Nekromanti Pirater och plundrare

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Sitter och skriver på Piratsupplementet till Äventyr. Namnet verkar bli "Pirater och plundrare".

Skulle gärna ta emot tips på fler sysselsättningar med pirattema. De som finns så länge är:

Piratkapten
Matros
Kock
Springare (Läs: mer könsneutral däckspojke)
Kapare

Behöver även sagoförslag, specialförmågor och monster/varelser, och så småningom korrekturläsare.

Till sist, vad skulle du vilja se i Pirater och plundrare?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Gör folk sig illa i Äventyr?

Skeppsläkaren är ju en traditionell roll, och det går ju att bunta in lite vetenskap i den också, om man vill identifiera mystiska örter och sånt vid landhugg.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Weird Quest said:
Springare (Läs: mer könsneutral däckspojke)
Springare används i svenskan bara om schackpjäser och hästar. Löpare är lite arkaisk för bud/kurir, men har i alla fall använts.
Passopp skulle kanske också funka.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Det finns säker en massa bra förslag i EON-modulen sjöfarare och pirater, men jag sitter på jobbet nu så...

En jag kommer på är någon som kan fixa och laga. En timmerman.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Här är en länk till rullan för skeppet Cronprins Gustaf, som seglade under ostindiska kompaniet.
Skeppsrullan

"Nyttiga" yrken som inte har tagits upp än är:
Smed
Kvartersmästare

Om ett piratskepp har yrken så som hovmästare eller Buteljör får du nog bestämma själv :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
monster/varelser
Du måste ju bara ha med både en sjöjungfru och en jättebläckfisk! :gremsmile:

Sedan är nog den här listan också passande: Sirener, Den flygande Holländaren, En enorm vit val (du kanske ska undvika "From hells heart I curse at thee! For hates sake I spit my last breath at thee!" men konceptet funkar nog ändå :gremsmile: ), Lusca (haj/bläckfisk/ål hybrid som bor i havsgrottor), Sjöormar (kanske till och med Midgårdsormen själv), Selkies (varulvar fast med sälar).

specialförmågor
Krok:

Din ena hand har blivit avhuggen och ersatt med en vass krok. Detta gör att du aldrig är obeväpnad men också att du kan ha problem att göra saker med båda händerna.


Papegoja:

Du har en tränad papegoja som för det mesta gillar att sitta på din axel och äta kex. Papegojan kan flyga mellan skepp eller personer och lämna medelanden du har sagt till den till andra. Den kan också komma tillbaks med svar från den andra personen. Papegojan kan också användas för att översätta eftersom alla papegoja kan minst tre språk.


Ögonlapp:

Du bär en ögonlapp fastän du har två ögon. Detta är för att om det bli mörkt så är ögat under lappen redan vant vid mörkret. Detta gör att om du byter plats på ögonlappen eller tar av den när du hamnar i mörker så ser du lika bra som om du hade varit i dagsljus.

Träben:

Du har ersatt ditt ena ben med ett av trä. Detta ben har du fylla med en matsäck och vatten/rom ifall du hamnar på en öde ö.


Rid haj/rid delfin:

Du har blivit vän med en stor vithaj eller hammarhaj/delfin eller val. Du kan nu rida runt på den i vattnet som man rider runt på en häst på land.

sysselsättningar

Kanon specialist

Skepps präst/voodo präst

Spelare/gambler


sagoförslag

Tills bara mina ben är kvar:

Spelarnas skepp har blivit kapat av pirater och de har allihop tvingats gå på plankan. De har nu flutit i land på en tillsynes öde ö. Men där är någonting konstigt med ön. Mitt i djungeln som täcker den sticker en grotta i form av en dödskalle upp. När spelarna tagit sig till grottan upptäcker de att bortom fällor så finns det en hemlig piratbukt innehållande ett helsvart skepp med röda segel. De hittar också skelettet från gammel piraten elaka Tommy, hans skattkista och en karta över var resten av piratrådet gömmet sina skatter. Spelarna kan nu använda sin första skattkista till att skaffa en besättning till sitt nya skepp och sedan jaga ner skatterna som resten av piraterna och stjäla tillbaks dem från piraterna. Andra pirater kommer försöka stoppa dem och de kanske till och med får en chans att hämnas på piraterna som kapade deras skepp...


