Nekromanti Plastik - attitydbaserat spelsystem

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Skissar lite på ett spelsystem som är tänkt att användas i ett cyberpunkrollspel med den skillnaden att fokus inte ligger på cybertech utan på genteknik och bioimplantat. Tanken med regelsystemet är att för att fånga en skön cyberpunk-känsla använda sig inte av attribut eller grundegenskaper utan något som kallas Attityder. I brist på bättre namn har jag valt att kalla spelsystemet för Plastik. Skull behöva kritik, idéer, sågningar, beröm, allt.

*

I Plastik är det viktiga inte vad du gör utan hur du gör det. Plastik använder inte grundegenskaper, attribut eller några andra fasta värden för att beskriva en karaktärs fysiska och mentala tillgångar: inget av det där är särskilt viktigt 2043, i en värld där ett par tusen Euro kan köpa dig ett laboratorieodlat, nollfriktions nervsystem eller tio kilo extra, högeffektiv muskelmassa. Det enda som räknas är personlighet, attityd och stil.
I Plastik finns det ett antal värden som kallas för Attityder. Attityderna beskriver inte bara en karaktärs personlighet utan också själva hans natur och essens. Alla Attityder är indelade i motsatspar vilka alltid ett sammanlagt värde av 8. Om man t.ex. har värdet 6 i Attityden Aggressivitet så har man automatiskt värdet 2 i Attityden Finess osv. Av bekvämlighetsskäl kommer Attityderna att stå uppställda på följande sätt på rollformuläret:

Cool: 1—2—3—4—5—6—7
Skärpa: 7—6—5—4—3—2—1

Aggressivitet: 1—2—3—4—5—6—7
Finess: 7—6—5—4—3—2—1

…osv. Värdet i respektive Attityd märks lämpligen ut med en oval ring kring den kombination av värden som spelaren väljer vid spelets början. Alla kombinationer av värden där summan av de två hopparade Attityderna blir 8 är möjliga att välja. Det enda undantaget är att ingen Attityd får ha värdet 0.
De Attityder jag har kommit på än så länge är följande (behöver eventuellt hjälp med fler, antingen enstaka eller helst i par):

Cool/Skärpa

Cool är ett mått på karaktärens förmåga att behärska sig själv i stressade situationer. En person med högt värde i Cool är lugn och belevad oavsett omständigheterna, vilket kan vara en nackdel då det gäller att reagera snabbt och instinktivt inför helt oväntade händelser.

Skärpa mäter karaktärens närvaro i nuet och hans beredskap på det oväntade. En person med högt värde i Skärpa är ständigt på helspänn och, om man så vill, nervös, vilket hjälper honom att reagera snabbt på oförutsedda händelser men fungerar till hans nackdel då han behöver hålla huvudet kallt.

Aggressivitet/Finess

Aggressivitet är ett mått på karaktärens benägenhet att ta till våld, och även på hur pass duktig han är på det. En person med hög Aggressivitet är duktig på att slåss och ha sönder saker men han tenderar å andra sidan att vara sämre i sociala sammanhang, dels därför att hans empati av nödvändighet är ganska låg, vilket gör att har svårt att sätta sig in i andra människors tanke- och känsloliv, dels därför att han utstrålar en aura av hotfullhet och ilska som får personer i hans omgivning att uppträda med misstro och fientlighet.

Finess mäter karaktärens utstrålning, charm och sociala kompetens. En person med ett högt värde i Finess kan snacka och ljuga sig ur de mest trängda situationer, något som antingen beror på eller över åren har medfört den inte helt önskvärda bieffekten att han skyr konflikter och fysiskt våld. Finess används i alla sociala sammanhang men också i situationer där karaktären försöker gömma sig från personer som letar efter honom.

Våghals/Fokus

Attityden Våghals mäter det i en karaktärs natur som ibland kallas för dumhet och ibland för mod. En person med högt värde i Attityden Våghals kastar sig ut från skyskrapor och helikoptrar, med eller utan fallskärm, kör motorcykel i 250 knyck längs trånga citygator och klättrar längs balkonger och stuprör tvåhundra meter över gatunivån, allt med samma glada flin i ansiktet. Å andra sidan saknar han koncentrationsförmåga eller, som han själv antagligen skulle uttrycka det, ”förmåga att ha tråkigt”: i situationer som kräver metodiskt tankearbete och långa stunder av inaktivitet tappar han snabbt skärpan och intensiteten som annars utmärker honom.

