Nekromanti Pistoler 1630

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Ja alltså i ett försök att kontruera ett snajdigt rollspel har jag kommit till utrustning och en fråga jag gått bet på är vilka pistoler som massproducerades för militärt bruk runt 1630, Europa. Vet någon möjligen?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Flintlåspistoler och flintlåsmusköter är väl det modernaste man kan finna. Möjligen kan man ha kvar lite hjullåspistoler här och där och eftersläpare använder säker fortfarande luntlås.


Storuggla, tänk dig en potatis med spjut
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Flintlåset var uppfunnet, men det var fortfarande en nymodighet 1630.
Flintlåset uppfanns någon gång mellan 1610-1615 av Marin de Bourgeoys - och på den tiden behövde nymodigheter decennier på sig att spridas.
Luntlås/hjullås/snäpplås användes flitigt nästan hela 1600-talet, men var i princip helt utkonkurrerade av flintlåset i slutet av århundradet.

Innan flintlåset var pistoler väldigt ovanliga eftersom de var otympliga. När väl flintlåset var uppfunnet kom pistolerna på bred front, bl.a. som duelleringsvapen.
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Storuggla said:
Flintlåspistoler och flintlåsmusköter är väl det modernaste man kan finna. Möjligen kan man ha kvar lite hjullåspistoler här och där och eftersläpare använder säker fortfarande luntlås.


Storuggla, tänk dig en potatis med spjut
Flintlås började spridas ung. vid den tiden, men det var inte förrän slutet på århundradet som de hade ersatt luntlås.

Luntlås var förhärskande som musköt till slutet av 1600-t men pistoler är det stora frågetecknet. Det jag läst mig till är att hjullås aldrig massproducerades för militärt bruk eftersom de var för dyra och ömtåliga. Flintlås hade inte slagit på bred front än och luntlås pistoler blev aldrig stort eftersom de inte kunde bäras redo att skjuta (om en kavallerist var tvungen att använda båda händerna för att sätta luntan precis innan skottet, skulle han troligen trilla av). Så därav frågan, om det inte var varken luntlås, hjullås eller flintlås... eller är jag felinformerad på någon punkt?
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
anth said:
Innan flintlåset var pistoler väldigt ovanliga eftersom de var otympliga. När väl flintlåset var uppfunnet kom pistolerna på bred front, bl.a. som duelleringsvapen.
Den vanliga strategin i kavallerianfall under 30-åriga kriget var ju att rida mot fienden, avlossa sina ryttarpistoler och sedan vända. Då kan väl inte pistoler varit helt ovanliga?
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Herr Nils said:
Massproduceras är ett ord man får vara lite försiktig med innan 1800-talet. Men det fanns vapenmanufakturer som tillverkade pistoler under hela 1600-talet, men de är inga löpande band. En stor yrkesgrupp var filare som fick bitarna att passa ihop på de enskilda vapnen. D
Se ovan post. Min uppfattning är att pistoler var vanliga i framförallt rytteri och för officerare och i en nationell armé fanns det väldigt många kavallerister. Så även om industriell massproduktion inte var aktuell per se, så måste det väl ändå tillverkats en jävla massa pitoler, eller? Ditt svar, som jag tolkar det, är att hjullås var det som användes, alltså.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Zimith said:
Den vanliga strategin i kavallerianfall under 30-åriga kriget var ju att rida mot fienden, avlossa sina ryttarpistoler och sedan vända. Då kan väl inte pistoler varit helt ovanliga?
OK, otympliga kanske är fel ord, men pistoler var inte vanliga bland gemene man förrän den billiga flintlåspistolen slog igenom - de bar helt enkelt rena militärvapen och det stämmer att pistoler användes under karakoll (den stridsform som du beskrev) redan under 1500-talet.

Inte förrän 1660 ansågs flintlåsmusköter ha slagit igenom bland samtliga Europas arméer - nästan 50 år efter flintlåset uppfanns.
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Herr Nils said:
Mellan åren 1626-1632 levererades följande vapen till kronan av svenska vapenmanufakturer.

