Nekromanti Plantskolor

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Re: Men ekonomer då?

Min personliga erfarenhet av ekonomer är att de generellt sett är de minst akademiska av alla akademiker och är rätt inriktade på praktisk nytta än att fantisera möjligheter, något som kanske begränsar deras rollspelighet. Många som läser humaniora och naturvetenskap tenderar att inte ha en lika snäv syn på kunskap som ekonomer, åtminstone vad gäller den direkta nyttan av kunskap.

Jag vet att det här är standardklichén, men det har varit min erfarenhet.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Men skogshuggare då?

En ej högskoleutbildad skogshuggare (nu i antipodisk exil)

Intressant... En av medlemmarna i Hypnosis-redaktionen hade hunnit ta ett par akademiska flumpoäng när han plötsligt ruttnade på att skriva morbid poesi på kaféer - så han tog jägarexamen, flyttade till yttre Jämtland och blev skogvaktare eller nåt därute.

För mycket Khelataar, tror jag.

--
Åke
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Tråkigt svar: En bred utbildning torde vara det bästa. Den som snöar in sig på någon viss grej blir enkelspårig, men den som är hungrig efter kunskap i allmänhet och intresserad av lite av varje har också en bredare bas att hämta från i sitt rollspelande. Samhällsvetenskap och humaniora behöver man för den inspiration det kan skänka till kampanjer och spelvärldar — naturvetenskap så att man lär sig att tänka. Fler renässansmänniskor till hobbyn.

/Dnalor
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Men skogshuggare då?

Än mer intressant... vår skogshuggare skrev morbid prosa.
Skogshuggare är skumma. Jag tror att alla som är från Borlänge håller med förbehållslöst.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Men ekonomer då?

Det finns ekonomer även i spelvärlden - min ena spelgrupp ingår inte mindre än fem ekonomer (om pol.mag. med förvaltningsekonomisk inriktning räknas). Representerade utbildningar (huvudinriktning, åtminstone ett par av oss har breddat oss med andra ämnen, såsom psykologi, arkeologi, statsvetenskap och idéhistoria):
- Ekonomi - redovisning (universitet): 2
- Ekonomi - finansiell (universitet + forskarutb): 1
- Ekonomi - marknadsföring (universitet): 1
- Förvaltningsekonomi (universitet): 1
- Elektroteknik (högskola): 1
- Socionomprogrammet (universitet): 1
- El/tele (gymnasiet): 1
- Bygg & anläggning (gymnasiet): 1

Vilka som är bäst rollspelare vågar jag däremot inte svara på, men jag tror ingen i vår grupp höjer sig över medelnivå. Den som är mest kreativ spelledare är dock snickarn, så därmed kan man generellt säga att ju lägre utbildning man har, desto bättre spelledare blir man.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Frågan lyder: Vilken av dessa inriktningar avlar de bästa rollspelarna?
Vete katten, men eftersom jag är en sdåandär mesig pedagog så är mitt naturliga val just pedagogerna.
En tanke kan ju vara att just pedagogerna är så bra på at förkalra & änra sig när det gäller situationer.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Men ekonomer då?

Nej, men det finns ekognomer. De upprepar sig ofta.
Lite mer info om ekognomerna (det är trots allt OT-forumet). De har över 200 ord för "Vad var det jag sade!", men inget ord för "Listen carefully, I will say this only once.".
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Mina expriment med att värva rollspelare och spelledare gav följande utfall:

Bästa kategori: Studentspexare
Näst bästa kategori: lokal spelförening med studentanknytning
Tredje bästa kategori: media och ledarskapstudier (komunikativa ämnen)

Undersökningen är självklart myyycket seriös :gremgrin:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Bästa kategori: Studentspexare

Benägen att hålla med... Under 90-talet var det iaf anmärkningsvärt vanligt bland studentspexare som fick höra mitt namn, att de direkt svarade "handboken i överlevnad!" Mycket vanligare än bland studenter i övrigt.

--
Åke
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ör att vara lite allvarlig; jag har spelat med åtskilliga personer genom årens lopp, och kan inte direkt påstå att man kan se någon koppling mellan utbildning och rollspelande.

Den handfull personer som verkligen varit bäst av de jag spelat med (det rör sig om hundratalet) var däremot INTE akademiker någon av dom, utan folk som börjat jobba direkt efter gymnasiet, alterntivt tagit strökurser på universitetet för skojs skull. Min slutsats blir att det hänger på andra saker.

Alla har varit utåtriktade personer, till exempel. Flera har vart egenföretagare. Flera av dom har haft någon form av mer eller mindre "konstnärligt" arbete, inom design, film, teater eller liknade... och ingen av dom har vart insnöade på rollspelsteori (vilka spelsystem vi använt har vart helt irrelevant för resultatet), utan spelat för att de gillar att just rollspela och skapa bra storys.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
"Alla har varit utåtriktade personer, till exempel. Flera har vart egenföretagare. Flera av dom har haft någon form av mer eller mindre "konstnärligt" arbete, inom design, film, teater eller liknade... och ingen av dom har vart insnöade på rollspelsteori (vilka spelsystem vi använt har vart helt irrelevant för resultatet), utan spelat för att de gillar att just rollspela och skapa bra storys."

Jag är en mycket drivande spelare, och jag tror nog att de flesta som spelat med mig skulle se mig som "bra". Inget av det där stämmer dock på mig. Jag är för det mesta ganska inåtriktad, varken driver eller har några planer på att driva företag, gör inte något mer konstnärligt än att rita lite amatörmässigt och är synnerligen intresserad av rollspelsteori. Så din karaktärisering är långt ifrån heltäckande. :gremwink:
 
Top