Pitch-dokument till förlag / samarbetspartners

terje

xenomorf mystiker
Jag håller, tillsammans med Mattias Närvä och FSF-Ink, på att utveckla en engelsk utgåva av S&S-kampanjen Månens krigsherrar, anpassad till Old School Essentials under namnet Warlords of the Moon. Nu har vi översatt den ursprungliga texten och skrivit en massa nytt material, både äventyrsplatser och regler för ära, fraktioner, mm. Så vi börjar nu nå fram till en punkt där vi behöver ett förlag eller nån slags samarbetspartner för att kunna gå vidare. Därför tänkte vi sätta ihop ett pitch-dokument där vi presenterar konceptet, vad som gör settingen unik, visar exempel på illustrationer.
Men vad ska finnas med i ett sådant? Vad är för mycket och vad är för lite? Vad borde inte finnas med?

Last edited:
Jag har vart inne i denna tråden några gånger nu och funderat på om man skall komma med någon sorts förslag, men skall jag vara helt ärlig så vet jag inte.

Jag skulle ju kunna föreställa mig vad jag själv skulle vilja se i en pitch eller liknande, men det blir ju högst teoretiskt och inte baserat på praktisk erfarenhet, så det blir ju egentligen inte alls hjälpsamt.

Den enda hyfsat aktiva användaren på forumet jag kan komma på som i vart fall bör ha varit i positionen att återkommande ta emot och bedöma pitchar på det sättet är nog @TomasFriaLigan

Jag har vart inne i denna tråden några gånger nu och funderat på om man skall komma med någon sorts förslag, men skall jag vara helt ärlig så vet jag inte.

Jag skulle ju kunna föreställa mig vad jag själv skulle vilja se i en pitch eller liknande, men det blir ju högst teoretiskt och inte baserat på praktisk erfarenhet, så det blir ju egentligen inte alls hjälpsamt.

Den enda hyfsat aktiva användaren på forumet jag kan komma på som i vart fall bör ha varit i positionen att återkommande ta emot och bedöma pitchar på det sättet är nog @TomasFriaLigan
Om inte annat kan man ju evt få igång någon som har mer koll genom att skriva något de känner sig tvungna att säga emot!

Det sagt, tankar på ämnet från någon som inte bedömt pitchar är väl inte fel - bara man är tydlig med det i inlägget.

Mitt tips efter massor av pitchande, utan att ha pitchat rollspelsrelaterade saker specifikt måste tilläggas, är att det handlar mer om att "läsa rummet" än om exakt vad du har i ditt material. Förbered lite olika varianter utefter vilka du ska prata med. Be om att få återkomma med rätt material om du missat något som efterfrågas.

Någon kommer kanske bara bry sig om businessidan av det -- se till att ha alla siffror redo.

Någon kommer vara mer visuell, eller berättelseorienterad, eller spelar själv väldigt mycket rollspel av någon viss typ, och då behöver du kunna anpassa din pitch till den personen.

För dokument som ska skickas kan du tänka lite likadant, men istället göra så att det finns dedikerade sektioner för varje typ av läsare som du föreställer dig i sammanhanget.

Största grejerna är: varför bör vi satsa på detta, och varför är det just ni som ska göra det? Ha svar på alla tänkbara frågor och utgå aldrig från att din egna entusiasm räcker hela vägen (även om den är viktig den med!). :)

(De pitchar som varit framgångsrika har helt enkelt varit rätt tid, rätt plats, rätt person lika mycket som rätt pitch.)

Det sagt, tankar på ämnet från någon som inte bedömt pitchar är väl inte fel - bara man är tydlig med det i inlägget.

Ja, jag har ju inte gjort det som @terje efterfrågar.

Men dock har jag tagit både tagit emot och bedömt ett helt gäng pitchar vid det här laget, även om samtliga ju vart för spel på den svenska marknaden. Ingen av dem har dock gått vägen från pitch till lanserad produkt, alla har fått ett "nej" hittills, även fast vissa av dessa "nej" är mer av "nej just nu, men kanske ja längre fram" medans andra har varit "nej, inte alls intresserad".

Så det jag väl kan säga kring hur jag har tänkt och resonerat kring de pitchar jag fått in, och det som kanske främst styrt hur intressanta jag tyckt de vart (även när de fått ett nej) handlar mycket mer om vem du är och vad har du gjort tidigare än vad just själva grejen som pitchas har varit.

Så det är väl mitt tips då, ett pitchdokument är bra, men portfolio, renommé och kontakter är bättre. Har du några ins på något förlag redan, känner nån som känner nån?

