Nekromanti Plasta in eller inte?

MikaelGavriel

Veteran
Joined
12 Dec 2000
Messages
15
Jag funderar på att plasta in ALLA mina rollspelsböcker.
Även de gamla som gigant och samuraj boxen.
Är detta en bra ide tror ni?
Sabbar jag värdet på dem ifall jag gör det?

/Mikael -Han utan slogan
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Ja värdet sjunker om du gör det. Naturligtvis beror det på vilket skick dom har, men en produkt som är inplastad kan inte kallas för nyskick om den är inplastad, hur fin den än är. Däremot om produkterna är synligt begagnade så påverkas troligen inte själva värdet nämnvärt. Däremot ökar den eventuella kundens misstanke emot produkten och gör automagiskt den mycket mer svårsåld.

Min rekomendation är att inte plasta in några av dina rollspelsprodukter.

Kornella

www.hobbyspel.com *
 

MikaelGavriel

Veteran
Joined
12 Dec 2000
Messages
15
Men borde det inte göra att priset blir bättre på sitt sätt?
Böckerna kommer ju att hålla mycket bättre ifall man plastar in dem ju.
Kan man inte bara ha en slags plast som går att ta bort då utan att skada boken?
Någon som känner till vars man kan köpa sådant?
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Svårt beslut.

Det beror ju på vad du vill göra. Vill du ha hållbarhet och inte alls tänker sälja dina böcker (inte intresserad av värdet - du ska ha dom själv i vilket fall) så ska du ju plasta dom. Det höjer ju hållbarheten som faen. Beror ju iofs på vad det är för sorts plast.

Är du intresserad av värdet så ska du inte plasta in. Jag skulle inte göra det. Men så får man ju vara försiktig med böckerna också.
("My precious!")

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Om man plastar in produkterna med kartplast, då kommer det att påverka möjligheterna för dig att sälja dem negativt.
Jag har sett många inplastningar och inte allt för ofta så ser dom hemska ut, med bubblor och allt vad det innebär.

Att plasta in boken så som man gjorde med skolböcker påverkar endast värdet beroende på hur lätt det är att ta bort. Då är det viktigt att du använder tejp som inte klibbar allt för mycket samt sitter relativt löst. Om det då går att ta bort den inplastningen utan att det märks, då påverkar det naturligtvis inte priset:).

Frågan är bara om det skyddar så fruktansvärt mycket?
Du bör väl kunna köpa sådant material och plast i närmaste bokhandel?

Kornella


*
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Nej, för bövelen...

...jag plastade in många av mina prylar i min ungdom, och det ångrar jag bittert idag. Det kan bli hur fult som helst, och då går det inte att göra om det.

Mitt råd är nej, gör det inte.

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Risk.

Jo det är sant att det kan bli hur fult som helst. Men det kan ju också bli bra. Men det gäller (om man nu ska plasta in) att man är säker på hand och har testat förut. Man vill ju inte riskera nått.

Men trots min positiva attityd ovan till inplastning så tycker jag ändå INTE att man ska göra det. Äkta Orginal-böcker UTAN tillsatser.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Risk.

<I>Jo det är sant att det kan bli hur fult som helst. Men det kan ju också bli bra.</I>

Är man nu rädd för resultatet så kan man ju plasta in lite <I>andra</I> grejor innan.
Jag plastar in praktiskt taget alla mina spelgrejor - och har gjort det i omkring 15 års tid, så jag har hunnit lära mig lite nybörjarmisstag på vägen. I stort sett gäller att det finns två saker man ska undvika som pesten; damm och annat smuts <I>under</I> plasten, och repor. I princip allting annat försvinner med tiden allt eftersom plasten 'sätter sig' i papperet. "Med tiden" kan betyda allt från två veckor till sex år, men bubblor, veck o dyl har en tendens att försvinna av sig själva så sakteliga.

