Pitch: De hjältar vi förtjänar

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
En gång hade jag en dröm. När jag vaknade tänkte jag: "det här skulle ju kunna bli ett rollspel".

Hisspitchen för De hjältar vi förtjänar är "Arkiv X möter The Big Lebowski".

Man spelar kufar och outsiders som på något sätt dragits in i mysterier och ränkspel kretsande kring utomjordiska besökare (eller liknande företeelser: spöken, kryptider, what have you). Antagligen befinner man sig i Los Angeles.

Skurkarna man slåss mot är inte onda företag, ansiktslösa byråkratier eller karismatiska genier. De är obehagliga men alltförmänskliga typer: en korrupt och våldsam snut, en misslyckad smågangster, en kvinnoutnyttjande porrproducent, en lömsk fastighetsentreprenör, en bedagad filmstjärna som desperat söker sätt att bevara sin ungdom.

Rollpersonerna är likadana, med undantag för att de, sina brister till trots, är fundamentalt sympatiska.

De övernaturliga väsendena är för det mesta inte centrala aktörer i handlingen utan är bakgrundsfaktorer, incitament, mcguffins, katalysatorer, redskap, eller offer som måste räddas.

Resolutionen är snabb, improvisatorisk, och ger upphov till ständiga förvecklingar. Det finns ingen garanti för att något kommer att gå bra, men det är inte heller Fiasco: saker kan komma att lösa sig, mer eller mindre.

Vad tycker folk om detta? Väcker det några tankar hos någon?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Det låter kul. Men det låter exakt som Unknown Armies.
Det är inte Unknown Armies. I Unknown Armies spelar man magiker och ens motståndare är också magiker. Här spelar man vanliga jönsar som dras in i märkliga skeenden, och ens motståndare är också vanliga jönsar som försöker utnyttja fenomen de inte fullt förstår för att bli rika/bli kända/ta hämnd/realisera nån prillig plan.

Edit: Det finns dessutom inga utomjordingar i UA.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Min spontana tanke är att det låter som ett hack till Kuf.
Tror inte likheterna är så stora, förutom att man spelar kufar. Det är inte skräck, för det första. Och även om jag föreställer mig ett system som på sätt och vis är oförsonligt, så är det inte tänkt att ha den här specifika OSR-oförsonligheten, med ond bråd död som ett ständigt närvarande hot. Snarare tänker jag mig en mer komedi-artad typ av oförsonlighet, där universum konspirerar för att lägga krokben för de mest väluttänkta planer och framtvinga frenetisk improvisation från såväl hjältar som skurkar.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Så det är ett indie-hack av Kuf? Låter intressant men precis som "Skjut dom i huvudet" säger det inte så mycket förens regelmekaniken är på plats.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Det är inte Unknown Armies. I Unknown Armies spelar man magiker och ens motståndare är också magiker. Här spelar man vanliga jönsar som dras in i märkliga skeenden, och ens motståndare är också vanliga jönsar som försöker utnyttja fenomen de inte fullt förstår för att bli rika/bli kända/ta hämnd/realisera nån prillig plan.

Edit: Det finns dessutom inga utomjordingar i UA.
Ett av de tre standar spelläget i UA är vanliga jönsar. Det är det första som presenteras till och med. Men det är aliens fritt, det är sant.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Ett av de tre standar spelläget i UA är vanliga jönsar. Det är det första som presenteras till och med. Men det är aliens fritt, det är sant.
Det är sant, det hade jag glömt.

Det är ändå inte UA. I mina ögon är UA mer seriöst, även om det förstås har komiska element. Det handlar om makt och besatthet och kampen över att kontrollera verkligheten. Även i kampanjformatet där man spelar vanliga, icke-magiska människor är väl tanken att man gradvis ska dras in i den magiska undre världen och upptäcka dess hemligheter. UA har en omsorgsfullt utarbetat värld och kosmologi som drar från ockult tradition, omtolkad genom en (post)modern lins.

Det här är mer lättsamt. Det finns inget stort mythos eller apokalyptisk framtidsvision. Syftet är inte att nå makt eller gnosis, utan bara att klara livhanken och förhoppningsvis göra en god gärning (eller en hacka?) på kuppen.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag blir lite oklar på graden av humor. I vissa delar verkar det va typ Lock, stock and two smoking barrels, i andra första säsongen av True Detective.

Jag håller f.ö. med nedanstående;
Jag gillar det. När spelar vi?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag gillar vissa delar: det vardagliga, nutiden och Los Angeles. Jönsighet tycker jag är svårt att förhålla mig till, men jag kanske tolkar dig fel?

Sedan har jag också viss skepsis gentemot "det ockulta" och kan se massa olika problem med det, men tror ändå att det behövs som krydda till att spela i en vardaglig miljö.

Att de onda inte är " onda företag, ansiktslösa byråkratier eller karismatiska genier " tycker jag också försvårar spelupplevelsen. Liksom: vill jag verkligen spela en kväll med att bråka med en helt vanlig nyanserad person? En smågangster? Nä. I så fall vill jag diskutera brottsprevention, samhällssamverkan, realpolitik, blåljuspersonalens cyniska arbetsmoral som både behövs och blir ett problem.

Ja, du hör ju. Det blir liksom sociologi av det.

Så, jag tycker att vi inte ska backa från Arkiv X och allt som gör att det känns plastigt, påhittat och helt over-the-top!

Men vi tycker säkert helt olika så stå på dig och bjud in några polare och gör det oförglömligt!

GL HF!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Behövs det något övernaturligt? Räcker det inte med att man är konspirationsteoretiker, töntar och knäppskallar som bestämt sig för att rädda världen och börjar med att gå ut på gatan och slåss mot hallickar, blottare och ICA-handlare som säljer köttfärs efter bäst före-datumet?

Jag har naturligtvis inget emot utomjordingar och konspirationer. Det är kul det med!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Förutom spelledaren behöver ingen veta om det faktiskt finns övernaturliga och utomjordiska saker i kampanjmiljön. Kanske är det missförstånd och bluff alltihop, eller så existerar det på riktigt. Sanningen finns där ute!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Behövs det något övernaturligt? Räcker det inte med att man är konspirationsteoretiker, töntar och knäppskallar som bestämt sig för att rädda världen och börjar med att gå ut på gatan och slåss mot hallickar, blottare och ICA-handlare som säljer köttfärs efter bäst före-datumet?

Jag har naturligtvis inget emot utomjordingar och konspirationer. Det är kul det med!
Ja, egentligen har du nog rätt. Jag ville bara ha med utomjordingar för att 1) det var så min dröm var och 2) det är ju alltid kul att lägga in lite extra nördgrejer som höjer känslan av overklighet.

Men Big Lebowski är förstås redan en berättelse som präglas av en viss overklighet, även om den inte tar sig direkt utomjordiska eller övernaturliga uttryck.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Behövs det något övernaturligt? Räcker det inte med att man är konspirationsteoretiker, töntar och knäppskallar som bestämt sig för att rädda världen och börjar med att gå ut på gatan och slåss mot hallickar, blottare och ICA-handlare som säljer köttfärs efter bäst före-datumet?
Alltså, vad menar du med behövs? Klart att det går att göra spelet utan övernaturligheter, men blir det roligare? Jag är inte säker. Det är ju festligt med övernaturligheter om man nu ska få in en mer humoristisk prägel som TS eftersöker.

Men Big Lebowski är förstås redan en berättelse som präglas av en viss overklighet, även om den inte tar sig direkt utomjordiska eller övernaturliga uttryck.
Ehm... Gud sitter ju i baren.
 
Top