Play by chat

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Hur gör en om en vill testa att spela via chatt? Finns det några bra pågående som man kan hoppa in i med låg tröskel, eller kanske om någon vill arra ett?
Gissningsvis skrivet en här och ser om någon nappar. Jag är väldigt nära att bli taggad på att köra Classic Traveller via discord, så känns det intressant kan jag tjoa till om/när.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
En teori jag har är att det lämpar sig bäst för väldigt enkla regler eller för regler som alla medverkande kan bra. Tror inte det är kul med långa regeldiskussioner via chatt. Plus att spelarna måste ta hand om sina karaktärer själva, mer eller mindre.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Tjo!

Kollar på mRPG som finns som app till android/ios. Kan hantera rollformulär och tärningsslag. Verkar smidigt!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag och @Henke och @Nässe spelade lite Streets of Marienburg på det viset för något år sedan. Det var trevligt och precis som andra gav det lite mer utrymme för en RPs inre liv. (Jag tänker att det är en formuleringsfråga, i alla fall för mig - i ett spelmöte blir det lätt summariskt, jag säger någon mening om hur min RP känner men det är kanske inte så spetsigt, i text kan man fila på meningen i någon minut och få fram lite mer träffande beskrivningar.) Det tråkiga är väl att det blir svårt att hålla tempot.

Vi körde i gdocs, det som var bra med det jämfört med chat är att man kan redigera enklare och flytta konversationer så att de ligger ihop, när tex RP är på olika ställen.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Ni som kört via chatt, är upplägget att alla får skriva löpande när de har tid, eller är det fortfarande sessioner med bestämda tider?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Ni som kört via chatt, är upplägget att alla får skriva löpande när de har tid, eller är det fortfarande sessioner med bestämda tider?
Det har varit olika, ibland ett inlägg per dag, ibland flera direkt om en råkar befinna sig vid datorn samtidigt. Det kanske är mer smidigt om det rör sig om one-on-one, så en inte springer iväg med storyn från övriga. :) Men för mig har jag tyckt detta varit klockrent, att spelet kan ske i rätt varierande fart utifrån vad som passar. Har kollat lite olika lösning men fastnat för Discord för har det på telefonen, enkelt att dra in dicebots som ibland är speciellt anpassade för just det spelet en spelar. Utöver det kan en enkelt skapa kanaler för tex allmänt babbel, en kanal för regelfrågor, en kanal som är spelmöte-1, en annan kanal för karaktärsskapandet, en annan för frågor och info om världen osv....
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Ni som kört via chatt, är upplägget att alla får skriva löpande när de har tid, eller är det fortfarande sessioner med bestämda tider?
Vi kör löpande! Jag som SL har flera chattar i gång för att hantera när karaktärerna är på olika platser. Ibland behöver vi vänta in varandra, men inte så länge. För oss är nog en nyckel att det har fått utveckla sig lite av sig självt. Det blir väldigt lekfullt och opretentiöst. Sedan har det blivit att vi lägger energi på att formulera oss, men helt utan krav.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Vi kör löpande! Jag som SL har flera chattar i gång för att hantera när karaktärerna är på olika platser. Ibland behöver vi vänta in varandra, men inte så länge. För oss är nog en nyckel att det har fått utveckla sig lite av sig självt. Det blir väldigt lekfullt och opretentiöst. Sedan har det blivit att vi lägger energi på att formulera oss, men helt utan krav.
Men ni kör det som komplement till vanliga spelmöten?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Men ni kör det som komplement till vanliga spelmöten?
Ja, vi har haft sommaruppehåll med spelgruppen och drar i gång nästa vecka igen. Jag drog i gång mellanspelet i mitten av augusti så vi har kört några veckor bara på chat. Vi kommer nog inte fortsätta med det när vi kommer i gång med live-mötena igen.
 

