Nekromanti Planespotting

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Om flygplans allmänbildningspotential

Jag har märkt att antalet plastbyggsatser är en ganska bra mätare på hur stor "allmänbildningspotentialen" hos ett flygplan är. Stor allmänbildningspotential = många byggsatser i olika skalor och svårigheter.

Revell har till exempel två stycken Spitfires, men inte en enda Me-262. Hasegawa hade också två Spitfires men inte en enda Me-262. Tamiya hade två stycken Me-262, och hela åtta Spitfires.

Även bland radioflygare så dräller det av Spitfires. Det är inte svårt att hitta allt från färdiga flygplan till ritningar över Spitfires, men vad jag vet finns det bara två Me-262-kits (båda är garagekits, glasfiber och pressad skumplast med elfläktar) och ett ritningskit.

...detta ska i sin tur jämföras med "Top Gun-planet", F-14 Tomcat. Bara Hasegawa hade tio stycken.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Marukusu said:
...även om jag har hört någonstans att dess rykte är något överdrivet och att det istället var Hawker Hurricane som gjorde grovjobbet i RAF...
Precis vad jag tänkte på när jag läste igenom tråden; Antalet Hurricanes var fler och sköt också ner mer fiender. Dessutom hade de fördelen att det gick mycket snabbare att tanka och förse med ny ammunition, en klar fördel i en situation där Storbritannien hade ett underläge i antal plan.

Spitfiren vägde minde och var mer effektiv i dogfights, men den större Hurricanesplanens fördel var att de var lättare och flyga och agera mot tyska bombplan.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Språklig stil i rollspel

Du vänder dig till fel generation, mannen. Du och Mekanurg läste helt säkert serietidingar med tyskar som skrek "achtung, schnell engländer!" och "ach nein! SPITFEUER BIS SECHS!!" när ni var grabbar.

Stridsflygplansmasturbation är klart ovanligare så fort man kryper några tiotal år neråt. Själv har jag en svaghet för Thunderbolten och Corsairen, om vi pratar props. :gremsmile:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Re: Språklig stil i rollspel

Du och Mekanurg läste helt säkert serietidingar med tyskar som skrek "achtung, schnell engländer!" och "ach nein! SPITFEUER BIS SECHS!!" när ni var grabbar.
Jodå, Battler Britton (Pilot 22) och David Locke (Spion 13) tillhörde min favvoserier under slutet av 1960-talet. Tiden tycks ha löpt ifrån mig. :gremwink:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Språklig stil i rollspel

Foggmock said:
Du vänder dig till fel generation, mannen. Du och Mekanurg läste helt säkert serietidingar med tyskar som skrek "achtung, schnell engländer!" och "ach nein! SPITFEUER BIS SECHS!!" när ni var grabbar.
Vadå, menar du att kidsen inte läser Pilot längre?!?!?!?! :gremshocked:




















/Anders, shockad!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Re: Språklig stil i rollspel

Foggmock said:
Du vänder dig till fel generation, mannen. Du och Mekanurg läste helt säkert serietidingar med tyskar som skrek "achtung, schnell engländer!" och "ach nein! SPITFEUER BIS SECHS!!" när ni var grabbar.
Absolut. För undertecknad var krigsfilmer, krigsserier, små gröna plastsoldater etc ett mycket perifert inslag i barndomen. As in, det var kanske nåt farsan hållit på med och tyckte att man borde intressera sig i, men som man högaktligen sket i till förmån för He-Man, Transformers och Turtles.

En generationsfråga, och alls inte en fråga om allmänbildning. Jag vet att det finns nåt som heter spitfire, och känner igen namnet Messerschmidt, men båda luktar unken teknikhistoria. Jag är halvutbildad historialärare, och hävdar med bestämdhet att sån där skit* är det ingen rimlig själ som vill stoppa in i historiaämnet. Det rör sig blott och bart om personligt intresse, och alls inte allmänbildning.


* observera att det inte är dåligt att kunna saker om skit. jag kan själv massor av saker om skit, men jag hävdar inte att det är allmänbildning att veta att anledningen till att det står i Megatrons statblock i svenska tidningar att hans armkanon är kopplat till ett svart hål är för att de stolliga engelsmännen, som stoppade in tre nummer mellan varje amerikanskt för att kunna sälja ett nummer i veckan, hade med en historia där Megatron aktiverade just den funktionen. Jag har också skitsvårt att se nyttan i att kunna saker om just flygplan; det är liksom helt värdelöst vetande. Inte allmänbildning.

//Krank, som kan identifiera F-15 någorlunda, men det är bara för att Starscream förvandlade sig till en sån. I valet mellan stridsflyg som bara är stridsflyg med töntiga brittiska eller amerikanska piloter, och stridsflyg som kan förvandla sig och slåss mot planetätare så vet jag vilket jag väljer...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nu råkar jag ha en hel del "inside-information" om den saken; farsan var ju i Luftwaffe under kriget, och han kände dessutom snubbar som Adolf Galland* (som var det största tyska flygaresset på jaktflyg som överlevde kriget). Jag har för övrigt själv träffat Galland några gånger för tusen år sen.

