Planescape 5ed, något att ha?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Har klämt på den, och omslaget är ju superfint, men känner också att jag är tveksam till om jag behöver den när jag redan har gamla Planescape.

Följer med intresse (i typ en vecka till, för sen blir det köpfritt)!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Har klämt på den, och omslaget är ju superfint, men känner också att jag är tveksam till om jag behöver den när jag redan har gamla Planescape.

Följer med intresse (i typ en vecka till, för sen blir det köpfritt)!
Jag har aldrig ägt något till Planescape, men har läst PDFer och spelat en del av Planescape Torment.
Skulle i framtiden vilja spela något gonzo i Sigil som inte är kräl utan mer intriger och mystik, men osäker på hur passande det är för uppkägget i de här böckerna. Torment är ju rätt stämningsfullt och rätt mystiskt.
Och ja, omslaget är grymt snyggt och skriker "Köp mig!!!", så jag överväger att addera den. Så inväntar att någon ger mig en bättre inblick om produkten i fråga.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
…. utan mer intriger och mystik, men osäker på hur passande det är för uppkägget i de här böckerna.
Jag har inte köpt denna, men är också nyfiken.

Angående citatet, givet de äventyr och fluff-böcker från WotC till DnD5 som jag har läst, så tvivlar jag starkt att det finns mycket att hämta i nya Planescape. Det brukar vara fluff helt utan konkretion/djup och äventyr med mycket liten agens för spelare.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Fingrade på den häromdagen och var väldigt nära att ställa samma fråga nyss. Har alltså inga svar att ge men tror att jag ska köpa ändå. Kan dock inte bestämma mig för vilket omslag jag faktiskt gillar bäst.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Fingrade på den häromdagen och var väldigt nära att ställa samma fråga nyss. Har alltså inga svar att ge men tror att jag ska köpa ändå. Kan dock inte bestämma mig för vilket omslag jag faktiskt gillar bäst.
Tycker orginalomslaget är snyggare av vad jag sett online, men det kanske ser bättre ut irl?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nu har jag hämtat det och börjat läsa äventyret. Har kommit hela tre rumsbeskrivningar så det är ju alldeles för tidigt för att säga något om kvaliteten på det, men det är inte för tidigt att konstatera att det är ett äventyr med en hel dos fanservice och verkar ha en inställning som matchar mina förväntningar för ett äventyr för Critical Role/5e/BG3-crowden.

Alla rollpersoner har specialförmågor och minnesförlust, man träffar NPCs från Planescape Torment DIREKT, man börjar på level 3 och avslutar på lvl 18.

Man verkar inte kunna misslyckas eftersom döden har gjorts till ett ännu mindre problem än vad det är i 5e redan från början.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Jag läste om megaspoiler tidigare och tycker det var en grej som lät lite kul, förutsatt att och hur du faktiskt förändras.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag läste om megaspoiler tidigare och tycker det var en grej som lät lite kul, förutsatt att och hur du faktiskt förändras.
Hur stor förändring som sker verkar vara upp till spelaren. Det står att man i stort sett kan spela samma rollperson med typ annan frisyr, eller låta (som exempel) frisyren vara det enda som håller ihop dem.

Jag tycker det verkar ganska roligt, men också något som matchar mina fördomar om 5e (och dess spelare) rejält. Man kan liksom inte nöja sig med att spela sådana där raser och klasser som troglodytiska OSR-spelare som mig ofta rynkar på näsan åt (dragonborn, tabaxi, drow, artificiers, warlocks, etc) utan man spelar dessutom en sådan kombo med ytterligare speciella powers.

Som dessutom har hamnat utanför multiversums regelverk och därför kan dö men hela tiden kommer tillbaka fast i en liten annan form och därmed kan fortsätta äventyret nära på helt utan konsekvenser, men med bonusen att man typ kan "respecca" at will.

Jag menar inte att dissa någons spelstil, bara konstatera att det helt klart kräver ett mindset som inte är mitt vanliga när jag spelar rollspel.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nu har jag bläddrat som hastigast i de andra böckerna. Monsterboken verkar vara en monsterbok, vet inte riktigt hur den står sig mot övriga 5e-böcker, men som komplement till MM är den nog vettig för Planescapeäventyr.
Sigil and the Outlands är vad det låter som, en kort guide till ffa Sigil, med ett uppslag var om alla Gate Towns, nästan ingen info alls om de faktiska Outer Planes, eller Astral/Eteral/Elemental-planen. Inte ens en lista på kända sub-plan verkar finnas med.
Vet någon om den infon finns i någon av de andra böckerna?

Huruvida det är bra eller dåligt genomfört vet jag inte än, men just det här med att bara ha med info om Outlands/Sigil får mig att känna mig lite besviken eftersom Planescape är så mycket mer än Outlands.
 
Top