Asharien och Soldarn har på sista tiden valt att ta i med krafttag mot piraterna, och startat något som kallas för Korsarkrigen eller Korsarkriget, beroende på hur man väljer att se det som ett eller flera krig. Piraterna är kanske inte allierade, men de är fortfarande mäktiga nog att kunna hota två länders gemensamma flotta.
Piraterna bygger oftast sitt övertag på sin snabbhet. Handelsfartyg med eskorter brukar vara långsamma byten, som även trots sitt imponerande manskap inte duger mycket till om motståndaren är för snabb för en.
Det förekommer även en del personer som upprättar gigantiska bål längst kusten för att få förbipasserande fartyg att köra in i klipporna.
I Eon existerar inte krut, vilket gör piraters och sjömäns standardbeväpning till värjor och dolkar, även om påkar och kanske en och annan tirakhuggare även syns ibland. Alla kulturer är dock inte på samma nivå, till exempel så finns det på ön Colm två stora, ångdrivna krigsmaskiner som kan slunga (eller skjuta, kommer inte riktigt ihåg här) iväg stora projektiler flera kilometer. Dessa är dvärgabyggda vilket kan förklara den teknologiska överlägsenheten.
Om du vill ha tips inför en piratkampanj skulle jag vilja föreslå Soldarn som ett bra land. Det har en bra struktur och en vältränad flotta vilket ger piraterna en naturlig fiende. Som ovan nämnt ligger Katharsis i Soldarn, en stad som mycket väl kan vara piraternas gömställe. Om du har sett filmen
Pirates of the Caribbean: The Black Pearl så tänk Tortuga om du vill veta ungefr hur Katharsis är. Folk super, sjunger och skrattar, överallt slåss fulla sjömän medans gatpojkar och flickor plockar på sig deras ägodelar. Ingen i Katharsis är vare sig ärlig eller oskyldig, vilket passar perfekt som en stad att antingen låta rollpersonerna leta ledtrådar i eller använda som hemligt gömställe för piraterna.
Ö-världen (eller Stora Arkipelagen) kan även den vara en bra äventyrsplats. Tusentals öar med gömda skatter, vackra kvinnor, hemska kannibalstammar, ockulta sällskap, gamla ruiner, storslagna tempel och sjunkna piratskepp, åtminstone om man vill tro på historierna. En klar majoritet av öarna är inte beskrivna, vilket är perfekt för en spelledare som vill skriva ett eget äventyr.
Det finns dock en del information kring ö-världen. Två stora handelsnationer arbetar på att kolonisera arkipelagen, Consaber och det Cirefaliska Samväldet. Det första är en klassisk medeltida nation med riddare och undersköna jungfrur, emdans det senare är rika aristokrater som tror på sin egna och pengars suveränitet gentemot vanliga människor.
Ett bra ställe att gå till om man letar efter pirater är Takalorr, eller snarare Tiban. Staden har inget officiellt styre, vilket medfört att den är den perfekta hemhamnen får många piratskepp. Staden bebos till mesta del av tiraker, men även många människor med varierade ursprung lever där.
Jag tror jag blev lite väl entusiastisk där ett tag, men jag hoppas att du orkar läsa igenom allt.
