Nekromanti Play to lose vs RP-integritet

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Lupus Maximus;n240709 said:
Om det är diskreta kategorier man är ute efter, och inte att hitta potentiella "check-boxar" för att förstå vad man själv vill och är kompatibel med, så kommer nog det bli slutresultatet, ja.

Men för grovkorniga katergorier fallerar dock ofta på båda användningsområdena.

Jag tycker att nyttan i Threefold Model, Big Model och liknande analysmodeller är just analysen och "resan". Att fundera över, diskutera och skriva om spel och olika sätt de kan arta sig, grupperas, se ut, osv är nyttigt för att skapa förståelse för varför och hur jag spelar och tycker om att spela, inte för att skapa bra kategorier :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
RasmusL;n240714 said:
Jag tycker att nyttan i Threefold Model, Big Model och liknande analysmodeller är just analysen och "resan". Att fundera över, diskutera och skriva om spel och olika sätt de kan arta sig, grupperas, se ut, osv är nyttigt för att skapa förståelse för varför och hur jag spelar och tycker om att spela, inte för att skapa bra kategorier :)
Jo men jag har också en annan… tanke… som ärsåhär. "Du säger att du vill ha ut X och Y av spelet och skulle inte ha något emot lite Z också. Så varför har du då ett spel som aktivt motverkar X och Y?!"
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
2097;n240718 said:
Jo men jag har också en annan… tanke… som ärsåhär. "Du säger att du vill ha ut X och Y av spelet och skulle inte ha något emot lite Z också. Så varför har du då ett spel som aktivt motverkar X och Y?!"
Ja, det är ju en viktig grej såklart. Jag är ju så starkt troende i System Does Matter-kyrkan att jag tänker mig att det du pratar om är en insikt som kommer med ökad förståelse för varför och hur rollspel funkar och det går ju hand i hand med "resan" så att säga :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
gustaf s;n240537 said:
Vad säger ni? Känner ni igen er? Har ni liknande erfarenheter? Är det rimligt? Har jag svikit mina RP? Berättelsen? Hela hobbyn? Eller är det här egentligen vardagsmat och inget att fundera mer över?
För min del är det inget att fundera över. Egentligen. Man spelar på det sätt man trivs med, och spelar man ansvarsfyllt försöker man synka ihop det i gruppen så att man i varje fall inte saboterar de andra spelarnas nöje (medvetet eller omedvetet). Att försöka pigeon hole:a det är möjligen ett sätt att kommunicera det i diskussionen med resten av gruppen, och möjligen att försöka definiera vad man vill för sig själv. I övrigt känns det mest som navelskådande.

Själv har jag insett (delvis tack vare City of Heroes) att jag är en stor jefla power fantasy Mary Sue-spelare. Jag skulle förmodligen inte trivas med det spelsättet, men det är jag det.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Krille;n240724 said:
Själv har jag insett (delvis tack vare City of Heroes) att jag är en stor jefla power fantasy Mary Sue-spelare. Jag skulle förmodligen inte trivas med det spelsättet, men det är jag det.
Jag älskar wishfulfilment-lir?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
2097;n240663 said:
Hittade en liknande frågeställning i en gammal rgfa-tråd förra veckan där Mary Kuhner sade något liknande men nu hittar jag inte den T_T
Jag grävde fram inläggen igen:
Message-ID: 7c6uqs$m9s$1@nntp3.u.washington.edu
Mary Kuhner said:
The Threefold may not be helping you here, but certainly the main
question I would have as a player presented with this premise would be "Do you want me to play this straight, purely from my PC's point of view, without thinking about how to contribute to the archetypal qualities of the game? Or do you want me to cooperate with you in, for example, insuring that the Cursed Swordsman does get pushed into fighting goodly men?" This is, from my point of view as a player, the Drama/Sim dichotomy (though one could also look at it from the Actor/Author/Audience/IC perspective, equally usefully). And this would be absolutely the key thing for me to figure out as a player, since a mistake in this regard would probably be a disaster.

For example, if I am playing the Assassin and she is fighting her archetype, should I be cooperating with you in framing the pressures upon her--or playing solely from her point of view, fighting as she would fight? If I do one and you expect the other it will probably not work out well at all. Maybe the names have too much baggage to be helpful to you, but I think if we did a jargon-free discussion of how to manage this game, a lot of the same issues would come up.
Det andra relevanta inlägget är i samma tråd men min usenet grej kraschar T_T hata data
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Kom på ett intressant exempel på den här grejen, för dem som spelat Nerver av stål. Där är det vid ett visst tillfälle ofta obligatoriskt att svika sin rollperson. Silvertungans specialförmåga, efter att någon vänt på sitt hjärterkort, är att kunna autovinna konflikter. Samtidigt stipulerar censuren att hon måste betala för sina brott. Hon kan inte få komma undan, och innan hon åkt dit så kan vi inte avsluta filmen. Så förr eller senare måste Silvertungans spelare medvetet låta bli att använda specialförmågan, och låta henne förlora.

Samtidigt tycker jag att det här är ganska passande i ett spel där man låtsas vara filmskapare som vill hylla Silvertungans normbrytande, men av en förtryckande filmcensur tvingas straffa henne. Spelaren tvingas att svika sin rollperson, på samma sätt som filmskaparen tvingas svika sin skapelse.
 
Top