Nekromanti Platt eller rund?

Kherzam-Roghan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
130
Location
Zinkgruvan
Det är något jag undrar, människor på medeltiden trodde ju att jorden var platt. Är det likadant i eon? Eller är det vissa som vet/tror att mundana är rund?
 

Jag

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
41
Location
Västerås
Astrologin är ganska utvecklad i mundana så jag skulle tro att folk(iallafall vissa) vet att mundana är rund.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Medeltida myter igen

"Det är något jag undrar, människor på medeltiden trodde ju att jorden var platt."

Å, dessa underbara myter...

Intelligentian i Europa visste sedan antikens dagar att Jorden var rund - det hade grekerna redan listat ut, och Erastotenes hade till och med räknat ut Jordens omkrets. I Bibeln står ju till och med "Jordens rund", och då finns det ju ingen anledning att tvivla, speciellt som Thomas av Aquino redan lyckats foga in de antika grekernas världsbild med en rund Jord i mitten av universum i kyrkans dogma. Kartografer slet sitt hår med det faktum att Jorden var rund, och att det fuckade upp deras kartprojektioner. Den normale bonden hade dock inget som helst intresse av att Jorden var platt eller rund, så han brydde sig helt enkelt inte. För honom spelade det ingen roll. Skörden växte inte bättre av att Jorden var rund eller platt.

Och för övrigt, Mundana är ett klot som åtminstone sabrierna har lyckats segla runt.
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Round and round we go

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Och för övrigt, Mundana är ett klot som åtminstone sabrierna har lyckats segla runt.

<hr></blockquote>



Wow. Så förvånade de måste ha blivit...?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Round and round we go

Wow. Så förvånade de måste ha blivit...?

För att de lyckades segla runt en värld som de visste var rund?
 
G

Guest

Guest
rund ja.

:C) kyrkan visste att jorden var rund under medeltiden. och att den var platt. det var väll det där med att det skulle vara ett klot dom hade lite svårt att acceptera. fö om jag hade varit en kartritare under medeltiden så hade jag ritat en massa vatten runt omkringa alltihopa och behållt perspektiven i mitten. man får ju tänka lite.:C)
"och att det fuckade upp deras kartprojektioner"
jag föreslår en dirket översättning av det amerikanska uttrycket 'fucked up' up knullade. det låter ju så mycket trevligare än 'fuckad upp'?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
En av mina favoritanekdoter...

Krille har rätt: Bildat folk på medeltiden var fullt medvetna om att jorden var rund (Obildat folk trodde nog jorden var platt, men det gjorde de i stort fram tills folkskolans införande, och det har ingenting med just medeltiden att göra.)

Myten stadfästes på 1800-talet. Den upprepas fortfarande, till och med i läroböcker (lita ALDRIG på det som står i grundskolans historieböcker!).

Den leder mig till en av mina favoritanekdoter.

Minns ni Kristoffer Kolumbus, aka Christobal Colon, aka Christoffero Colombo? Folk trodde ju inte på hans plan att segla västerut för att nå Indien. Varför inte det, om de visste att Jorden är en sfär?

Jo, Columbus trodde Jorden var mycket mindre än den egentligen är. De flesta experter hans tilltänkta sponsorer anlitade antog att den var större än så - faktiskt ungefär så stor som man nu vet att den är.

Ta en världskarta. Plocka bort Nord- och Sydamerika. Säg att du är en ganska sansad kung, och det kommer en snubbe och påstår - och ha tidens bristfälliga navigation och skeppskonstruktioner i minnet - att det går att segla över allt det där vattnet, hitta vägen fram, och inte svälta eller törsta ihjäl på vägen. Han behöver bara en massa stålar av dej först...

Skulle du säga nej eller ja?

Sedan hade losern Kolumbus sådan tur* att han råkade upptäcka en kontinent som ingen anat som låg i vägen. Så skedde världshistoriens mest berömda geografiska upptäckt.

Nightowl, som rekommenderar Dick Harrisons "I Skuggan av Cathay" och "Stora Döden" samt Michael Nordqvists "Renässansmänniskan" och "Den Dynamiska Medeltiden" för mer om hur medeltiden egentligen var. Umberto Ecos "Serendipities" berättar mer om Kolumbus och andras fruktbara misstag (finns tyvärr bara på engelska).

*Eller så hade han hjälp av Tempelherrarna. Eller judarna. Eller Sionprioraterna. Konspirationstokarna har inte bara bestämt sig än. Men KK hade Tempelherrarnas symbol på skeppens segel, avseglade helt händelsevis den dag då alla judar måst lämna Spanien om de ville undgå dödsstraff, och ledarna för Sionprioraterna skall enligt myten (?) kalla sig Nautonniér - "navigatör", "lots". Läs mer i "Suppressed Transmissions 2: The Second Broadcast" av Kenneth Hite, eller gå direkt till bland annat "Sails of Hope" av Simon Wiesenthal (!). Den finns på svenska, men jag har glömt namnet...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Och klotformad

"kyrkan visste att jorden var rund under medeltiden. och att den var platt. det var väll det där med att det skulle vara ett klot dom hade lite svårt att acceptera."

