Nekromanti Pitch för retro-rymdopera-rollspel

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Jag behöver en kort och träffsäker pitch till Solfläckar, mitt retro-rymdopera-rollspel som kortfattat kan beskrivas som ett pulpigare och mindre episkt Star Wars med mer skit under naglarna och mer övernaturliga inslag. Hittills har det oftast blivit för fånigt när jag presenterat spelet som 70-talsinfluerad science fiction. Så, en idé är: "Tänk er att Quentin Tarrantino 1978 skulle ha gjort en film inspirerad av Star Wars. Det här är spelet baserat på den filmen." Synpunkter? Förslag?
 

Twitchy

Veteran
Joined
7 Nov 2015
Messages
72
Orkar du skriva en kort historia om en "typisk" scen i din värld? det kan kanske hjälpa en visualisera.
Jag tänker att star wars är redan ganska övernaturligt men samtidigt är solfläckar både mer övernaturligt och mindre episkt, så typ space horror?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
"He-man fast mer rymdresor"
"star trek möter Conan"
"Har du sett fimen Ice pirates? Som den fast mer magi!"
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Är på resande fot just nu så ett ordentligt svar får vänta till dess att jag har ett riktigt tangentbord. Absolut kan jag ge exempel på spelvärlden men för stunden får det räcka så här: 1) Det övernaturliga är närvarande i Solfläckar i form av bl.a. magiker, präster och formskiftare men också diverse oförklarliga fenomen i omvärlden. 2) Ett typiskt äventyr i Solfläckar handlar inte om att rädda galaxen utan om att utforska vraket av en rymdfarkost, hitta en artefakt eller utreda ett mord. Mer Firefly-nivå alltså.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Jag skulle göra det tvärtom:

"Between the time when the great nova ate Aldebaraan and the rise of the Sons of the Machine , there was an age undreamed of. Let me tell you of the days of Space Adventure!"

Fast jag är inte 100 detta är vad op vill ha
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Peter;n212950 said:
Jag skulle göra det tvärtom:
Det är också en väg att gå. Får klura på hur man skulle kunna fånga det viktigaste: högteknologi, magi, rymdvarelser och retrokänsla. Pitchen bör liksom spelet i övrigt även vara på svenska. Det gör det svårare att få det att klinga rätt kan jag tycka.
 
Top