Nekromanti Planescape

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Någon som vet om det kommer att släppas en ny version av Planescape?

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Allt jag hört säger "NEJ".

Men det kan väl hända att någon annan utgivare tar på sig det hela, så som har hänt med Ravenloft.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Bloodsbane

Veteran
Joined
10 Aug 2001
Messages
70
Location
Gefle, Sverige
En guide to the planes är väl planerad iallafall, och infon i den samt gamla Planescape campaign setting borde ju räcka gott och väl för att köra Planescape i D&D3e.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
manual of the planes heter den oh bör finnas i våra svenska spelbutiker i slutet av veckan faktiskt..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Det skulle ju vara synd om den (imho) intressantaste och mest originella settingen helt försvann.

"Halflings are just like rabbits in many ways"
-Murdoch the Necromancer-
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
I Manual of the Planes, som tydligen kommer alldeles alldeles strax finns Planescape med som exempel på en världsbild men boken är till för att ska sin egen världsbild. I och med 3rd ed så har de olika världarna egna världsbilder, FRs är tydligen liknande ett träd.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Men ryktet påstår att planscape-kosmologin försvinner till förmån för en tidigare världsbild.....men vad vet jag!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Så länge...

...den inte försvinner från min bokhylla, bryr jag mig inte om huruvida den kommer ut igen eller inte.

Fast visst skulle jag vilja ha Planes of Chaos och Planes of Law, och en massa annat. Har bara grundboxen och några moduler.

Alltnog, Dilandau har rätt: WotC ska inte ge ut Planescape igen.

MVH

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Så länge...

Jag var kvick och skaffade mig alla fyra grundboxar.. nu vill jag dock komma över boken om elementalplanen.. och gärna blood war boxen..

menmen.. man kan ju önksa sig dem i en ebook. gärna nedladdad gratis :D

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Så länge...

Men det är ju i min bokhylla jag vill att den ska finnas!

"All my mistakes are deliberate"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
FRs världsbild liknar ett träd, där finns svartalver och en stad som heter Baldur's Gate - undrar vems mytologi de varit och rotat i...

"All my mistakes are deliberate"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Tja, de har ju Mielikki från den finska mytologin så en hel del kan jag tänka mig.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>FRs världsbild liknar ett träd, där finns svartalver och en stad som heter Baldur's Gate - undrar vems mytologi de varit och rotat i... <p><hr></blockquote><p>
Allas. Bland de Faerûnska gudarna (de som dyrkas i huvuddelen av FR) hittar vi Tyr (nordisk), Mielikki (finsk), Ilmater (namn från finsk mytologi, men guden själv är avsevärt mer lik Issek of the Jug från Lankhmar), och Oghma (keltisk). Dessutom har flera av FRs gudar starka likheter med vissa greker (Lathander = Apollon, Sune = Afrodite, Tempus = Ares). Om vi tittar i utkanterna av FR (Mulhorand)så hittar vi ett egyptiskt panteon. Enligt uppgift så skapades FRs panteon till stor del genom att Ed Greenwood gick genom Deities & Demigods och valde ut passande gudar att ha med.

Namnet "Baldur's Gate" kommer för övrigt ifrån grundaren Balduran, och har i alla fall inget att göra med den Faerûnska gudavärlden.

Jag har inte studerat kosmologin i nya FR-boken så ingående än, men det där med att deras världsbild skulle vara like ett träd är nog att gå lite till överdrift. Vi snackar inte bark här, utan snarare träd som dataloger pratar om. Däremot finns Yggdrasil med i Planescape, som ett av de tre fysiska drag som binder samman flera av de yttre planen (de andra två är Olympiaberget och floden Styx).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
du missade en

rätt är ju : two rivers, a mountain and a really big tree
Styx rinner bara genom de lägre planen.. oceanus rinner genom några av de övre..

sen har vi olympus och yggdrasil också..



.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Jag annonserade...

...efter Planescapre-prylar på Hobbyspel.com och fick kontakt med en kille som ville sälja grundboxen. Eftersom hag redan har en sådan tackade jag nej (eller rättare sagt gav ett skambud som han helt korrekt sa nej till). Du kanske borde posta där?

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Jag annonserade...

Problemet är att jag inte bor i Sverige och jag misstänker att han inte vill betala portot.

(Har en stark känsla av att det här inte är ett relevant inlägg. Det här och 150 till)

"All my mistakes are deliberate"
 
Top