Blod och krut:

Spelarna är vanliga människor som av någon anledning är med på passagerarskeppet Duvhöken. Med på skeppet finns också domaren Lloyd Hughes och hans fästmö. Spelarna hör ett ljud mitt i natten och när du undersöker ser de skeppets kapten, Milton Sills, mörda domarens fästmö. Konfronterad av spelarna så skyller styrmanen alltihop på spelarna och domaren dömer dem till hårt straffarbete för resten av livet. Spelarna skickas till en arbetskoloni vid kusten och tvingas arbeta där. De delar dock cell med en galen gammal gubbe som säger att han har en hemlig utgång men att han är för gammal för att använda den. Han visar dem löndörren i deras cell och de har nu chansen att smita ner till hamnen och kapa ett av skeppen där. Spelarna kan sedan använda sitt skepp till att jaga ifatt Duvhöken och utkräva hämnd på Milton/få honom att erkänna så att de kan rentvå sig. På vägen har de chansen att vara pirater och plundra fraktskepp, bli jagade av flottan och så vidare.


Över världensände:

Spelarna är besättningen på ett piratskepp. De har anlänt till pirat ön Änglabukten för att delta i ett lopp runt världen. Personen som organiserat loppet är piratdrottningen Olivia Mary själv. Kaptenen över det vinnande skeppet kommer ta över tronen som monark över piraterna när drottningen pensionerar sig. Spelarna kommer tävla emot Kapten John Hawk som seglar ett litet men snabbt skepp, Maria Blod, vampyr kaptenen med en besättning bestående av monster och Kapten Långstrumpa som är övermänskligt stark (om man kan komma runt copyrighten :gremwink: ).

Loppet kommer ha fem delmål, varje delmål kommer ha en utmaning som bara en besättning kan vinna. Den som kommer fram snabbast runt världen vinner loppet men varje vunnen utmaning ger en tidsbonus och de flesta av dem kommer också ge saker som en magisk flöjt som styr vinden och andra användbara saker.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Oj, tack för snabb input! Jag kommer definitivt att använda mig av materialet. Vill du bli omnämnd som God45, eller föredrar du något annat (du kan PM:a).
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Nuvarande sysselsättningar

Piratkapten
Gast (ändrat från matros)
Däcksvabb (ändrat från Springare)
Timmerman
Smed
Kvartersmästare
Kock
Skeppsläkare
Kapare
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Jag vet att däckspojke och skeppsgosse förekommit historiskt sett. Försöker dock skriva något mer könsneutralt eftersom alla sysselsättningar ska vara öppna för alla spelare.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Weird Quest said:
Var utkiken alltid samma person/personer eller turades besättningen om?
Ingen aning, jag kan tänka mig att de turades om, men kanske inte att alla vr utkik.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Snabbare än vinden:

Sammanfattning:

Det här scenariot borde fungerar bra som en uppföljare till Sagan om Vatten och Eld men fungerar också som ett fristående äventyr.

Hertig Magnus Von Korngold har tagit över kungariket genom att med en magiskt kristallkula tagit kontroll över vatten anden. Med hjälp av vattenanden har han täckt det mesta av kungariket med vatten. Hans personliga flotta stod redo och har erövrat de små öar som brukade vara höga kullar och berg och som folket i kungariket flytt till. Han håller också Drottningen över riket fången i det kungliga slottet som nu är en ö i sig själv.

Spelarna tillhör motståndsrörelsen som försöker befria riket från den onde Hertigen. De har ett litet skepp och tvingas vara pirater som rånar Hertigens skepp för att skaffa mat och utrustning inte bara till sig själv men också till folket i riket som Hertigen förtrycker och straffskattar.

Spelarna har en liten by med en hamn som hjälper dem med att reparera sitt skepp, hjälper dem att gömma sig och som ger dem en besättning. I det här äventyret kommer den byn att kallas Östervind men om du har en by som redan förekommit i kampanjen tidigare så är det bättre att använda den.