Fokus är ett mått på just det som en person med högt värde i Våghals saknar: förmåga att fokusera sitt intellekt på ett problem och att sitta stilla länge och arbeta igenom det metodiskt och logiskt. En person med högt värde i Attityden Fokus ger ofta intryck av att vara intelligent eftersom han tänker igenom varje handling både en och två gånger innan han utför den, en egenskap som tyvärr ofta också kan tolkas som feghet eller ovillighet att utsätta sig för risker.

Hur Attityderna används:

Attityderna används tillsammans med Färdigheter för att utföra handlingar. Varje handling har en Svårighetsgrad, från och med nu förkortad Sg, som bestäms av SL. SgN.s värde beror av hur pass svår handlingen i fråga är att utföra: ju svårare handlingen är att utföra, desto högre är Sg:n (normalsvårt = 15). För att lyckas med en handling krävs att ett så kallat Färdighetskast blir lika med eller över Sg:n. Ett Färdighetskast består av ett antal sexsidiga tärningar - av vilka alla inte nödvändigtvis räknas – plus värdet i en lämplig Färdighet.
Färdigheterna har normalt sett värden mellan 0 och 10, där 5 eller 6 betyder att man är en kompetent utövare av Färdigheten.
För att bestämma exakt hur många tärningar som ska ingå i ett Färdighetskast bestämmer man helt enkelt vilken av de existerande Attityderna som är relevant för handlingen i fråga. För att till exempel slå någon i huvudet med en flaska använder man Attityden Aggressivitet medan man för att hacka en dator eller minnas något man läst i en bok använder Attityden Fokus. Värdet i den relevanta Attityden är det antal tärningar som ingår i Färdighetskastet. Man räknar dock inte alltid alla de kastade tärningarna: i alla fall utom ett, vilket tas upp alldeles nedanför, räknar man bara de två högsta tärningsresultaten.

Extrema värden på Attityderna:

Om en karaktär har värdet 7 i någon Attityd (och därmed värdet 1 i den andra Attityden som ingår i paret) betyder det att det råder en extrem obalans i karaktärens natur. Denna obalans innebär att karaktären får tillgodoräkna sig tre tärningar istället för de normala två vid alla Färdighetsslag för Attityden i fråga. Å andra sidan får han ju bara slå och räkna en enda tärning då han slår för den Attityd som av nödvändighet har värdet 1.

*

Bam. Där är det. Vad sägs? Antagligen kommer Plastik att använda sig av något som liknar grundegenskaperna men som fungerar ungefär som Egenskaperna i Västmark, dvs. om man vill kan man köpa Egenskaper i stil med Stark, Kvick eller Stryktålig (fast med skönare och mer stämningsfulla namn som Hulk, Blixtsnabb och Panzer... eller, ahem, något sådant).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tja, varför inte?

Ett stort problem med cyberpunkspel i gemen och Cyberpunk speciellt är att de ofta lämnar cyberpunken (som attityd och samhällskritik) för en massa tekniktjafs och det vanliga fantasybjäfset med ont och gott. Enda skillnaden är att orcher byts ut mot företagspoliser, den onde härskaren byts ut mot företaget, den mystiske mannen på värdshuset byts ut mot Mr Smith på Tech Noir och det magiska långsvärdet +3 mot en 8,2mm Arasaka AR-1412, vilket är ungefär så lite cyberpunk som det kan bli.

Genom att redan i regelsystemet lägga tyngdpunkten på attityden kan man nog komma ifrån lite av dessa problem, och förhoppningsvis få in lite cyberpunk i cyberpunken igen.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Schysst. [ANT]

Klockrent. Jag gillar idéen; originell och rätt häftig. Kör hårt, säger jag.

/Selethil
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mwahahaha! (Redigerad)

Nä, ser man på.. Jag kanske HAR forumsynska förmågor ändå! (Dvs när jag vill ha en förevändning att nämna något så dyker den upp.)

