Play by chat

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
208
Location
Malmö
Jag är nyfiken på om det är vissa sorters regelsystem eller vissa teman som lämpar sig sämre för (asynkront) pbp-spel.

Långa strider i många rundor med många tärningsslag som är beroende av tidigare tärningsslag är såklart en big no-no.

Jag har läst någon skriva att pbta-spel inte fungerar så bra. Minns inte vad argumenten var. Själv har jag aldrig testat det.

Jag har en misstanke om att mysterielösarspel med många ledtrådar etc kan vara svårt - men kanske bara om man undlåter att föra anteckningar.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Inte att stort fan av mysterier som fokus men kan inte riktigt se varför det inte skulle fungera?

Annars tror jag faktiskt mest pepp är grunden för att saker ska fungera. Spelat och spellett allt från enkla grejer till Burning Wheel, Mouse Guard, AW när jag och Måns körde det med Simon som mc fungerade klockrent (@Nässe har än mer erfarenhet av just pbta som pbp så han kan säkert nyansera bättre) oftast tycker jag mer det verkar falla på att det är svårare att synka upp förväntningar eller att pga att det blir spel som tar veckor, månader, år, att folk ramlar in i livet (kärlek, separationer, plugg, jobb, barn, vad som) och saker stannar av pga sådant.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Har kört en hel del via Discord, där vi använder det för att köra röst-del, och sedan slå tärningar, samt skicka över bilder. Underlättar om man då kör spel som inte kräver golvplaner och figurer etc. Spel vi kört på det sättet är olika FATE-baserade spel, samt Vampire the Masquerde 5e, och lite Lamentations of the Flame Princess, samt ett äventyr i Troubelshooters och ett i Call of Cthulhu Sverige.

Har även testat riktigt play-by-email. För Shadowrun (kommer inte ihåg om det var 2e eller 3e). Nackdelen är att det tar extremt lång tid allt.
 
Top