Scen 1:

Alven Enhand Månbåge har kommit till Östervind, spelarna vet att han är en del av motståndsrörelsen mot Hertigen och han bett att få träffa dem på tavernan den Dansande grisen. Månbåge är en halvlång, svarthårig kvinnlig alv med det utmärkande draget att hon trots att hennes vänstra hand är en krok lyckas skjuta en båge. När hon träffar spelarkaraktärerna ser hon spänd ut och ser sig ofta över axeln.

Enhand berättar för spelkaraktärerna att dvärgarna har lyckats komma överens med Eldanden och han har gått med på att hjälpa dem slåss mot Hertigen. Eld har tidigare vägrat hjälpa till då Hertigen håller hans älskade Vatten fången men han har nu bestämt sig för att han måste rädda henne från Hertigen. Hans krafter är dock mycket försvagade då han har låtit vatten täcka riket. Dvärgarna har kommit på ett sätt att ta sig runt detta. De har byggt ett skepp som kan drivas av elds krafter. Skeppet är byggt av metall! Och drivas av uppvärmd vatten ånga. För att driva skeppet har eld stängt in sig själv i en kristallkula liknande den vatten är instängd i och han samlar nu kraft för att driva metall skeppet.

Vad Enhand behöver spelarna till är att hämta Eld från dvärgarnas vanliga skepp som är på väg till en punkt i havet utanför Östervind och sedan smuggla Eld till Högabergshamnen där metallskeppet håller på att byggas. Spelarna är inte lika kända för Hertigens trupper som Enhand eller dvärgarna och deras skepp är mindre och snabbare.

Om spelarna går med på att transportera Eld hoppa till scen två. Går de inte med på det hoppa till scen tre.


Scen 2:

Spelarna seglar ut mot mötesplatsen med dvärgarnas skepp när de ser rök borta vid horisonten. Dvärgarnas skepp har blivit sänkt och tre av Hertigens skepp verkar ha börjat lasta ombord dvärgiska fångar. På väg förbi spelarnas skepp kommer en liten båt, stor som en roddbåt ungefär, fast av metall! Skeppet har en liten skorsten som sprutar ut ånga och rök. På den lilla båten finns en dvärg (dvärgen Alan Metall) som använder Eld i kristalkulan till att driva sin flyktbåt han kommer åka med skrämmande fart rakt tillbaks till Östervind.

Det största av Hertigens tre skepp, ledda av amiral Jarl Ärransikte, jagar Alans båt och seglar alltså också rakt mot Östervind.

Spelarna kan här välja att göra flera olika saker. De kan försöka plocka upp Alan och Eld, de kan försöka slåss mot Hertigens skepp och de kan segla tillbaks mot Östervind.

För att lyckas plocka upp Alan och Eld behöver de lugna honom eller få honom att tro på att de är med i motståndsrörelsen/vill hjälpa honom/är skickade av Enhand. Om de lyckas plocka upp honom kommer Hertigens skepp att jaga dem. Om spelarna lyckas komma undan hoppa till scen 4.

Om spelarna slåss mot Hertigens skepp så kommer det vara en mycket, mycket svår strid men inte omöjlig. Om de vinner striden kommer Alan vända sin båt och komma ombord på spelarnas skepp, övertygad om att de är på samma sida. Hoppa till scen 4.

Om spelarna vänder och seglar efter Alan tillbaks till Östervind hoppa till scen 3.


Scen 3:

Alan och Eld åker med sin lilla metallbåt in i Östervinds hamn jagad av Hertigens skepp. En enorm strid börjar där de tre tungt beväpnade skeppen anfaller den nästan lika tungt beväpnade staden. Spelarna har här möjligheten att slåss mott Hertigens skepp, fly eller gömma sig.

Om spelkaraktärerna och staden besegrar Hertigens skepp kommer Enhand och Alan att be, hota och muta spelarna tills de tar med sig Alan och Eld till dvärgarna och deras metallskepp. Om de vägrar slutar kampanjen här. Om de går med på det hoppa till scen 4.

