Nekromanti Planetouched

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Är det bara jag som upplever att aasimar är något obalanserade gentemot tieflings? Båda har visserligen +2 i två färdigheter, tre energy resistance 5 och liknande, men aasimars har ändå vissa egenskaper som gör dem bättre:

De får inga negativa justeringar av någon grundegenskap. Visserligen är DEX och INT kanske mer användbara än WIS och CHA, men en minskning är ändå en minskning.

De får daylight (en tredje nivåns besvärjelse) medan tieflings får darkness (en andra nivåns besvärjelse). Eftersom tieflings ändå inte kan se i det magiska mörker de skapar blir användningsområdena för deras besvärjelse rätt få. I jämförelse har aasimars möjlighet att blända eller förhindra en massa monster som ogillar starkt ljus.

Min tanke för att åtgärda detta var att ta bort tieflingarnas CHA-justering (den känns ändå lite opassande, tieflings ska väl vara så där diaboliskt tilltalande?), men skulle detta göra dem för mäktiga? Visserligen vill ju folk ändå bara spela tieflings, men ändå.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag har ingen erfarenhet av tieflings i spel, bara av en aasimar, och hans rasfördelar överskuggas i någon mån av 30 lvls som sorcerer, men det kan ligga något i vad du säger.

En aasimar har möjligen några subtila nackdelar jämfört med en tiefling:

Tieflingen har fire resistance. Är det någon energifrom man råkar på i tid och otid, i magiska och omagiska sammanhang så är det eld. Därför är resistans mot eld lite användbarare än alla andra energiresistanser. Lite.

Tieflingen har favoured class rogue - en förfärligt flexibel och restriktionslös klass - medan aasimaren har paladin - den rigidaste klassen spelmässigt. Det här spelar ju bara roll om man multiklassar och har den angivna klassen, så återigen är det en mycket subtil fördel för tieflingen. Vill man spela paladin är förstås aasimaren speltekniskt bättre.

Men vi kanske kan få höra vittnesmål från folk som haft bägge sorterna i sina kampanjer?
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Det handlar väl mer om finkornighet i systemet. Leveladjustments är lite per def. heltal, och då kommer det vara skillnader mellan den "sämsta" och den "bästa" med samma LA.

/J
 
Top