Play to find out VS High Information

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Min ryggradskänsla sa om "play to find out" att "så som det alltid är då?" så jag vill mest hitta vad pbta avser med begreppet, och jag tror jag har koll nu.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Min ryggradskänsla sa om "play to find out" att "så som det alltid är då?" så jag vill mest hitta vad pbta avser med begreppet, och jag tror jag har koll nu.
Vincent Baker är rätt bra på att hitta på begrepp för saker som redan är ganska självklara. Det finns såklart en poäng med det, för det gör det lättare att tala om saker, men ibland får folk för sig att det är mer revolutionärt än det är.

Men såvitt jag vet används "play to find out" generellt som en förkortning av "Play to find out what happens". Alltså att du inte ska veta vad som kommer att hända. Det är det ni spelar för att ta reda på. Du kan förbereda personer, platser, specialdrag, agendor, det ena med det andra, men du kan inte förbereda vad som ska hända. Det som händer är en konsekvens av vad rollpersonerna gör när de kolliderar med spelvärlden och varandra.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Men såvitt jag vet används "play to find out" generellt som en förkortning av "Play to find out what happens".
Det talas väl mest om det mer detaljerat när det kommer till design av spel. Men se exempelvis denna för lite mer diskussion i frågan (en bit ner finns ett exempel på val av vad "happens" är i relation till det spel som exemplet designar): https://lumpley.games/2020/02/29/powered-by-the-apocalypse-part-2/

Finns även massa skrivet på gamla aw-forumet i någon tråd som jag kan gräva fram om någon vill gräva djupare i detta.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Det här är kanske ett oortodoxt förslag i relation till PbtA, men ett sätt att kunna ha "play to find out" utan att va fantastisk på att improvisera eller ha mycket förberedelser är att ha en bunte bra tabeller att slå på.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Min ryggradskänsla sa om "play to find out" att "så som det alltid är då?" så jag vill mest hitta vad pbta avser med begreppet, och jag tror jag har koll nu.
AW säger do not preplan a story, det tycker jag är kärnan i "play to find out". Det vill säga gör ingen prepp innan första mötet. Jag preppar dock en del mellan mötena när jag speltider AW, men försöker att inte bestämt händelse förlopp, utan slänga in öppna scener. Tänk också på att moves ibland (i alla fall i AW)gör att det bara dyker upp saker, som exempelvis en vakt, utan att man för planet det
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Agenda:
  • ...
  • Play to find out what happens
...

Play to find out: there's a certain discipline you need in order to MC Apocalypse World. You have to commit yourself to the game's fiction's own internal logic and causality, driven by the players' characters. You have to open yourself to caring what happens, but when it comes time to say what happens, you have to set what you hope for aside.

The reward for MCing, for this kind of GMing, comes with the discipline. When you find something you genuinely care about - a question about what will happen that you genuinely want to find out - letting the game's fiction decide it is uniquely satisfying.

(Från 1st edition).

Jag tycker det är rätt tydligt ändå. Låt spelvärldens logik svara på vad som händer. Belöningen är tillfredställelsen när man har frågor man bryr sig om och får se dem besvaras av berättelsen.
 

Lodin2000

Veteran
Joined
10 Jan 2017
Messages
66
Utöver allt annat som är sagt i tråden, kul med SCUP. Har bara spellett en gång (ingen prepp vad jag minns) och det var väldigt bra.
 
Top