Nekromanti Pirater och sjöfarare

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
har precis börjat knåpa lite på ett program som skall förenkla resandet en aning, den är ganska långt ifrån klar men jag skulle ändå uppskatta lite kontruktiv kritik om vad som saknas och vad som är överflödigt. Den är som ni kanske märker väldigt rörig som det är, jag har inte mycket tålamod med design.

*har bara lagt in några zoner men det går att skriva in manuellt
*har inte orkat lägga in alla händelser
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Snyggt gjort!

Det här är precis vad jag har saknat! Att räkna ut alla sjöresor för hand tar annars för lång tid, så jag brukade annars (som SL) bara ta ungefärliga resetider (ca 3 dagar osv.). Även om det kanske är lite rörigt så fungerar det ju, vilket är det viktigaste med ett hjälp-program.

Det som jag tycket skulle vara bra att lägga till är (jag vet ju inget om huyr mycket jobb det är, man det är iaf mina åsikter):

1. Möjlighet att välja vilken typ av skepp man reser med, så att programmet automatiskt matar in de rätta fart-värdena för skeppet i olika vindar (som man sedan kan ändra fritt om man nu har ett "special-skepp" med bättre seglings-förmåga eller tvärtom).

2. Alla händelser och zoner + plus möjlighet att kunna välja att slå fram händelser själv och bara ange tärningsslaget (så att man anger vad man får på tärningarna så talar programmet om vilken händelse det blir). Antar att det är mycket jobb men det skulle vara enklare att använda programmet då.

3. En sak jag nyss lade märke till är att man bara kan se en siffra i taget i hastighets-delen. Så det ser ut som om en jakt färdas 5 (fast det står 15, man ser det bara inte) i vindstyrka 12 i medvind, för att man bara kan se en siffra i rutorna. Mitt tips är att du utökar storleken på rutorna så att 2 siffror får plats istället för 1.

ett förslag är att du också anger vilket mått som gäller för "färdad strecka", dygnets sträcka" och "total sträcka" (antar att det är sjömil men bara för tydligheten).

Annars tycker jag att du har lyckats riktigt bra med programmet. en liten fråga bara, är programmet freeware?
 

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
Re: Snyggt gjort!

Tack för tipsen, skall påta lite till med programmet
och ja det är typ freeware
det är programerat i visual basic vilket inte är freeware men exe filen är det.
 
Top