Hurricane gjorde helt klart grovjobbet, men de plockade mest tyska bomplan som He 111 och Ju 88. Mot en Me 109 så hade Hurricanen stora problem; det var inte snabbt nog, underbeväpnat, osv.

Under de kritiska dagar då luftherraväldet över England hängde i vågskålen var det Spitfiren som räddade dagen. Hade britterna inte haft det planet hade de förlorat luftherraväldet, och plötsligt hade operation Seelöwe (invasionen av England) plötsligt kunnat bli en verklighet. Det var faktiskt så, efter katastrofen i Frankrike, att under ett halvår hade britterna i princip inget att sätta mot tyskarna om de kommit över kanalen. De hade förlorat för mycket av sitt tunga material. Dessutom skulle Home Fleet inte kunnat stoppa en tysk invasion ensamma, tyskarna var extremt bra på att sänka fartyg med flyg, nåt de bland annat visat utanför Norge.

* apropå Spitfire: Under slaget om Storbritannien så säger Hemann Göring till Galland under en inspektion om det är något han behöver, så ska han fixa det. Galland svarar "Då vill jag ha en division Spitfire".
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Hade britterna inte haft det planet hade de förlorat luftherraväldet, och plötsligt hade operation Seelöwe (invasionen av England) plötsligt kunnat bli en verklighet. Det var faktiskt så, efter katastrofen i Frankrike, att under ett halvår hade britterna i princip inget att sätta mot tyskarna om de kommit över kanalen. De hade förlorat för mycket av sitt tunga material. Dessutom skulle Home Fleet inte kunnat stoppa en tysk invasion ensamma, tyskarna var extremt bra på att sänka fartyg med flyg, nåt de bland annat visat utanför Norge."

Dags att länka till England Invaded alltså.


Storuggla, hemliga armen i Brighton?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Som jag svarade: Hurricanens gjorde grovjobbet mot bombflyg och slöare jaktplan (som den tvåmotoriga Me 111), men hade inte Spitfire funnits för att ta hand om den tyska jakten bestående av massor av Me 109 (vilket de gjorde med en hårsmån) så hade tyskarna blåst bort britterna från luftrummet över södra England och kanalen.

Hade det hänt hade världshistorien ändrats, troligen. En separatfred med Tyskland hade nog känts mer aptitlig för britterna då, även om tyskarna inte invaderat. Och Sovjet hade kanske vunnit kriget ensamma, med allt det innebär.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Språklig stil i rollspel

DET är förmodligen helt sant... kids i min bardom kunde rabbla flygplanstyper som ungar för några år sen kunde rabbla Pokemons... och då snackar vi SKUMMA plan, som Henschel eller Lysander. Men att inte kunna Spitfire och Messerschmitt och andra vanliga plan... va sjutton, sonen (som är 16) och hans polare kan dem, via alla datorspel...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Om flygplans allmänbildningspotential

Revell har väl en Me 262:a? ..och Hasegawa har haft flera tidigare, till och med i skala 1:32. Men de kör säkert med olika "kollektioner" från år till år...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Språklig stil i rollspel

Allt är vänsterpopulisternas fel :gremgrin: , som drev igenom att leksaksaffärerna inte fick sälja andravärldskrigs-grejer på 70-talet. Moralpanik alltså.

Och barnen fick nöja sig med Transformers, he he...

Lite som med Kult och Åhlens i något modernare tid då.

Men jag tror många här är "stuck in the middle".. om jag kollar på dagens tonåringar har de rätt bra koll på andravärldskrigs-hardware efter att ha lirat spel som Battlefield, Medal of Honour och alla andra efterföljande varianter...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Om flygplans allmänbildningspotential

Arfert said:
Revell har väl en Me 262:a? ..och Hasegawa har haft flera tidigare, till och med i skala 1:32. Men de kör säkert med olika "kollektioner" från år till år...
De hade inte i sina kataloger från 2008 i alla fall, och inte på sina webbplatser.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Språklig stil i rollspel

Jorå, jag känner flera i min ålder som läste Farsans Gamla Pilot™ när vi var små. Men vi tillhör undantagen...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Språklig stil i rollspel

Det verkar ju som att han har en flygnördig farsa också, vilket antagligen hjälpt. :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Re: Språklig stil i rollspel

Arfert said:
Allt är vänsterpopulisternas fel :gremgrin: , som drev igenom att leksaksaffärerna inte fick sälja andravärldskrigs-grejer på 70-talet. Moralpanik alltså.
Fel å fel... Allt är relativt. Själv tycker jag ju att det är ganska gräsligt med den sortens propaganda i leksaksformat; inte för att det är krig utan för att det är nationalism. Jag tycker nog att det är helt OK att byta krigsrunkande mot stora robotar, jag =)