Om staden förstörs av Hertigens skepp kommer Enhand och Alan hoppa ombord på spelarnas skepp, det enda inte förstörda och försöka få spelarna att fly innan Hertigens skepp förstör skeppet. Hoppa till scen 4 om skeppet inte förstörs.


Scen 4:

Spelarna seglar nu mot Högabergshamnen över öppnavatten. Resan kommer ta tre dagar. Rulla på tabellen en gång per dag och se vad de råkar utför.

1. Jättebläckfisk anfaller!
2. Spelarnas skepp träffar på en grupp sjöjungfrur. Sjöjungfrurna är upprörda över att en jättehaj har dykt upp i området och jagat bort alla delfinerna. Sjöjungfrurna erbjuder spelarna en magisk treudd om de jagar bort hajen.
3. Ett av Hertigens skepp upptäcker dem! Kan de komma undan eller måste de slåss?
4. En fruktansvärd storm dyker upp från ingenstans! Anledningen till stormen är en ledsen havshäxa som bor på en liten ö mitt i havet. Kan de muntra upp henne innan stormen blåser upp till en full orkan.
5. Ett skepp av flyende människor som flytt från Hertigen dyker upp mitt i natten. De är rädda och vill att spelarna hjälper dem genom att ta ombord dem på deras skepp. Flyktingarna är egentligen vampyrer och kommer försöka anfalla spelkaraktärerna och dricka deras blod.
6. Spelarna har av misstag seglat upp på ryggen på en enorm sköldpadda. Han simmar nu åt fel håll med dem! Hut ska spelarna få honom att dyka eller simma på fel håll.
7. En flock papegojor bosätter sig på skeppet och säger elaka saker till besättningen som gör dem för deprimerade för att segla skeppet. Papegojorna är för snabba för att anfalla så spelarna måste hitta ett annat sätt att bli av med dem.
8. Piratattack!


Scen 5:

Spelkaraktärerna når Högabergshamnen. Dvärgarna är jätteglada att de anlänt för de har fått jättedåliga nyheter! Hertigen har tröttnat på att inte kunna få tag i Eld eller Alan och kommer nu använda Vatten till att dränka hela regionen och alla i den. Spelarna är de skickligaste seglarna och erbjuds därför att segla Metallskeppet (som de naturligtvis får döpa).

Den här scenen är till för spelarna att förberedda sig för striden mot Hertigen, skaffa utrustning, ställa frågor och om de behöver vila upp sig.

När spelarna är färdiga gå vidare till Scen 6.


Scen 6:

Slutstriden mot Hertigen! Hertigen kommer segla ut sitt enorma svarta skepp från slottet hållande Vatten i handen och styrandes en enorm flodvåg som hans skepp rider på. Flodvågen sköljer bort alla andra skepp förutom Metallskeppet och Hertigens skepp. Spelarna har nu en intensiv strid mot Hertigen och hans besättning, antingen skepp mot skepp eller så kan de borda Hertigens skepp. Om de vinner striden hoppa till scen 7.


Scen 7:

Vattnet har sjunkit undan från kungariket, Eld och Vatten har återförenats, där är en enorm fest och Drottningen ger spelkaraktärerna medaljer för deras hjältemod. Spelkaraktärerna hyllas här av karaktärerna som de har hjälpt innan Sagan är över.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Oj, tackar! Ska se till att provspela sagan med dottern imorgon (ifall det regnar, annars står det bad på schemat).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Coolt :gremsmile: Fast hoppas det blir fint väder för er, bada är roligt och man får alldeles för lite chanser att göra det med det svenska sommarvädret. :gremsmile:
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Pirater & plundrare vill inte riktigt. Jag har stora problem med att hålla ihop modulen och att begränsa textmängden. Tanken är att ha minimalt med regler, men det har smugit sig in alldeles för mycket regelfluff, så jag funderar på att kasta allt i papperskorgen och börja om på ny kula. Eller se om jag klarar mig med den stora tippexpenseln...
 
Top