Nekromanti Pistoler, Två vapen och Fördjupningsattacker

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Har lite funderingar och frågetecken som nån kanske kan hjälpa mig med. Det rör sig om två regelfrågor/funderingar och en ren vapen/teknik-fråga. Har inte läst så jättenoga i böckerna, så svaren kanske finns där... men men...

1. Flintlåspistoler.
Hur hanteras en laddad flintlåspistol? Kan man stoppa den i ett hölster eller liknande utan att allt (krut, kula) trillar ut? Kan man inte det så dör ju min idé om en galen SLP/RP med 6 st pistoler i ett bälte på bröstet :gremsmile:

2. Två Vapen.
Tycker avdraget man får för att använda två vapen är lite i kraftigaste laget, åtminstone vad gäller pistoler (-20/-50 (Värjhand/Skyldhand) om man saknar fördjupningen, annars +0/-30). Är avdraget överdrivet, eller är det bara jag som tycker det för att det är så coolt att ha en flintlåspistol i vardera hand? :gremsmile:
Jag funderar på att kanske köra med -20/-30 och +0/-10 eller nåt... (jag vet, mitt spel, jag kan göra vad jag vill, undrar bara vad ni andra tycker är rimligt).

3. Fördjupningsattacker.
När i stridsrundan sker dessa? Direkt efter grundattacken eller slår man ytterligare inititiv för dessa attacker? Eller... hur funkar det?

//Boboliwsy - hoppas på vettiga svar
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
1. Flintlåspistoler.
Hur hanteras en laddad flintlåspistol? Kan man stoppa den i ett hölster eller liknande utan att allt (krut, kula) trillar ut? Kan man inte det så dör ju min idé om en galen SLP/RP med 6 st pistoler i ett bälte på bröstet
Här får realismen lida lite. Klart man ska kunna ha 6 laddade pistoler i ett bälte på bröstet, särskilt om man är pirat! Man kan dessutom se det som att det därför är så stor risk för haveri. Så länge det inte ruskas, rullas och hoppas för mkt så borde det inte vara ngt problem, men som sagt, så får realismen lida lite ibland. :gremsmile:

2. Två Vapen.
Tycker avdraget man får för att använda två vapen är lite i kraftigaste laget, åtminstone vad gäller pistoler (-20/-50 (Värjhand/Skyldhand) om man saknar fördjupningen, annars +0/-30). Är avdraget överdrivet, eller är det bara jag som tycker det för att det är så coolt att ha en flintlåspistol i vardera hand?
Det är coolt att ha en flintlåspistol i vardera handen (se omslaget till Codex Persona). Men jag tycker inte att avdragen är överdrivna. En person som inte har tränat på det har mkt svårare att sikta med två pistoler. Men här är det givetvis upp till var och en vad modifikationen ska vara om den som står beskriven är tvivelaktig. Glöm dock inte att det ska vara en klar fördel att ha fördjupningen Två vapen, och även att vara dubbelhänt.

3. Fördjupningsattacker.
När i stridsrundan sker dessa? Direkt efter grundattacken eller slår man ytterligare inititiv för dessa attacker? Eller... hur funkar det?
En fördjupningsattack kan antingen göras istället för grundattacken och då kommer det på angivet initiativ, eller så är det ngt som kommer extra, som exempelvis Extra attack. Det står inte angivet när en extra attack ska dyka upp under rundan så välj själv vad du ska utgå ifrån. Ett par exempel är att den extra attacken kommer i samma initiativ eller att den extra attacken kommer +1T6 i initiativ.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Här får realismen lida lite. Klart man ska kunna ha 6 laddade pistoler i ett bälte på bröstet, särskilt om man är pirat! Man kan dessutom se det som att det därför är så stor risk för haveri. Så länge det inte ruskas, rullas och hoppas för mkt så borde det inte vara ngt problem, men som sagt, så får realismen lida lite ibland."

Agreed. Fast jag har för mig att man körde ner en stopp av papp efter kulan för att hålla den lite på plats i alla fall. Det hjälper ju inte så mycket kanske, men vi kan i alla fall säga att den förhindrar att kulan rullar ut ur pipan bara för att man pekar den neråt. Annars så skulle man ju inte kunna skjuta på folk som befann sig lägre än en själv, och det vore ju... dumt. Jag röstar på pappstoppen.

"Det är coolt att ha en flintlåspistol i vardera handen (se omslaget till Codex Persona). Men jag tycker inte att avdragen är överdrivna. En person som inte har tränat på det har mkt svårare att sikta med två pistoler."

Jag tror att en stor del av problemet ligger i att folk fått för sig att ifall man skjuter mot en snubbe så fortsätter han att anfalla eller komma mot en. Jag skulle snarare ta skydd bakom något fast objekt än fortsätta rusningen, speciellt om jag visste att killen som just sköt hade en ladda pistol kvar.


