Nekromanti Planeten Kythera i Fenix

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Som jag har nämnt tidigare på annan plats skriver jag för närvarande ett kampanjförslag som ska publiceras i specialnumret av Fenix senare i år. Kythera är en spaceoperaversion av Venus, med djungler, träsk och ett antikolonialt vietnamkrig. Alltså en retro-sf-kampanj. Fokus ligger på den regnskogstäckta kontinenten Artemisia. Här är ett smakprov.

"We are not in Kansas anymore!"
He thought of the jungle, already regrowing around him to cover the scars they had created. He thought of the tiger, killing to eat. Was that evil? And ants? They killed. No, the jungle wasn't evil. It was indifferent. So, too, was the world.
– Ur romanen Matterhorn av Karl Marlantes, amerikansk Vietnam-veteran

När spelledaren ska skapa en tydlig utomjordisk stämning i kampanjen bör hon framhäva Artemisias särart. Utnyttja då följande företeelser:
  • Värme och regn: Med några få undantag finns det bara två sorters väder i Artemisia: varmt spöregn och hetfuktigt uppehåll. Väderomkasten är slumpmässiga och därför saknas pålitliga prognoser. Förslagsvis slår SL 1T20 när ett kalenderdygn börjar. Ungefär vid det resulterande klockslaget börjar ett hällregn som varar i 1T6 timmar.
  • Ständigt molntäcke: Vid sällsynta tillfällen tunnas molntäcket ut lokalt till den grad att man kan skymta solskivan, men det är allt. Detta förhållande leder bland annat till ingen blir solbränd och att ingen kan navigera efter solen och stjärnorna.
  • Natten är lång och svart: Det är 132 timmar mellan skymning och gryningen. Men vardagslivet fortgår i kalenderdygnets 24-timmarsrytm, även om belysningen på offentliga platser lämnar mycket att önska. Ficklampa i bältet är därför en del av vardagsklädseln.
  • Främmande fauna: Spindlar istället för apor och råttor, salamandrar istället för krokodiler, tusenfotingar istället för ormar och ödlor, trollsländor istället för fåglar. Och alla är otäckt stora. Många djur har IR-syn så de kan ta sig fram i regnskogen även under det långa nattmörkret.
  • Tysta regnskogar med märkliga dofter: Där finns inga vrålande apor eller skriande fåglar. Artemisiska djur kommunicerar med doftämnen, inte med ljud.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Fräckt. Kan den inte heta Alasia istället? Eller Paphos IV?
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Peter;n155325 said:
Fräckt. Kan den inte heta Alasia istället? Eller Paphos IV?
Här är skälet till namnet:

Den grekiska gudinnan Afrodite, kallad Venus av romarna, hade – som alla antika gudar – flera tillnamn. Ett var Aphrodite Cytherea, efter ön Kýthera (??????) där hon enligt myten hade fötts ur vågornas skum. Av detta tillnamn skapade vetenskapsmän på 1800-talet ordet cytherean (”venusiansk”).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Mekanurg;n155334 said:
Här är skälet till namnet:

Den grekiska gudinnan Afrodite, kallad Venus av romarna, hade – som alla antika gudar – flera tillnamn. Ett var Aphrodite Cytherea, efter ön Kýthera (??????) där hon enligt myten hade fötts ur vågornas skum. Av detta tillnamn skapade vetenskapsmän på 1800-talet ordet cytherean (”venusiansk”).
Jo ;)

Cypern (som i Akkadiska och Hittitiska källor förknippas med platsnamnet Alasia) är platsen där hon efter sin födelse vid Kythera uppsteg ur vågorna - enligt traditionen vid orten Paphos.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Peter;n155338 said:
Jo ;)

Cypern (som i Akkadiska och Hittitiska källor förknippas med platsnamnet Alasia) är platsen där hon efter sin födelse vid Kythera uppsteg ur vågorna - enligt traditionen vid orten Paphos.
Points taken. :wink:
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Häftigt! Jag som uppskattar planet-pulp ser verkligen fram mot detta.

En association utifrån namnet: Kanske finns det en gåtfull Kythera-mekanism på planeten? En titanisk maskin med okänd funktion som lämnats kvar från en svunnen högkultur.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
terje;n155395 said:
Häftigt! Jag som uppskattar planet-pulp ser verkligen fram mot detta.

En association utifrån namnet: Kanske finns det en gåtfull Kythera-mekanism på planeten? En titanisk maskin med okänd funktion som lämnats kvar från en svunnen högkultur.
Tack, den passningen fångar jag upp och spelar vidare mot mål. :cool:
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Kythera-artikeln är klar och godkänd av Tove. Den blev lång, typ nio A4-sidor ren text. Jag hade utan problem kunnat lägga på 4-5 sidor till med plats- och personbeskrivningar, men behärskade mig. Det finns med ett äventyrsfrö med en Kythera-mekanism.

Se länken för en kampanjanpassad rymdfarkost (notera dess namn och registreringsnummer):

https://gondica.wordpress.com/2016/0...f-future-past/
 
Top