<I>Men trots min positiva attityd ovan till inplastning så tycker jag ändå INTE att man ska göra det. Äkta Orginal-böcker UTAN tillsatser.</I>

Bryr man sig om andrahandsvärde ska man inte göra det. Har man tänkt behålla (och använda) dem själv kan det vara en bra idé.

--
Åke
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Instämmer fullständigt föregående talare...

Jag har flera bböcker som jag önskat att jag plastat in i dagens läge eftersom dfe gått sönder på grund av användning. Men man skall vara säker på det helst innan man gör det.
Fast jag tar hellre en liten dåligt plastad bok, än en som faller i sär då man öppnar den. /images/icons/smile.gif

- Robert Jonsson

"För att se igenom den slöja vi skapat så måste vi öppna ögonen..."
 

Sindlast

Veteran
Joined
16 Jun 2000
Messages
89
Location
Halmstad
Jag plastade in en utav mina böcker med sådan-dära kraftig självhäftande plast och några liter svett och många skrik o stön senare så var den färdig, resultatet blev snyggt och fasten den är en utav mina äldsta böcker har den hållit perfekt... Den ser ut som den gjorde när jag plastade in den. Anledningen till att jag inte har plastat in mina andra böcker är att det var så djävulskt svårt att få det bra så jag orkade inte med resten utav böckerna...
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Vad är det för snack...

Klart som in i hel... du skall plasta in dom. När jag köpte monster boken för en herrans massa år sedan så plastade jag in dom böckerna, du skall se skicket på dom idag, ser ut som nya.

Vadå sjunker i värde? Löjligt, jag tror nog det finns ett par hundar i detta land som hellre köper en fin inplastad bok från 1990 i perfekt skick för en 300 spänn, en köper en oinplastad bok som har lösa sidor och ser ut som ett sprängt skithus.

Jag har även köpt inplastade böcker (Drakar och Magikerns Handbok) dessa är i ypperligt skick, som nya, alltså as snygga. Sen köpte jag även Hjältarnas Handbok som inte var inplastad, du kan ju gissa om den e snygg. *NOT

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Re: Vad är det för snack...

Vadå sjunker i värde? Löjligt, jag tror nog det finns ett par hundar i detta land som hellre köper en fin inplastad bok från 1990 i perfekt skick för en 300 spänn, en köper en oinplastad bok som har lösa sidor och ser ut som ett sprängt skithus.

Tja, med tanke på att du är den enda som säger att det är löjligt att värdet skulle sjunka vid inplastning och alla andra verkar se det som ett faktum så går nog i alla fall jag på deras linje. Jag har inte plastat in några av mina böcker och de ser inte alls ut som några "sprängda skithus" /images/icons/smile.gif. Men så är de kanske inte lika flitigt använda som många andras böcker.

Måste dock hålla med dig om att jag hellre skulle köpa en fin inplastad bok en småtrasig original för samma pris.

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]som skulle vilja hinna spela oftare...</font color=red>
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
plasta på..

Jag plastar in alla mina böcker (dvs. inom rollspel). Inte nog med att dom lever längre det ser bättre ut också OCH så är det skönt då omslagen känns hårdare.

Det är lite svårt att göra men hemligheten är tålamot och varsamhet. Har man väkl lärt sig så tar det inte lång tid alls.

Ska nog plasta in EDD nu.. Har redan gjort det och lyckats RIKTIGT bra med Svavelvinter serien..

peace
//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Instämmer fullständigt föregående talare...

Precis. Det beror på om man ser böckerna som transienta behållare av andliga värden (dvs spelregler) eller som något som har ett värde i sig ("Här har vi en Mutant-box utan lock. Vad får jag för den?").

De bägge åsikterna har ett praktiskt nexus där bägge möts (dvs. det är svårt att LÄSA fanskapet).

