Nekromanti Plagiat, vad kom först, hönan eller ägget?

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Eftersom detta forum verkar består av många spelledare och konstruktörer kan denna debatt säkert vara av intresse.

När Eon kom, tyckte jag att det var i stort sett ett DoD plagiat. Eon har efterföljts av handböcker och moduler som liknar de som gavs ut till DoD (gröna boxen). Ja, jag tyckte att Neogames faktiskt kopierade hela TargetGames produktion ...

Men samtidigt var Eon oxå ett eget spel, även om det påminde om DoD.

Samtidigt är det ju också så att DoD kan ses som ett plagiat av andra spel, exempelvis det engelska D&D.

Men det finns kanske en liten skillnad, DoD var det första (inte det allra första) spelet som utkom på svenska, och som fick en stor publik. Många spelare känner till DoD, och många med mig har växt upp med DoD. Då kan man förstås tycka att exempelvis Eon är ett sorts plagiat.

Vidare så verkar en hel del konstruktörer på detta forum få en del nedlåtande kritik mot sina "egna" spel och spelväldar.

Det där är ju inget nytt, det är ju en Eon-kopia!

Rummel och rabalder. Det finns väl inte, mycket som är så himla "nytt" inom rollspel. Det mesta har inspirerats av tidigare rollspel. Och rollspelen har i sin tur fått inspiration från litteraturen, osv ...

kommer osökt att tänka på låten, med refrängen: "Who stole it" nån som vet vilka (OT)?

Att försöka bena ut vem som var först med det ena eller det andra, tycker åtminstone jag känns lika ointressant som att ta reda på vem som kom först, hönan eller ägget.

Givet vis bör man väl försöka att skapa ett spel eller en kampanjvärld som inte upplevs som stulen.

En "egen" värld kan vara precis lika "ny" som en publicerad, eller har jag fel?

Dessutom så finns det säkert många som byggt egna världar/regler utifrån befintliga världar/regler för att dessa skall passa just dem, är detta fel?

Givetvis inte, men skall man försöka göra ett "nytt" spel/värld för att exempelvis publicera det på nätet, så bör man vara medveten om att många kommer att tycka till om det. Dessa åsikter kan garanterat vara av skiftande karaktär!

Därför bör man kanske akta sig för att plagiera för mycket .. det leder garanterat till en hel del nedlåtande ord. Och vill man ändå göra det, bör man nämna att spelet/världen i stort bygger på föregångaren.

Tack för ordet ... och fortsätt nu med det du gillar, att konstruera "egna" spel, spelvärldar, äventyr, kampanjer och regler!!

Med vänliga hälsningar

Ryng Silverkorp
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Rummel och rabalder. Det finns väl inte, mycket som är så himla "nytt" inom rollspel. Det mesta har inspirerats av tidigare rollspel. Och rollspelen har i sin tur fått inspiration från litteraturen, osv ..."

Saken är den att jag tillhör den där kategorin som tycker att det är dumt att uppfinna hjulet en gång till. Om den enda egentliga skillnaden mellan rollspelet man skriver och Drakar&Demoner '91 är att det inte finns några ankor och att man har infört "impale", vad är då meningen med att skriva ett helt nytt rollspel? Varför helt enkelt inte stryka ankorna och införa den nya regeln om "impale" istället?

Det är ett härkjobb att skriva rollspel. Det är helt enkelt inte värt mödan om skillnaderna är så små. Därav kommer min kritik på nya hobbyprojekt som är väldigt lika existerande spel.

Nej, det som gör det värt att skriva rollspel (förutom de fåtal fall då man får kontant ersättning) är faktiskt att vara tillräckligt egensinnig och unik för att ens produkt ska få ett egenvärde. Ett rollspel behöver helt enkelt ett "något" för att inte försvinna rätt ut i glömskan, och att vara en DoD'91 minus ankor är inte att ha ett "något".

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
O store allsvetande Guru (jag skämtar inte, killen vet allt./images/icons/smile.gif)
Jag bygger nu ett rollspel baserat på den Keltiska sagovärlden, en aning löst baserat på Katherine Kerrs böcker om Deverry.
Nu radar vi upp sakerna som finns med:
Tärningsystem: 1t10+fv som det ser ut nu. det kändes nytt när jag 'kom på det' men har upptäckt att flera (massa) spel använder detta system, bla dina spel. Har testat det i Cyberpunk (jag spelledde The Factory på SydCon) och det funkar bra.
Värld: Ovan nämnda Keltiska sagovärld. fräscht eller ej, jag har inte sett nått spel i denna värld. oavsett så tänker jag använda den.
Regelsystem: Regler för så mkt som möjligt, men struturerade på ett sätt så att man kan spela på en massa olika sätt, bla Med eller utan kroppspoäng (typ jämfr DoD eller Eon...)
Stridsystem: här kommer det (för mig) unika. det byggs av mig och Jonix och kommer bli omfattande men enkelt.
Exempelsystemet som jag tänker använda (jag får förmodligen konvertera det till mina tärningar) är Man slår Fv+1t10 mot lämplig färdighet, exempelvis en slår mot försvar och en mot attack. slår båda mot attack handlar man därefter, båda mot försvar blir det en passiv runda. den som får bäst effekt 'vinner'. vinner attackeraren och försvararen fumlar(eller 'Kritisk miss' eller grovt misslyckande dvs 1-2 på en skala av 6..)) så hittar vinnaren en blotta i motståndarens försvar exempelvis en glipa i rustningen, en oskyddad kroppsdel osv.
Beroende på hur bra man lyckas (4-6 på skalan) kan man eventuellt påverka resultatet. dvs en 6:a och ett misslyckande från försvaret räcker för att hitta blottan.
Först när blottan är hittad slår man för att träffa. träffar man, avgör skickkligheten i aktuellt vapen skadan. det kan vara typ Skråma, Skada, Allvarlig Skada, Kritisk Skada eller Dödlig skada. såna detaljer är inte spikade men generellt sätt är det klart.