Vilka rollspelscredits har du (det är ju ett helt gäng i just detta fallet), vad av ditt tidigare arbete kan du visa upp?

Det är iaf det som funkar på mig. Men det är bara för att alls vara intresserad, jag har inte gjort den här resan (än) så har faktiskt ingen aning om vad jag pratar om.

Last edited:
Ja, jag har ju inte gjort det som @terje efterfrågar.

Men dock har jag tagit både tagit emot och bedömt ett helt gäng pitchar vid det här laget, även om samtliga ju vart för spel på den svenska marknaden. Ingen av dem har dock gått vägen från pitch till lanserad produkt, alla har fått ett "nej" hittills, även fast vissa av dessa "nej" är mer av "nej just nu, men kanske ja längre fram" medans andra har varit "nej, inte alls intresserad".

Så det jag väl kan säga kring hur jag har tänkt och resonerat kring de pitchar jag fått in, och det som kanske främst styrt hur intressanta jag tyckt de vart (även när de fått ett nej) handlar mycket mer om vem du är och vad har du gjort tidigare än vad just själva grejen som pitchas har varit.

Så det är väl mitt tips då, ett pitchdokument är bra, men portfolio, renommé och kontakter är bättre. Har du några ins på något förlag redan, känner nån som känner nån?

Vilka rollspelscredits har du (det är ju ett helt gäng i just detta fallet), vad av ditt tidigare arbete kan du visa upp?

Det är iaf det som funkar på mig. Men det är bara för att alls vara intresserad, jag har inte gjort den här redan (än) så har faktiskt ingen aning om vad jag pratar om.
Tack för ett bra och hjälpsamt svar!

Jag håller, tillsammans med Mattias Närvä och FSF-Ink, på att utveckla en engelsk utgåva av S&S-kampanjen Månens krigsherrar, anpassad till Old School Essentials under namnet Warlords of the Moon. Nu har vi översatt den ursprungliga texten och skrivit en massa nytt material, både äventyrsplatser och regler för ära, fraktioner, mm. Så vi börjar nu nå fram till en punkt där vi behöver ett förlag eller nån slags samarbetspartner för att kunna gå vidare. Därför tänkte vi sätta ihop ett pitch-dokument där vi presenterar konceptet, vad som gör settingen unik, visar exempel på illustrationer.
Men vad ska finnas med i ett sådant? Vad är för mycket och vad är för lite? Vad borde inte finnas med?
Jag tänker att det kan vara bra att tänka att det ska vara flera dokument. Åtminstone två, med olika djup, så att säga.

Dokument 1: Själva pitchen (kanske en PPT eller liknande)

En kort presentation, med korta texter och tydliga bilder som visar vad ni vill göra. Det ska svara på "top of mind"-frågor som någon kan ha.
  1. Vad heter spelet?
  2. Vilket system är det till för? (ja, ni vet att det är OSE, men det vet kanske inte de ni pitchar för)
  3. Vad handlar det om? (kort som fan)
  4. Varför är detta så kul att någon ska ge ut det? (kort som fan)
  5. Vad särskiljer detta från andra, liknande, produkter? (kort som ... ja, ni fattar)
  6. Vilka är ni som skapat det och varför ska de lita på er?
  7. Exempel på tidigare saker ni skapat.
  8. När kan det ges ut?
Dokument 2: Designbrief (ett Word-dokument eller liknande, kanske en låst PDF)

Det här är ett längre dokument som går in i detalj på vad ni vill göra. Om ni fått någon att nappa på det första dokumentet, kan ni här gå in på betydlig mer detaljerad nivå, kanske till och med kan det vara hela texten så som den ser ut nu med bilder, så som de ser ut nu. Men då ska det vara så polerat att det inte finns en massa stavfel och bilder som inte är era egna. Här handlar det inte om att sälja in grejen, utan att visa att ni verkligen HAR gjort något och inte bara snackar. :)

Och var väldigt noga med att kunna svara på frågan "vad särskiljer detta från annat?" för mycket handlar om det. Om du någon gång tittat på ... vad heter det ... Lejonkulan? Shark Tank? ... programmet där folk pitchar saker för olidliga affärspersoner ... så har du sett hur allt kan falla på just den frågan.

Och just ja, om ni valt ett förlag att pitcha för, kan det ju vara en bra grej att ha med nått om varför ni tycker att just DE skulle vara det perfekta förlaget att ge ut ert spelmaterial. Lite smicker, helt enkelt. :)

Back