Ni förstår, när denna tråden skrevs så svarade Krille, Vindhand och jag. Det tyckte jag var rätt kul, eftersom jag fick stor hjälp av Krille och Vindhand första gången jag kom hit. Sedan dess så har jag sett oss tre som rollspelsmakandets väktare, som nu slöt upp kring tråden.. Iiih! :gremgrin: Detta kunde jag ju inte börja pladdra om då, men nu verkar jag ha fått en förevändning.. Vadå förevändning, vad har det här med sinisa att göra? Undrar väl ni. Ja, okej: Jag funderade över hur jag såg på oss, och kom på att Rising nog är den tredje väktaren, snarare än jag.. Vem mer kan konkurrera? "Ja, det är väl sinisa" tänkte jag, "Men han är ju så sporadisk att han står utanför det där.. Hmm. Det var länge sedan han var här.."
Och nästa dag dyker du upp! Synd bara att du inte väntade en dag till, då hade du varit borta precis ett år.. :gremlaugh:


Okej, över till inlägget då.. Jag tycker det låter som en riktigt bra idé, och håller med Krille. Något liknande diskuterades här, angående medeltida strid, och.. ja. Det låter bra! Och.. äh.. Jag har inga mer kommentarer! Men där har du ju en länk iallafall, man kan säga att poängen med den är att jag tycker att det är en kul idé att använda attityderna så fiffigt som möjligt, så att det inte nödvändigtvis är samma som gäller.. Ja.


/Arvidos, som blev ovanligt osammanhängande. I efterhand kom jag också på att det finns en del andra typiska rollspelsmakare: Morgoth, Mask, glittersnus..
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Bra tänkt!
Det är väldigt trevligt att man måste balansera sin karaktär mellan två olika inriktningar. Personligheten ges direkt ur attityden (eller tvärtom, man kan lätt beskriva sin rollpersons personlighet o sen bara ringa in rätt attityd).

En liten nackdel kan det vara dock om man vill ha en tuff motståndare. Han kommer antagligen att ha ganska uppenbara svaga punkter (killar, han är väldigt aggresiv, vi kanske ska försöka charma honom). Och då kanske det urartar o för att vara bra på allt måste man maxa sina färdigheter o ha attityder vilket leder till platta karaktärer?

Hur breda har du tänkt dig färdigheterna?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Låter ballt även om jag inte exempelvis tycker coolhet och skärpa är några motsatser utan riktigt coola personer brukar vara helskärpta. Vet inte varför jag tänkte Matrix när jag förberedde svaret men de får väl stå som modeller för alerta coola personer.

Noggrann/slarvig: Ena måste göra allt noggrannt, putsa och rengöra vapen, vill gå genom dörrar och lämna stället obemärkt. Den slarviga kollar knappt om han har ammo med sig, men man vet heller aldrig vad han har på sig då han inte tvättar kläder så ofta. Stökar till som fasen och lämnar aldrig ett ställe obemärkt.
 

Cad

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
127
Location
Jkpg
tycker iden verkar riktigt lovande! och främjar rollspelande..

kanske behövs det slipas lite på motsats attityderna som Daniel påpekade (har druckit för mycket kaffe för att komma på nåt bra..)

Funderar lite på hur det kommer funka vid karaktärsskapandet..utgår man från 4/4 för att sedan kunna köpa typ "attitydspaketet våghals-för dig som vill få ut det lilla xtra i livet" eller "just nu realisation på attitydspaketet cool-för dig som vill vara kylig i julstressen.."

Tycker själv nåt sånt vore kul..+ att det blir svårt att tröttna på en karaktär..när man kan ändra personlighetsdragen..

tja, lite flummande men koffeinhalten är hög...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Trevligt trevligt..

Jag gillar det (naturligtvis).

Av bekvämlighetsskäl kommer Attityderna att stå uppställda på följande sätt på rollformuläret:

Smart lösning. Bekvämt och rationellt.

Bam. Där är det. Vad sägs? Antagligen kommer Plastik att använda sig av något som liknar grundegenskaperna men som fungerar ungefär som Egenskaperna i Västmark, dvs. om man vill kan man köpa Egenskaper i stil med Stark, Kvick eller Stryktålig (fast med skönare och mer stämningsfulla namn som Hulk, Blixtsnabb och Panzer... eller, ahem, något sådant).

Är man litet lömsk kan man låta en del egenskaper likna attityder de också. Ju större och tåligare man är desto långsammare rör man sig o.s.v. Här kan man om man vill förskjuta axlarna litet så att man vid behov kan vara både stark och snabb. (två ringar snarare än en oval) men det bör nog vara ovanligt (och dyrt om man är lagd åt köpa-för-poäng hållet) :gremsmile:
 
Top