Nekromanti Planera spelträff (spoilers Skuggspel)

Otto

Veteran
Joined
9 Apr 2017
Messages
11
Hej! Är väldigt ny som SL och har endast ett par sessioner under bältet. Just nu håller jag och min grupp på att spela Skuggspel-modulen, men jag finner det väldigt svårt att planera spelträffarna, hittills har jag i princip kommit undan med att höfta alldeles för mycket vilket enligt mig har försämrat upplevelsen.

Det som har varit extra svårt är att balansera de två väldigt olika konflikterna i modulen - skogshuggarna/slavarna och barnen/vyman.

Som det ser ut nu har jag ingen aning om hur jag ska lägga upp ett sista tillfredställande avslut gällande vyman. Det känna som något väldigt övernaturligt och malplacerat utifrån hur känslan i kampanjen blivit... någon som har några tips på hur man skulle kunna lägga upp en avslutande spelträff som på något sätt får ett avslut på mysteriet med de försvunna barnen?

Som det är nu har spelarna i princip löst konflikten med skogshuggarna och slavarna (long story short lyckades en av spelarna med ett ”legendariskt” brandtal i samband med att Prelat Milberos försökte utnyttja spelarna till att peka ut skogshuggarna som ”the bad guys”, detta resulterade i att bägaren rann över för folket i Talis och de vände sig mot Prelat Milberos, som nu flyr byn).

Problemet med alla försvunna barn kvarstår då som sagt, och behöver ett bra avslut där.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Har rollpersonerna hittat barnet från skugglandet?lever barnet, eller har skogshuggarna barnet? Annars får du försöka få till ett möte med han som rider på björnen och skapa tryck på rollpersonerna att lösa konflikten innan han tar saken i egna händer.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Om barn fortsätter att försvinna kanske folk i byn blir misstänksamma mot rollpersonerna ovh tror att deras bortdrivande av prelat leder till mer olycka dras över byn. Har rollpersonerna varit uppe i jaktfortet eller vad det heter, en konflikt med deras heliga träd var spännande i vår kampanj.
 

Otto

Veteran
Joined
9 Apr 2017
Messages
11
Tusen tack för input!
Inget barn är upphittat! Bara information från flera håll att många barn är borta. Utöver det har de fått höra lite legender och sagor om en ”vattenkvinna” som äter barn. Jag har valt att inte ha med han som rider på en björn, då jag ogillar känslan över den delen av äventyret. Vhyman är därför fri att vara något helt annat eller ha helt andra motiv till att sno barnen.

Som det är nu är det väldigt lite risk att spelarna utsätts för misstanke för barnens försvinnande då de flesta har varit medvetna om problemet en längre tid än vad spelarna har varit inblandade. De blev även inhyrda för att reda ut det hela.

De har varit uppe vid jaktstugan, men inte varit i närheten av trädet. Funderar om detta skulle kunna vävas ihop på nåt sätt? Hmm..

Att det ska vara så svårt att få ihop ett tillfredställande slut på det här äventyret!
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Det viktigaste är att du låter RP förstå att Vyman är ute efter speciellt barn, Bestäm var det barnet finns och kör sen därifrån.

Allt detta bygger ju på att du vill köra grundplotten. Jag älskade för övrigt Mannen med björnen och den vinklingen.

Mina spelare blev lurade till trädet av jägarna som sa att det fanns ett orakel där som kunde berätta var barnet fanns.
 

Otto

Veteran
Joined
9 Apr 2017
Messages
11
Jag lutar nog åt att köra utan ett speciellt barn, och låta Vhymans anledningar vara i det dolda. Kanske något jag kan baka in senare, eller lämna som något mystiskt. Blir nog att behandla skugglandet som en variant på ”the upside down” (om du sett stranger things?) och låta Vhyman vara en enklare demon som slipprat igenom och helt enkelt plockar lätta byten.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Känns som du missar något genom att göra Vyman till en demon, men alla spelar ju på sitt sätt. Lite svårt att ge tips när du ändrat på hela premissen kring en varelse.

Enda utvägen nu är väl någon slags slutfight, jag tyckte en av äventyrets storkor var att man kunde slippa en sådan om rollpersonerna var lite listiga.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Låt först rollpersonerna förstå att mylingarna inte kan besegras på annat sätt än med silvervapen. Låt sedan alla spår peka mot träsket där Vhyman gömmer sig. Låt de bli vittnen till när Vhyman likt en silverfärgad fisk simma oerhört snabbt genom älven med korpflocken flygande ovan.

Har de precis bevittnat att mylingarna kidnappat ett eller flera barn har de all anledning att skynda efter flocken. Genom att följa spåren och lyssna till vittnesuppgifter förstår de att korparna tagit sig in i träskets hjärta.

Slutstriden sker i träsket där vattnet är midjedjupt. De fåf chansen att se när Vhyman väcker liv i barnet som ska visas för han med björnen. Kanske har hon redan hunnit visa barnet och är nu i full gång att förvandla det till en myling genom att dränka det.

Slutstriden blir mot alla mylingar samtidigt. De är ju såoass dåliga att deras stora antal blir utmaning nog. Vhyman själv gör överraskningsattacker genom att snabbt simma runt och dyka upp för att göra överraskningsanfall. Kanske lyckas rollpersonerna besegra henne och rädda ptminstone ett barn från att dränkas.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Enshadis tips låter Witcher, och Witcher är bra. Så jag röstar också för. :)
 

Otto

Veteran
Joined
9 Apr 2017
Messages
11
Jag gillar ditt upplägg Enshandi. Låter som en kul slutstrid, något mina spelare skulle behöva!
Jag uppskattar hjälpen Swedish Chef, och jag förstår varför det blir svårt att komma med konkret hjälp när jag ändrar en del :) Vad specifikt tänker du att jag skulle missa genom att ändra dock? Ogillar som sagt hela grejen med pappan på en björn som letar efter sin dotter (insåg såklart detta aldeless för sent, men så kan det gå ;) ). På grund av det blir ju Vhymans roll lite otydligare, helt klart. Men faktum kvarstår att mina spelare vet att det har försvunnit barn, och de måste ha tagit vägen nånstans :) Att göra Vhyman till en en demon känns som en schysst lösning på det hela, plus att det blir som en ögonöppnare för spelarna att det faktiskt finns övernaturliga grejer i världen (de har inte stött på något sådant tidigare)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Du hade absolut kunnat ta bort skuggvärlds kungen, jag gillar honom dock. Det var mer att du tog bort Vhymans motivation för att röva bort barnen (att hon letar efter speciellt barn). En av de saker jag uppskattar med Vhyman är att hon inte bara är en barn dödande onding, utan att hon har ett mål med det hon gör. Att det dessutom går att få henne att sluta genom att leta ett speciellt barn och inte bara genom att besegra henne i strid tycker jag ger djup åt äventyret. Är alltid skönt när det finns alternativa lösningar på problem.

Mitt meddelande ovan lät väldigt surt när jag läser det i efterhand var inte alls menat så, men så blir det i bland när man bara slänger i väg ett sms på mobilen. Enshadis lösning är ju briljant för övrigt så du fick ju bra hjälp till slut.
 
Top