34 377 Luntlåsmusköter
27 144 Pikar
16 402 Värjor
2 873 Ryttar värjor
704 Par hjullåspistoler
704 par hjullåspistoler... av det kan man dra slutsatsen att dessa var ämnade till officerare. Vilka pistoler använde då kavalleriet? Eller är jag felinformerad om att de använde pistoler i någon högre utsträckning?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Zimith said:
Och det var hjullåspistoler, eller? :gremsmile:
Antagligen, ja.
Hjullåset uppfanns runt är 1500, snapplåset runt år 1560 - men jag kan inte hitta att snapplåset slog igenom på pistoler.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Zimith said:
Eller är jag felinformerad om att de använde pistoler i någon högre utsträckning?
Gustav II Adolf var ju den som SLUTADE använda karakoll under 30-åriga kriget.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,379
Location
Helsingborg
Herr Nils said:
Jag har bara Svenska siffror, men svenskarna var inte kända för att tycka om karakollen, utan för att "dra blankt" på Svensk maner och gå i närstrid. Hakkapelle som stor del av kavalleriet skulle ha sagt.

Sen så var mina siffror vad som levererades till kronan, officerare köpte sina egna pistoler och de ingår inte i beräkningen.
"inte kända för att tycka om karakollen" är en underdrift. Under 30-åriga kriget så kan jag inte komma på något tillfälle där svenskt kavalleri faktiskt använder karakoll utan att det som gäller är att man skjuter sina pistoler (om man har några) och sen anfaller.
Detta är mycket på grund av den svenska artilleridoktrinen som fokuserar på snabba och lätta pjäser, och kan därför understödja kavalleriet bättre (kort sagt, kavallerianfall mot enheter i god ordning är ovanligare).

Sen så kan man också lugnt säga att Svenska manufaktorier inte stod för allt svenskt materiel, utan stod nästan uteslutande för att utrusta svenska regementen som mönstrades på svensk mark. En väldigt stor del av det "svenska kavalleriet" var legosoldater som rekryterades på kontinenten.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,379
Location
Helsingborg
anth said:
Antagligen, ja.
Hjullåset uppfanns runt är 1500, snapplåset runt år 1560 - men jag kan inte hitta att snapplåset slog igenom på pistoler.
1540 för snapplåset. 1560 så såg vi de första Snapphanelåsen (där pannan automatiskt öppnar sig när hanen slår ner).
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Kom ihåg att militära krutvapen är bajs om man är rollperson. De är byggda för bra omladdningshastighet istället för pricksäkerhet så om man ska duellera mot skurkar eller skjuta orcher så man ha en pistol gjort för dueller eller jakt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,379
Location
Helsingborg
Herr Nils said:
Jag tycker om underdrifter.

Och jag hade siffrorna för den svenska tillverkningen, där kan vi se att de görs 23 gevär för varje pistol. Tyckte det var bättre att presentera dessa än att bara ägna mig åt spekulationer.
Men fakta som inte presenteras i sin kontext...
Sverige var ju inte något ingenjörsvidunder på den tiden, så våran förmåga att tillverka de mer avancerade hjullåsen bör ha varit begränsad (jämfört med de bra mycket enklare snapphane-låsen som användes på musköter).
Så frågan är väl om svensk produktion av hjullås begränsades av begränsad svensk produktionskapacitet (dvs, våran produktionskapacitet av hjullåspistoler låg på 704 par eller däromkring. Plus det antalet som beställdes av officerare) eller var det efterfrågan som var begränsad (på grund av ekonomi och liknande)?
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Jättetrevligt med all användbar information!

Frågan kvarstår dock lite

1. Använde europesikt (ej bara Sverige, alltså) rytteri pistoler i större omfattning?

2. Om ja, var det hjullåspistoler eller något annat?
 
Top