Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
.... utforskning och kolonialism i andra åldern ...
Ja, varför har inget ett gjort hög-level (post)colonial hex crawl av AÅ?
.... utforskning och kolonialism i andra åldern ...
Ja, varför har inget ett gjort hög-level (post)colonial hex crawl av AÅ?
Är ju invand till MERPs 1640 TÅ även om jag tidvis kan tycka den är småtrist eftersom den saknar större händelser i kronologisk (vilket så klart är skälet till att den valdes för rollspel antar jag.
Det är min idé nummer två, efter Gondolin. Även om idén kräver betydligt mer fingertoppskänsla för att undvika kolonisationsförhärligande. [...] Skillnaden blir väl att hemmamiljön blir mer problematisk, och omgivningen mindre hotande
Jag har lite känslan att en sådan här kampanj ställer mycket stora krav på deltagarnas kunskaper för att det ska bli riktigt bra.
Ja, varför har inget ett gjort hög-level (post)colonial hex crawl av AÅ?
Så vad tänker vi att systemet ska vara mer konkret? Har @Leon en mer konkret tanke?
Två äventyrsförslag:
- Spaningsuppdrag i Dorthonion - kämpa mot Morgoths monster
- Långfärd i syfte att lokalisera Nargothrond och söka samband med Orodreth, kanske hamna i klinch med Turin?
Jag läser vidare i Fall of Gondolin, och jag är antagligen ovanligt trög som först kom på det här nu, men det är slående hur den berättelsen är en beta-version av Gondor och Minas Tirith. Allt från namnet (Gondor-Gondolin), till den stora, vita belägrade staden med sju murar, till Tuors bevingade hjälmar och det heliga trädet.
Det här med heliga träd kan man iofs argumentera är en mytologisk kontinuitet som går tillbaka till Laurelin och Telperion. Fast huruvida Tolkien ville att det skulle dyka upp heliga träd i alla åldrar, eller om han återanvände samma symbolik i olika städer är väl kanske lite gråzon....
Överlag får jag känslan av att Tolkien återvänder till samma historier igen och igen (man skulle kunna argumentera för att han återberättat versioner av Niebelungenlied/Völsungasagan åtminstone tre gånger...), i olika tidsåldrar och dräkt.
Vad gäller att spela Gondolin tror jag att det är en fördel. Det går att presentera det för nya spelare som Gondor, fast mycket mer episkt och med alver och balroger.
Numenors, och därmed Gondors, kungar är ju ättlingar till Turgon, Gondolins kung. Så det vore ju inte så konstigt om de tog med sig en del symboler därifrån.
Vad gäller namnlikheten mellan Gondor och Gondolin så är båda namnen baserade på Sindarin. Gond betyder "sten, klippa"
Gondor = Stenlandet
Gondolin = Gömda klippan.
Det kan ju även påpekas att Fall of Gondolin var den allra första berättelsen Tolkien skrev som utspelades i vad som skulle bli Midgård, och således närmast oundvikligen en prototyp för senare berättelser. Det är en hel del som skiljer sig i den från senare versioner av mytologi och världsbygge, då världsbygget utvecklades och ändrades med tiden, men av någon anledning skrev Tolkien aldrig någon uppdaterad version av Fall of Gondolin.
Han påbörjade en nyare version, som återfinns i Unfinished Tales, men den tar stopp halvvägs.
Samtidigt känns det som att Tolkien hade en särskilt främtrande roll i sitt mytbildande för just Earendil...
.