Arfert said:
Men jag tror många här är "stuck in the middle".. om jag kollar på dagens tonåringar har de rätt bra koll på andravärldskrigs-hardware efter att ha lirat spel som Battlefield, Medal of Honour och alla andra efterföljande varianter...
Det beror väldigt mycket på vilka spel man gillar, faktiskt. Det blir mindre en fråga om generation och mer en fråga om typ sub-subkultur... Intressant, hursomhelst.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Språklig stil i rollspel

Jag tror att det plötsliga fokusbytet till "förklara för Anders Blixt hur han bör och inte bör skriva" var nådastöten för tråden.
Min avsikt var inte att dissa just dig, men jag tyckte att tråden var lite väl lös och fylld med intetsägande floskler, och således ansåg jag att det kunde behövas mer konkreta påpekanden. Man kan ju inte bara säga "många rollspelsförfattare kan inte skriva" utan att backa upp det med någonting; därför ville jag peka på några vanliga misstag som rollspelsförfattare begår. Du är inte ensam om att begå dessa misstag.

När det gäller flygplanen så är det enda jag vill säga, detta:

1. Hade det verkligen varit ett hårt slag mot dina visioner med spelet om spelarna hade använt andra tidstypiska jetplansmodeller? Och är det verkligen viktigt för spelsessionerna i Prag hur jetplanen ser ut? Spelar deras exakta utseende en viktig roll i konflikterna som rör rollspelet? Det finns ett fokuseringsproblem i vad många rollspelsförfattare skriver; där de skriver ned sånt som de själva sitter och tänker på - snarare än att vända sig till läsaren och kommunicera med denne.

2. Vill man beskriva en levande värld så är det helt enkelt en ineffektiv angreppsvinkel att beskriva enskilda företeelser såsom jetplan, kopiatorer, matberedare, vandringskäppar, osv, var och en för sig. Läser du böcker med levande och atmosfäriska världar så ser du att dessa istället ägnar det mesta sidutrymmet åt att presentera enhetliga och sammansatta visioner, varpå många detaljer sedan kan lämnas åt läsaren. Sammansatta visioner förmedlas bäst med ett levande och märgfullt språk. I Neuromancer hittar vi exempelvis "Night City was like a deranged experiment in social Darwinism, designed by a bored researcher who kept one thumb permanently on the fast forward button. Stop hustling and you sank without a trace, but move too quickly and you'd break the fragile surface tension of the black market..." - jämför man den passagen med liknande i Knivblänk i Prag så framstår de senare som tämligen platta och färglösa. Jag kan alltså förstå att du känt dig motiverad att beskriva så mycket detaljer i Knivblänk i Prag, och att du hela tiden är så snabb med att sträcka dig efter referenser - vilket leder till väldigt svårbegriplig läsning, vilket vi tydligt sett i fallet med jetplansmodellerna. Om man istället gör som ambitiösa författare så kan man lämna detaljerna åt läsaren efter att man slagit an rätt ton från början. Det kräver inte att man är en lysande författare - mycket är vunnet så fort som man överhuvudtaget vill förmedla något till ens läsare.

3. Beskriver man "inifrån" världen så får man ett kärnfullare och en mer levande världsgestaltning. En av de intressantaste sakerna (i mitt tycke) med Knivblänk var att det rådde konkurrens mellan olika polismyndigheter som gick ut över effektiviteten och rättvisan. Det var en rolig grej som kunde ha framställts på ett levande och intressant sätt. Det påminner mig om något som jag hört amerikanska militärer säga, när de klagat på marinsoldater som tog åt sig mer ära än de gjort sig förtjänta av. Citatet var "den farligaste platsen under andra världskriget var den mellan en kamera och en marinsoldat". Det är ett helt suveränt citat, i min mening, som verkligen sätter fingret på såväl fenomenet som vilken mentalitet som kunde råda mellan olika grupper av soldater från ett och samma land. Man kunde lätt ha föreställt sig något liknande om polisgrupperna i Knivblänk. Men du hade ett annat förslag på hur man skulle levandegöra konflikten på ett atmosfäriskt och engagerande sätt, nämligen:

"(Filmen V for Vendetta visar polisens arbetsmiljö
i detta slags auktoritära samhälle, även om dess
fascistvärld i övrigt inte passar särskilt bra.)"


En referens utanför spelet - som inte skulle betyda någonting för personerna i spelvärlden - och som i alltså har en hel del att önska i övrigt. Man kan verkligen fråga sig om det här är det bästa sättet att levandegöra ens värld till läsarna.

---
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Språklig stil i rollspel

Nåja, jag frågade just min fru om hon visste hur en Spitfire såg ut... och hon ritade direkt upp vingformen i luften... Och hon är TOTALT ointresserad av flyg osv...

Men hon sa: Jag är inte intresserad av fotboll, men jag vet hur Maradona, Pelé med flera ser ut.. för de tillhör den gemensamma kulturhistorien.. precis som att man kan vara helt ointresserad av mode men ändå veta vem Yves Saint Laurent var, eller ointresserad av pop och rock men känna igen Madonna eller Alice Cooper. Det är IKONER från 1900-talet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Om flygplans allmänbildningspotential

tja, de byter väl sortiment då och då, kan jag tänka...
 
Top