Vulpe

Veteran
Joined
24 Nov 2012
Messages
11
Jag är också med i spelet som @guldfink kör och gillar verkligen play by chat, det är kul att kunna fila en stund på formuleringar. Min karaktär har en bred dialekt och det är nästan roligare att försöka skriva på dialekt än att försöka få till den live. Det enda negativa är väl att det ibland plötsligt kan bli lite för lång väntan mitt när man är uppe i nåt spännande händelseförlopp eftersom alla ju inte kan sitta och vara beredda på chatten dygnet runt.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Jag spelade en hel del via chatt när jag var yngre, men då spelledar- och regellöst. Det var nice, på sitt sätt. Inget jag skulle göra nu, tror jag, men med SL och regler är det ju en annan femma. Tack för tipset!
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
208
Location
Malmö
Jag har kört flera pbp-spel på rpol.net, men tröttnat. Det blev för mycket jobb med att ersätta avhopp. Jag har också spelat i andras spel där - och hoppat av :( . Det är lätt hänt om man får ont om tid en period.

Jag älskar däremot konceptet. Nu har jag hoppat på ett SWN-spel: https://www.worldanvil.com/w/iron-stars-nekosmash och hoppas kunna hålla intresset igång.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag har kört flera pbp-spel på rpol.net, men tröttnat. Det blev för mycket jobb med att ersätta avhopp. Jag har också spelat i andras spel där - och hoppat av :( . Det är lätt hänt om man får ont om tid en period.

Jag älskar däremot konceptet. Nu har jag hoppat på ett SWN-spel: https://www.worldanvil.com/w/iron-stars-nekosmash och hoppas kunna hålla intresset igång.
Ja det bygger ju på någon form av frekvens av inlägg per dag/vecka/månad så det hålls "aktuellt" i ens bakhuvud i vart fall. Jag har spelat rätt mycket sådant här, extremt mycket med @Mogger under en period. Hade en installation av forumprogrammet vanilla på en server ett tag med tärningsrullare inbyggd just för att spela pbp. Ofta har det ju pyst ut i intet men fram tills dess har det alltid varit enormt engagerande. Traveller-kampanjen vi kör nu är nog den som hållit på längst faktiskt.

Interssant fråga är ju vad som får det att pysa ut? Jag har lite idéer men de är ju kopplade extremt mycket till vad jag gillar att spela öht. Men tror a och o är att vara öppen med att tempo varierar och att det är vanligt att intresset pyser bort ibland, men också kunna säga "fan jag gillar detta ska vi ge det en chans att vakna till liv igen?" om en känner så...

Men överlag, asynkront spelande tycker jag är en fantastisk form av spelande, både brädspel, krigsspel och rollspel.

Som tillägg, för rollspel måste jag säga att Discord med tärningsbot har varit klockrent format för mig och detta, enkelt, finns till hands på ett smidigt sätt och rätt direkt, skriv, slå tärning på samma plats, osv. Plus att det är rätt anpassningsbart. Som vi kör det nu har jag tex ett antal kanaler som är dolda för alla förutom mig, så jag kan slå tärning, kan slängs in anteckningar, lite SLPs jag genererat, speciell påminnelse om saker jag måste utveckla vidare, etc.
 
Last edited:

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Jag är med på en textlajvserver där vi spelar olika kampanjer och där varje kampanj är runt 3-6 månader. Jag kan inte se någon direkt skillnad mot textrollspel och textlajv förutom att det kommer från olika traditioner men kan direkt säga att jag älskar det. I våras när jag hade mer tid att lägga så spelade jag en Knutbyinspirerad kampanj som nog får räknas in på mina topp-3 rollspelskampanjer. Men i vart fall tempot vi har där gör att nu i höst när jag har en massa annat för mig så hänger jag inte riktigt med och det blir en helt ok upplevelse men inte mer än så.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Vad har ni andra för erfarenheter av play by chat, alternativt play by post eller play by mail?
Näst att spendera rollspelsmiljoner är nog "Play-by-post OKULT" mitt favoritsätt att utöva rollspelshobbyn, det slår även bra bordsrollspel.
 
Top