Som bibliotekarie anser jag att böcker (dit räknas rollspelsböcker) i främsta hand är till för att _läsas_ och läsning måste underlättas. Plasta på.
Om man är intresserad av andrahandsvärdet och bokens skick (och tänker på dess _visuella_ innehåll - där har du ju en annan sorts värde)skall man definitivt inte plasta. Då gäller en _annan_ gammal god biblioteksprincip:
Var JÄVLIGT försiktig med boken! ;-)

Nightowl, numera _anställd_ som bibliotekare också :-D

"Jag är inte alls konstruktiv, bara glad!"
Vindhand, rollspel.nu-veteran
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bibliotekarie [OT naturligtvis.]

nightowl, numera _anställd_ som bibliotekare också :-D

Öööööhh, du borde ha en signatur på det temat, typ: "Jag är Bibliotekarien.."

Varför? För att bibliotekarier är coola.
Yrket? Nej, ordet. Som dom i Warhammer 40K,
eller han vid tidens ände, som vi läste om tidigare..

Jaja, nu har jag babblat nog.. /images/icons/wink.gif


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Bibliotekarie [OT naturligtvis.]

På rpg.net brukade jag signera brev med "Nightowl - the Eternal Library Assistant" eftersom jag dittills bara haft assistentjobb (nudge nudge Moorcock wink wink say no more).

En polare köpte f.ö. en Librarian till sina Space Marines det första han gjorde när han började med 40K, bara för att en bibliotekarie invigde honom i hobbyn. :)

Jag brukar slänga in bibliotekarier här och var i mina kampanjer som små trick (precis som jag slänger in ugglor); att mitt språkrör för allmänt knasiga teorier i Khelataar, Eerek Saarine, är voldigon (ungefär "klosterbibliotekarie") är ingen slump, inte heller att rollpersonernas chef i min Marvel Superheroes-kampanj gick under öknamnet "Librarian" (han hade officiellt varken kodnamn eller kostym, men kvällstidningarna envisades med att ge alla stackar personer med superkrafter tillnamn i alla fall, till vissa rollpersoner förtret).

Jag undviker direkta bibliotekarie-hänvisningar, eftersom de flesta rollspelare direkt associerar till Pratchett's orangutang, och även om jag är gammal Pratchett-fan (jag läste böckerna långt innan de kom ut på svenska, era spolingar) så vill jag inte skapa den associationen.

Nightowl, självcentrerad som fan, sorry

Nightowls tips på hur man INTE raggar:
Smyg INTE upp och blötviska "Pika-CHU!" i hennes öra.
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Instämmer fullständigt föregående talare...

Var JÄVLIGT försiktig med boken!

Det tycker jag låter bra. Så gör jag, för då undviker man både att förstöra och att plasta in boken, och det ger bäst resultat på alla punkter. Den lilla haken är att de andra spelarna inte delar mitt pedantiska tålamod och tycker jag är asjobbig som inte öppnar mina böcker "ordentligt". Smällar man får ta...

Nerosuferoth, perfektionist

ÉÍ 'AANEÍÍGÓÓ 'ÁHOOT'É
 

SirDr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
147
Location
Växjö
Re: Bibliotekarie [OT naturligtvis.]

sorry ,man.. det var tyvär det första som fastnade..(inte för att en orangutang som kan bevandra biblioteks dimensionerna är något att ta lät på!)
(även jag läste engelsk version.. men frågar jämt mig själv.. e det the fifth elephant som e sist utgiven just nu? eller finns där fler.)

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Risk.

Håller med.
Inte samlar jag rollspelsböcker för att de ska bli värda något utan för att jag ska använda dem och bevara dem. Därför så försöker jag plasta alla böcker som jag vill ska klara sig från slitage osv (finns vissa undantag så klart, vissa guldpärlor som man inte vill plasta då det vore rena helgerånet).

Sedan så har jag upptäckt att den plast som fanns att få tag i förr var bättre än den som finns att köpa nu (min rulle var ca 10 år gammal). Och därför så har jag en fråga, vart får man tag på bra plast ?


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Top