Nekromanti Player´s handbook

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Man kan tycka lite vad man vill om D&Ds system och moduler. Men "Players handbook" har en grym layout... (Undrar vad det kostar att trycka den..?)

Blackstorm
 
"Man kan tycka lite vad man vill om D&Ds system och moduler. Men "Players handbook" har en grym layout... (Undrar vad det kostar att trycka den..?)"

Så som jag hörde det skulle inte layouten ha varit problemet. ;-)

--
Björn Paulsen

Vengeance with a mallet is the sweetest vengeance
 
Tänk på kostnaden att trycka upp hundratusentals (minst) ex av en bok i hårdpärm, med färgtryck på varje sida, och sälja denna världen över för motsvarande 200 spänn. Då fattar du vilket kapital WoTC har, som kan satsa så mycket. Men så äger de ju Magic:The Gathering också :)

/R
 
Inte en susning, men ...

... ju fler man trycker vid ett och samma tillfälle, desto lägre styckkostnad.

/Dante
 
Det borde...

...gå att göra en uppskattning. Följande faktorer måste vi veta:

Upplaga
Pris (199 SEK, men det är bättre med dollar-priset)
Trolig vinstmarginal för butikerna
Trolig vinstmarginal för WotC

Är det nån som känner för ett tanke-experiment?

N.
 
Lockvara?

Det finns en viss risk för att Wotc säljer med minimal marginal eller rent av förlust i förstaupplagan... de hade lovat att inte överstiga ett visst pris och planerar att höja inför nästa upplaga.

Allt detta är baserat på nät-rykten och borde kanske ignoreras ;)
 
Re: Lockvara?

Faktum är att de trycker för några exemåplar dessutom... Ingen butik får in så många ex som de beställt... Sci-fi bokhandlen fick in 19 av 70 beställda DMG-screens...

DEssutom så verkar det vara medvetet från Wotc sida.. illa illa...

men de har väl kapital...

chrull
 
Re: Lockvara?

Enligt uppgift från Ryan Dancey och Keith Strohm (f.d. och nuvarande chef för WOTCs rollspelsdivision) så tar WOTC medvetet ut en lägre men dock existerande vinstmarginal på grundböckerna till D&D3. Eftersom Player's Handbook i stort sett är den enda produkt till D&D som ger någon rejäl vinst (övriga artiklar går i stort sett runt och ger kanske lite extraklirr i kassan, men inget stort) så kan man nästan betrakta resten av D&D som reklam för PHB. Det är för övrigt därför som WOTC låter tredjepartsförlag ge ut saker som är D&D-kompatibla (via loggan "d20 system") - mer saker till D&D på marknaden ger högre försäljning av PHB.

I ljuset av detta vore det rätt dumt av WOTC att sätta PHB-priset så lågt att de gjorde en förlust på den - även om den medföljande CDn höjde deras kostnad per ex rätt rejält (det gick inte att lägga in den maskinellt...).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Upplagan på första tryckningen av Player's Handbook var enligt uppgift 500.000 ex.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Re: Lockvara?

19 av 70? Och det var för lite? Intressant, det borde ju innebära att D&D säljer som smör...

N.
 
Re: Lockvara?

Enligt WOTC började de få slut på första tryckningen av Player's Handbook redan i augusti, mindre än en månad efter att den släppts. Det var ju iofs WOTC - sedan tar det väl en stund innan den tar slut i detaljhandeln.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Re: Lockvara?

Det finns en viss risk för att Wotc säljer med minimal marginal eller rent av förlust i förstaupplagan... de hade lovat att inte överstiga ett visst pris och planerar att höja inför nästa upplaga.

Jag får för mig att de skulle kunna dra ner på priset eftersom de nu kan dra in licens pengar från andra som vill använda D20 systemet.

/Honken - Undrar om GM Handboken har lika grym layout?
 
Open gaming license ...

Själva grejen med d20-systemet är ju att det ska vara en open gaming license (se <a href="http://www.opengamingfoundation.org">här</a>). Man får – gratis – använda och förändra systemet inom vissa givna ramar (inget varumärkesintrång etc.).

Där finns nog inte mycket licenspengar att hämta. Däremot hoppas WotC att det ökade utbudet av d20-prylar ska leda till ökad försäljning av deras produkter (»What's good for the hobby, is good for WotC!»).

/Dante
 
Re: Open gaming license ...

Där finns nog inte mycket licenspengar att hämta. Däremot hoppas WotC att det ökade utbudet av d20-prylar ska leda till ökad försäljning av deras produkter (»What's good for the hobby, is good for WotC!»).

Och eftersom att många börja ge ut D20 produkter så kommer rollspels industrin att i framtiden att bli så "steriliserad" att den blir tråkig.

/Honken
 
Ingen risk

Jag tror inte det finns någon risk för det. Rollspelare ändrar alltid allt. Rollspelare har alltid nya idéer om regler. Rollspelare är klåfingriga jävlar... :-)

Idén med d20 är ju just det att du kan ta systemet, ändra nästan allting, och publicera det. Du kan ha delar av ditt system öppet, eller du kan ha allt. Det är helt upp till dig.

N.
 
Back
Top