Nu vill jag ha Feedback från folk som sett liknaden saker i andra spel som jag inte sett.
tack på förhand!

Jag vet att jag har rätt!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
"Ett rollspel behöver helt enkelt ett "något" för att inte försvinna rätt ut i glömskan, och att vara en DoD'91 minus ankor är inte att ha ett "något"."

Är det här kritik mot DoD6 eller? Jag tycker att DoD6 var både nyskapande och nostalgiskt på ett aldeles underbart sätt.



"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är det här kritik mot DoD6 eller?"

Nej, det är kritik mot de som gör plagiat av andra saker och endast gör mindre förändringar av förlagan.

"Jag tycker att DoD6 var både nyskapande och nostalgiskt på ett aldeles underbart sätt."

Jo, men så har DoD6 ett eget "något" som inte fanns i tidigare DoD. Dessutom är det ju en ny version av ett tidigare spel, så då är det faktiskt ursäktat om man plagierar sina föregångare.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Feedback

Nu vill jag ha Feedback från folk som sett liknaden saker i andra spel som jag inte sett

Tja, det är rätt likt det spel som jag snickrar på:

Tärningssystem: 1T10+fv+attribut

Värld: större delen från eget huvud, men löst inspirerad av Lloyd Alexanders 'krönikorna om landet Prydain', som är inspirerad av keltiska sagor.

Stridssystem: Helt annorlunda, orkar inte förklara nu, lägger upp ett topic när jag skrivit något om det (har allt i huvudet). Kortfattat så tar olika handlingar olika lång tid,och en person KAN vara lite snabbare än en annan, plus att man kan utföra olika sorters parader och anfall. Vad gäller rustningar har jag ännu inte kommit på något bra system.

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Re: Plagiat, vad kom först, hönan eller ägget?[OT]

...lika ointressant som att ta reda på vem som kom först, hönan eller ägget

Det skulle jag gärna vilja ha reda på...

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nu vill jag ha Feedback från folk som sett liknaden saker i andra spel som jag inte sett.

Tja... Det är nästan precis som Västmark.. /images/icons/wink.gif
Jaja, annars så är väl allt bra.. Men en fråga till Genesis också: Landet prydain? Hmmm, finns det möjligen någon saga om någon kittel och någon hjälteyngling med någon liten fjollig/komisk kompis?



*Arvidos, drömmer sig tillbaka till fritids sagokassetband.. Det var Prydain eller något det handlade om..*
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Hmmm, finns det möjligen någon saga om någon kittel och någon hjälteyngling med någon liten fjollig/komisk kompis?


Tja, en magisk kittel kan jag väl slänga in, men det blir knappast några kittelfödda.
Vad det gäller hjälteynglingen, så vill jag minnas att alla hans kompisar (utom Gwydion och bussige gamle Doli) var relativt fjolliga: Gurgi, Fflewdur Flam, Prins Rhun, Gwystyl, ja, till och med prinsessan Eilonwy med det gyllene håret var ganska fjollig ibland. Detta är självklart normen för alla äventyrsgrupper /images/icons/smile.gif.

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Barndomsanekdot [OT]

Jag är rätt säker på att jag har hört en sådan har saga på band som barn..
(För dom som undrar varför jag tjatar så är det häftigt att äntligen få veta VAD det är som har etsats fast i mitt minne...)


Hjälten och Gurgi, och någon kittel och häxa.. Tror jag. Sedan slutar det, och detta kommer jag alltid minnas..

Hjälten: Åh nej gurgi du är död! #snyft snyft# (Typ)
Berättarrösten (Uppspelt och fjolligt): Plötsligt sträckte sig Gurgi efter ett äpple!
Gurgi: Mumsigt och knaprigt!
Hjälten: a-Hahaha Gurgi! Prydain är räddat, och allt du tänker på är mat! Vi går hem!



Huuuuuuuu! Fånigt värre! /images/icons/tongue.gif




/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Re: Barndomsanekdot [OT]

Det låter som bandversionen av Disneys filmversion (visst var det Disney som gjorde den?) av Lloyd Alexanders bok.

http://us.imdb.com/Title?0088814 SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by SleazeRat on 2001-08-14 11:32.</EM></FONT></P>
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Hmmm (kritisk)

Följde länken, såg trailern (utan ljud).

Okej, för det första: Läs böckerna, alla som bara sett filmen eller hört bandet. Det finns mycket mer än bara 'den svarta kitteln'.

För det andra: Skulle den där hunden föreställa Gurgi? Gurgi är ju den tuffaste karaktären i böckerna (Tolkien, eat your heart out!) och han finns porträtterad (om än väldigt smått) på framsidorna. Typiskt Disney att förstöra honom så där. Vart är alla de kvistar och löv som ständigt sitter fast i hans lurviga päls och får honom att se ut som ett 'vandrande fågelbo'? Fy, Disney.

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja!

Du behöver inte berätta för MIG hur dumma Disney kan vara iallafall! (Puh, lång mening.. Hoppas att alla hänger med.. /images/icons/wink.gif)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Barndomsanekdot [OT]

den är cool ju... /images/icons/smile.gif

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 
Top