Nekromanti "Please, register to access content"

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jag jobbar nu ganska intensivt med att bli färdig med revisionen av det spel som en gång i tiden hette "Daimonion". Spelet kommer inledningsvis att vara helt webbaserat, dvs att allt material ligger ute på själva hemsidan, dels som pdf-dokument, dels som webbdokument som efter hand kommer bli fler och fler.

Nu kommer frågan som har gnagt mitt sinne de senaste veckorna: Ska jag begränsa den allmäna tillgången till delar av det webbpublicerade materialet med lösenord? Tanken är att endast registrerade medlemmar kommer att ha fullständig tillgång till allt på hemsidan. Medlemskapet ska naturligtvis vara gratis, alltså inte kosta mer än den tid det tar att knappa in sin mail-adress, och innebär även prenumeration på ett nyhetsbrev som informera om nytt material som kontinuerligt kommer att läggas upp på siten.

Jag vill med betoning upprepa att det endast skulle vara fråga om begränsad tillgång till delar av materialet. Regel-pdf:en skulle exempelvis inte omfattas av den begränsade tillgången utan vara tillgänglig även för icke-medlemmar. Det lösenordsskyddade delarna skulle enbart omfatta världsbeskrivande texter och eventuellt även scenarier.

Varför registrering? Ja, en anledning är att få folk att vilja prenumerera på nyhetsbrevet och att skapa ett intresse för rollspelets utveckling. Även en kreativt psykologiskt grej, att känna att man fortsätter arbetet för en konkret skara av intresserade och inte bara en namnlös grå massa som egentligen skiter i det. Argumentet att det skulle skydda materialet från att "hamna i orätta händer" är alltså inte det som i första hand motiverar funderingen, även om det någonstans inom mig säkert ändå finns en snål liten djävel som resonerar så.

Hur låter detta? Är det en bra idé? Totalt meningslöst och bara irriterande? Är det rent av pinsamt att bara tänka tanken att vilja lösenordsskydda sitt webbpublicerade rollspelsmaterial? Är jag för possessiv?

Jag har alltså inte bestämt mig än. Ni kanske kan hjälpa mig fram till ett beslut.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Jag är en lat djävel och jag inbillar mig att jag inte är ensam. När jag får upp meddelande om att jag är tvungen registrera mig för att hämta information brukar jag anse att det inte är värt mödan. Det är en annan sak att registrera sig ifall man kan göra något med sitt användarkonto, såsom att skriva det här inlägget. Men att registrera sig bara för att få lov att läsa något. Nix, då får jag negativa vibbar och struntar i det.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Personligen hatar jag att registrera mig. Jag drar mig för det i det längsta, och väljer sidor där jag registrerar mig med ganska stor omsorg. Nyhetsbrev är jag inte heller förtjust i, faktiskt. Jag tycker mycket bättre om sidor som visar sina nyheter på sina egna sidor, och som arkiverar gamla nyhetssidor. Såsom Wizards. Jag går in där då och då och kollar in nyheterna, och om jag varit borta länge så läser jag massor av nyheter i ett enda svep. jag vill inte ha nyheterna skickade till min mejladress.

Så för mig funkar det inget vidare. Jag har en stor motvilja mot både nyhetsbrev och registreringar. Men jag är å andra sidan rätt konstig. Jag hatar telefonsvarare också. Och risifrutti. Och personer som gör långa "ummmh"-ljud när man frågat dem något, som om jag skulle lämna dem och gå därifrån om de inte på något sätt visade att de fortfarande kunde andas. Hatar, hatar, hatar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag får nog instämma i precis allt utom risifrutti.

Faktum är att om det krävs en registrering för extramaterial så är risken stor att jag väljer att skita i hela produkten. De fall där jag accepterar att registrering är nödvändig är där mitt ansvar är nödvändigt, exempelvis på forum. Där är jag ansvarig för alla mina texter, och för att ansvaret ska kunna utkrävas så behövs en spårbarhet.

I alla andra fall så ska registrering bort!
 
G

Guest

Guest
Nej, verkligen inte. Usch. Registrering går bort alla gånger. Det är i princip aldrig motiverat.
Jag bokar aldrig biobiljetter via internet eftersom sf vill att jag ska göra det genom deras klubb, jag köper aldrig star wars figurer från imperial junkyard eftersom jag måste vara med i deras klubb och jag skulle aldrig spela ett rollspel som krävde att jag var med i klubb.

Kör med en gästbok istället... Där kan hardcore fansen skriva om de känner för det.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Hur låter detta? Är det en bra idé? Totalt meningslöst och bara irriterande? Är det rent av pinsamt att bara tänka tanken att vilja lösenordsskydda sitt webbpublicerade rollspelsmaterial?
Det är en dålig idé. Vinsten för att registrera sig är att få access till dokument som inte krävs för att spela spelet, intet mer. Det känns inte som ett giltigt skäl för att kräva registrering.

Erbjud något i gengäld som kan bära upp kravet att ge ifrån sig personliga uppgifter till dig. I ditt fall kan jag inte se något förutom rätten att skriva inlägg på webbplatsen, på en eventuell wiki eller liknande. Intet annat.

Nyhetsbrev kan man skriva upp sig på avskilt från lösenordsskyddade dokument, så det är inte tillräckligt behov för att kräva registrering genom att erbjuda nyhetsbrev heller (imho). Härlig meningsbyggnad där :gremwink:.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Ok, det blir inget

Tror aldrig jag har sett en tråd på det här forumet där folk varit så rörande överens som just den här tråden. Minst sagt imponerande!

Ok, jag anade väl egentligen att idén knappast skulle gå hem. Ville ändå pejla stämningarna innan jag bestämde mig. Och nu har jag bestämt mig: Hela siten kommer att vara tillgänglig för alla, utan lösenord. För de som vill finns dock möjlighet att prenumerera på nyhetsbrev.

Tack för synpunkterna. Ni hjälpte mig att fatta ett i själva verket ganska enkelt beslut.

Alltså, ingen registrering som villkor för fullständig tillgång till materialet på hemsidan.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Bra beslut

Jag kommer köra på registrering, men det är enbart på bitar som rör kommentarer, inskickade texter/filer samt för att få skriva på wikin min.

Utan sådana delar är registrering av ondo :gremsmile:.
 

Gasten

Warrior
Joined
9 Oct 2005
Messages
311
Location
Simrishamn, Skåne till Ystad, Skåne
Som nämnts tidigare borde du köra på en wiki istället. när folk skriver artiklar så ser du 1) att de faktiskt är aktiva och bryr sig, 2) för att få pejl på vad som funkar/inte funkar, går hem/inte går hem och vad som behövs/inte behövs.
 
Top