Det hade kyrkan inga som helst problem med att acceptera. Betänk att den katolska kyrkan ärvde mycket av sin världsbild från antiken. Liksom, hela katolicismen definierades mer eller mindre i kyrkomötet i Nicea 347 e kr. Hela idén med treenigheten var ett påhitt för att få kristendomen accepterad av det romerska folket när kejsar Konstantin konverterade till kristendomen, och det ledde mer eller mindre till en schysst schism mellan den grekisk-ortodoxa kyrkan och den katolska. Mycket av den katolska kristenhetens syn på Fadern, Sonen och den Helige ande hämtades från grekisk filosofi.

Antikens greker hade redan konstaterat att Jorden var ett klot. Det var bara att titta på Jordens skugga på månen för att få det bekräftat för sig. Ca 300 f kr beräknades omkretsen på Jorden i nord-sydlig riktning riktigt bra, med tanke på mätmetoderna. Den biten ärvdes också rakt in i kristendomen.

Det som ställde till rabalder senare var den heliocentriska världsbilden (att Jorden kretsade kring solen och att andra stjärnor var väldigt avlägsna solar). Det stod i direkt konflikt med den aristoteliska världsbilden (att en sfärisk Jord var universums centrum och att solen och månen båda kretsade kring Jorden) som Thomas av Aquino fått antagen som kyrkans dogma. Det kunde man bli bränd på bål för. Ett antal astronomer blev det också.
 

Darkly Noom

Veteran
Joined
28 Jan 2002
Messages
147
Location
Karlskoga
Ja eftersom världskartan e gjord som en helg geografisk världskarta så bör världen vara rund ska du se...
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Suppressed Transmissions 2: TSB [OT]

Är den något att ha? Tänkte köpa den, men den var för dyr för att köpas som ett osäkert kort...

Mattias, som köpte Principia Discordia utan att ha en aning om vad det var. Blev glatt överaskad.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Re: En av mina favoritanekdoter...

Det finns en bra Don Rosa serie som handlar en smula om Christoffer Columbus kontakter med Tempelherrarna. Där förklaras även ursprunget till fredagen den 13 (oktober).
 

Darkly Noom

Veteran
Joined
28 Jan 2002
Messages
147
Location
Karlskoga
Re: Medeltida myter igen

Som jag sa. Rund platt. Det beror ju på varifrån man som RP kommer och vilken religion/lära man har fått... Eller???
Det finns än idag sekter som tror att jorden är platt. Så nog finns det folk i eno som tror att jorden är platt...


//Darkly
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Medeltida myter igen

"Det beror ju på varifrån man som RP kommer och vilken religion/lära man har fått... Eller???
Det finns än idag sekter som tror att jorden är platt."


Jo, men nu pratade vi om Mundana (som är rundseglad) och medeltida Europa (där man bevisligen var djupt övertygad om att Jorden var rund). Vad enskilda nutida personer, och framförallt den amerikanska Flat Earth Society, tror, var såvitt jag förstod aldrig på tapeten.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Round and round we go

De visste redan att den var rund. Jag tror knappast att de skulle ge sig ut och segla jättelångt om de trodde att de skulle drulla över kanten.
 
G

Guest

Guest
Re:Ha,ha,ha...

Om Mundana vore rund så skulle man ju känna det eller hur?
- det skulle ju bli brantare desto längre man gick från Mundanas centrum alltså Jargiska kejsardömet.
- dessutom så innebär det ju att allt vatten skulle rinna av Mundana och därför motbevisar haven att Mundana skulle vara rund!

Logiskt perspektiv av filosofen Crasus Itus Varinus från jargiska landsbygden.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Medeltida myter igen

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vad enskilda nutida personer, och framförallt den amerikanska Flat Earth Society, tror, var såvitt jag förstod aldrig på tapeten.

<hr></blockquote>



Det fanns iofs en del lärde som envist hävdade att jorden inte var rund på medeltiden - den hade samma form som tabernaklet, dvs en fyrkantig upphöjd platta. Lactantius och Cosmas, t.ex. De var väl inte dåtidens motsvarigheter till von Däniken och Sune Hjort precis, men inte många lyssnade på dem.

Myten om de dumma medeltida människorna uppstod främst under 1800-talet, och hade mycket med dåtida akademikers strid med den dåvarande kyrkans åsikter om grejer som Darwins utvecklingslära. Man började argumentet med hur dumma en motståndare var med att peka på förnekandet av Kopernikus, och sedan drog man till med att minsann trodde inte de där dumma medeltidsmänniskorna att jorden var platt också, så DÄR ser ni hur det går när man lyssnar på präster!

Fast myten om den hemska medeltiden började väl under renässsans och ökade i fart under upplysningstiden, allt i syfte att framhålla sin egen förträfflighet. En sorts tidsmässig rasism, ungefär.

Nightowl
 
Top