Storuggla, kommer använda tomma pistoler som klubbor
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Jag tror att en stor del av problemet ligger i att folk fått för sig att ifall man skjuter mot en snubbe så fortsätter han att anfalla eller komma mot en. Jag skulle snarare ta skydd bakom något fast objekt än fortsätta rusningen, speciellt om jag visste att killen som just sköt hade en ladda pistol kvar.
Beror på situation. I krig kommer soldaterna inte att stanna utan rusa rakt fram till de stupar, hugger med bajonetten eller deserterar. Men din tankegång är rätt: ta skydd! Man kan inte undvika avståndsvapen i GD, men man kan ta skydd!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Liten trådnappning..

Apropå två vapen. Hanteras två vapen där ena är närstrid och andra är eldstrid på något särskilt sätt? Det är bland det ballaste som finns att ha en flintlåspistol och en värja nämligen. Öh, tja... Upplys mig! :gremsmile:

Sorry, för trådnappningen också. Om det skulle vara några problem, meddela moderatorn så bryter jag ut det till en egen tråd.
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Re: Liten trådnappning..

Apropå två vapen. Hanteras två vapen där ena är närstrid och andra är eldstrid på något särskilt sätt? Det är bland det ballaste som finns att ha en flintlåspistol och en värja nämligen. Öh, tja... Upplys mig!
För det första måste jag säga att det absolut inte är ngra problem att bära två vapen i en strid. Att gå beväpnad med en värja och en flintlåspistol fungerar utmärkt och är skitcoolt. Att under samma runda avfyra både pistolen och hugga med värjan fungerar precis som att avfyra två pistoler eller hugga med två värjor. Jag tycker det personligen är lite coolare att skjuta först och hugga sen, men det är en smaksak.

Reglerna för två vapen är iaf:

Normalt:
1H: -20%
2H: -50%

Med fördjupningen Två vapen:
1H: -0%
2H: -30%

Om man är dubbelhänt:
1H: -20%
2H: -20%

Om man är dubbelhänt och har fördjupningen Två vapen:
1H: -0%
2H: -0%

1H är grundhandling/-arna med värjhanden. 2H är den extrahandling (attack eller parering) man får med andra handen.

Märk väl att fördjupningen Två vapen är färdighetsspecifik så om man använder två vapen som är olika får man antingen vara finurlig eller kräva att fördjupningen köps för båda färdigheterna. Nåja, det är nog inte så svårt att lösa.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,907
"2. Två Vapen..osv."

Om jag använder verkligheten som referens så tycker jag inte att avdraget är i kraftigaste laget. Det är skitsvårt att skjuta med sin "Skyldhand" och ännu svårare att skjuta med två pickor samtidigt. Jag skulle vilja hävda att det är närapå omöjligt.*

Rent rollspelsmässigt tycker jag dock att avdraget är i tuffaste laget. Jag prioriterar häftighet före realism och skulle därför minska avdraget något, eller bjussa på fördjupningen.

- V

<font size="1"> * inte att skjuta, men att träffa något </font size>
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Det är coolt att ha en flintlåspistol i vardera handen (se omslaget till Codex Persona). Men jag tycker inte att avdragen är överdrivna. En person som inte har tränat på det har mkt svårare att sikta med två pistoler. Men här är det givetvis upp till var och en vad modifikationen ska vara om den som står beskriven är tvivelaktig. Glöm dock inte att det ska vara en klar fördel att ha fördjupningen Två vapen, och även att vara dubbelhänt.

Jag håller med på alla punkter utom en (av de två punkter jag tänkt att ta upp=). Är du inte dubbelhänt (dvs. lika duktig med båda händerna så länge du inte använder dem samtidigt) så är det svårare med din "sämre" hand givetvis. Speciellt om du inte har tränat den formen av skytte. Men då ser jag hellre att det blir en modifikation på 0/-50 eftersom det under inga som helst omständigheter är svårare att skjuta med pistolen i höger hand om du har en i vänster som du inte använder i just det ögonblicket. Sen hur man hanterar om man avfyrar båda på en gång kanske är modellen: "två slag, -20/-40, träffar ena eller båda" för då tar man koncentration från den vanliga handen. Men om jag har en flintlåspistol som jag håller i vänster hand lite halvredo och en i höger som jag siktar med så anser jag att det är lika lätt att träffa med den i höger som om jag inte hållt någon i vänster. Skippa negativ mod på primära handen och ha det på den sekundära istället... *my two cents*
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Flintlåspistoler av 1700-talsmodell har i allmänhet en isolerad kammare där fängkrut, laddning och kula ligger (någorlunda) tryggt och väntar på avfyrning. En del modeller har till och med en primitiv form av "säkring", hanen kan dras tillbaka i två lägen där det första läget "spärrar" avtryckaren.

Så du kan tryggt kånka på sex laddade puffror! Om du orkar bära dem vill säga...

hälsar
Örnie
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Alltså.

Regeln för två vapen gäller INTE om man har två vapen utan BARA när man använder två vapen i samma runda. Använder man sin skyldhand får man helt enkelt bara -30% såvida man inte är dubbelhänt.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
ok... nu har jag ju inte spelet så det är svårt att säga ngt rakt ut. Hur lång är en runda och hur många "handlingar" kan man utföra? Om det ens fungerar så?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
En runda 3-6 sekunder har jag för mig och mellan en till två handlingar. Beroende på.


