"Plattformsagnostiskt" system för att tagga filer

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Så here's the deal: jag livnär mig inter alia som nåt slags forskare, vilket innebär att jag har en oresonlig mängd pdfer i min onedrive-mapp som innehåller olika vetenskapliga artiklar. Mitt nuvarande system för att organisera dessa filer suboptimalt.

Jag skulle vilja ha ett sätt att tagga filer och sen kunna söka via taggarna. Det finns inbyggda sådana taggningssystem i Mac och Windows, men eftersom jag arbetar på bägge dessa plattformar vore det önskvärt med ett system som funkade över plattformar, gärna något man kunde komma åt via någon lagom smidig desktop-widget eller liknande.

Existerar något dylikt?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Kalla mig gammeldags, men inget slår en vettig katalogstruktur.
Gammeldags vet jag inte om jag vill kalla dig, men däremot påfrestande ohjälpsam.

En katalogstruktur har jag förstås redan, men problemet med en sådan är att den till sin natur är ett träd och därför illa anpassad för korsklassificering.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har inte gjort det själv, så jag tänker bara högt...

PDF-filer innehåller "properties och metadata".

De taggarna kan man redigera om man använder "rätt" program, och om filen inte är "skyddad". Så i teorin skulle du kunna redigera alla dina filer och lägga in taggar... och sedan hitta ett verktyg att söka med (förhoppningsvis stöder både macOS och Wintendo sökning på PDF-metadata).

Men jag tror en risk/ett problem med detta är att det kommer bli lite svårt för dig att få översikt över dina taggar. OS-sök-funktionerna ger dig träffar, på sitt sätt, men om du verkligen vill ställa frågor ("peer-reviewed-2019", "nature", "biology")... så kanske du inte får till det. Du kanske inte får samma sökresultat på din Mac som på din PC, om du söker på samma term.

Alternativet... tänker fortfarande bara högt nu... är ju att du lägger in alla filerna på var sin rad i en Excelfil som du kallar index.xlsx, och så gör du en kolumn för varje "tagg", och så gör du en pivot-tabell (jag trodde ALDRIG jag skulle föreslå något sådant).

Om du har några programmeringskunskaper så kan man ju tänka sig att för varje fil skapar du en metadatafil:
on-theory-of-rpg-2019.pdf
on-theory-of-rpg-2019.meta
Metadatafilen kan vara txt,csv,xml,json, beroende på vad du tycker är enklast.
Och så skriver du ett enkelt sökverktyg (som loopar igenom alla metadatafilerna, filtrerar, sorterar och presenterar svaren).

Om det hade varit JPEG-bilder så finns det ju bildhanteringsprogram som kan hantara bildbibliotek med (exif-)metadata ganska snyggt.
(men du vill nog inte göra en JPEG för varje PDF bara för att kunna kategorisera dem i ett bildhanteringsprogram)

...förlåt, jag vet inte... du får gärna berätta hur du gjorde till slut!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
En annan förfärlig lösning är att du laddar upp alla dokumenten i Sharepoint (som jag förutsätter har precis det stöd du eftersöker när det gäller att tagga filer).

Det finns säkert gratis-alternativ till sharepoint både i molnet och som du ka hosta själv som skulle fungera.

...men utmaningen är att kunna överblicka och redigera (gärna i bulk) taggarna för alla dokumenten (samtidigt)... att söka är nog det lätta.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
812
Location
Umeå
Jag har inte amvänt det själv men jag har en tidigare kollega som börjat forska och jag har för mig att han använder TagSpaces för att hålla koll på filtyper som inte av sig själva kan innehålla metadata. Ingen aning hir bra det funkar men tänkte att det kunde vara ett tips ivf.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Alternativet... tänker fortfarande bara högt nu... är ju att du lägger in alla filerna på var sin rad i en Excelfil som du kallar index.xlsx, och så gör du en kolumn för varje "tagg", och så gör du en pivot-tabell (jag trodde ALDRIG jag skulle föreslå något sådant).
Behöver ju inte ens en pivot-tabell. Går ju att göra en vanlig tabell och sedan helt enkelt filtrera på taggarna. Kan man lite VBA så kan man ju dessutom enkelt skriva lite funktioner som till exempel uppdaterar tabellen när nya filer läggs till, länkar varje tabellrad så att man kan öppna filen när man klickar på den, och så vidare.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Behöver ju inte ens en pivot-tabell. Går ju att göra en vanlig tabell och sedan helt enkelt filtrera på taggarna. Kan man lite VBA så kan man ju dessutom enkelt skriva lite funktioner som till exempel uppdaterar tabellen när nya filer läggs till, länkar varje tabellrad så att man kan öppna filen när man klickar på den, och så vidare.
Ja, jag kan inte Excel så bra heller... det var mer en tankeriktning.

Man kan ha en vanlig textfil, där varje rad representerar en fil följd av nyckeord:

Drakar och Demoner 1987.pdf, Äspel, BRP
Dungeons & Dragons.pdf, Titan Games, DnD
Mutant 2, Äspel, BRP
ADD, TSR, DnD
ADD2, TSR, DnD


Så räcker det att göra

$ grep TSR index.txt

Så får man träff på de två sista. Grep må inte vara standard i Windows, men det är ganska lätt att installera.
 
Top