Storuggla, rymdskeppet Edelweiss
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
ok... Då är jag fortfarande kritisk till minuset på primärhanden. Jag är fullt övertygad om att man hinner höja vapnet, sikta avfyra, sänka vapnet samtidigt som man höjer andra och avfyrar (med eller utan sikte) på 5-6 sekunder. Speciellt om man e tränad med vapnet. Fast det förstås, om man alltid skjuter med den sämre handen först så blir det ju knepigare att avfyra med den bättre sen i ett mer stressat läge...

Kan inte säga att spelet är dåligt/bra/mediokert/lysnade eller vafalls, men denna regel skulle försvinna i mitt hus snabbt som ögat...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
I en ostressad och kontrollerad miljö, ja kanske. Men hur många strider utspelar sig i den miljön? Jag har inget emot fetminus för att skjuta puffertar med vänster hummer. Det ser tufft ut men är fördjävligt.


Storuggla, feu scaré
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Jag har själv strukit allt som har med avdrag att göra gällandes två vapen i Noir, av samma anledning - att rundorna är rätt långa. Däremot har jag där mekanismen att initiativet blir mer lidande av tvåhandsskytte - samma skulle kunna användas i Götter, genom att du lägger till +1T6 på Initiativet.

(med reservation för att jag fortfarande inte har testspelat en strid i spelet - så ovanstående kanske faller platt som en vingklippt albatross)
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Jag har inte heller något emot stora minus för puffring med vänster (min felhand) men jag vill inte ha några minus på min höger för det. Är man tränad skytt så är man så pass skicklig ändå.

Tränar man med skjutvapen inom det militära tränar man att sikta och träffa snabbt som bara den, det är snabba och stressiga miljöer. Att skjuta på sjöfågel med hagel handlar inte ens om att sikta, det handlar om att rikta, så där är det ännu mer snabba miljöer...

Jag kanske är ensam och övergiven, men jag är övertygad om att färdigheter baseras på realistiska situationer i rollspel. Stridsfärdigheter baseras på ren strid där motståndaren försöker döda dig (såvida man inte infört lite snyggt om Eon har med stridsvana=). Alltså utgår jag ifrån att man får en positiv mod vid en stilla och lugn situation. Inte en negativ bara för att det är lite stressigt. Har jag helt jävla fel?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag kanske är ensam och övergiven, men jag är övertygad om att färdigheter baseras på realistiska situationer i rollspel. Stridsfärdigheter baseras på ren strid där motståndaren försöker döda dig (såvida man inte infört lite snyggt om Eon har med stridsvana=). Alltså utgår jag ifrån att man får en positiv mod vid en stilla och lugn situation. Inte en negativ bara för att det är lite stressigt. Har jag helt jävla fel?"

Unknown Armies har lagt ribban på att i en strid på liv och död i en mörk gränd är standard, allt annat går antingen normalt eller ger ganska små moddar. Det är ett sätt att gå. Haven: City of Violence går precis åt det motsatta hållet, där man får minus på allt som är svårare än att gå nedför gatan en vardag.
Du har en klar poäng, det hela hänger på var ribban är lagd. Jag tror att min vurm för tokhöga moddar för tvåhandsvapen är för att det är coolt med två puffror och jag vill att mina slp ska vara tuffa men ofarliga :gremgrin:
Players be damned!


Storuggla, skjuter råttor med haubits
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Känns skönt att jag nådde fram med vad jag försökte påpeka. Det är iaf den "ribban" jag har* när jag pysslar med färdigheter osv. Att man skall kunna utföra dem i dess naturliga miljö. Är det naturligt att sitta still och lugnt för att virka, då är det vad färdigheten är baserad på. Forsränning däremot, den är ju baserad på att man faktiskt RÄNNER nerför en fors... liksom =)

Ave och väl mött!

*nej, jag hade ingen ribba då jag skrev inlägget
 

Tegman

Veteran
Joined
19 Apr 2005
Messages
39
Location
Umeå
Jag kommer att köra som jag kör i DOD6. Lägg till vapnets IM på karaktärens initiativ så vet man när nästa attack kommer, detta gör att attacker med lätta vapen kommer i snabb följd medan tunga vapen tar lite längre tid att svinga igen.

Vissa kan tycka att det blir onödiga uträkningar, men jag föredrar lite realism i alla fall (och alla klarar nog av att lägga till små tal, även om det skulle råka vara 4 på morgonen :gremsmile:) och inte låta en karaktär svinga alla sina attacker under samma segment. Har karaktären två vapen så får de anfalla med båda under samma segment, förutsatt att de har attacker kvar att göra med båda vapnen.

Det var mina 2 ören.
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Jag haller helt med. Att anvanda vapenfardigheten Enhandseldvapen utgar ifran en stressad stridssituation dar man skjuter med ett vapen. Borjar man skjuta med tva vapen hinner man inte sikta lika val med bada och det ar fler rorelser att tanka pa.

Morker, vader, underlag, motstandarens rorelser och avstand till malet ar fortfarande inte sadant som automatiskt ska raknas med i en standardsituation bara for att den ar stressfylld.
 
Top