Pirater! 2 - Behöver lite synpunkter

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
130
Location
Ugglebo
Behöver lite synpunkter.

Nu när Pirater! 1.6 i stort sett är färdigt (ligger en liten historia bakom denna version för övrigt, då den konstruerades i vild panik när tryckeriet plötsligt inte kunde trycka Pirater! 1.5 längre) och En Garde! III snart är slutsålt har vi funderat en del på nästa större utgåva av reglerna till Pirater!/En Garde! (observera att det kommer att ta tid att få det här färdigt på grund av hälsoproblem, men vi måste börja någonstans). På grund av isolering, senaste årens problem med hälsa, och annat har vi inte haft någon att spela med på över fem sex år sådär och behöver helt enkelt input och synpunkter från några.

Då vi ogärna bygger om hela systemet och vill behålla en hel del kompatibilitet med En Garde! III och Pirater! 1-1.6 får det dock inte vara jättestora förändringar.

Så kom gärna med förslag på förändringar och synpunkter på det vi har funderat på själva, speciellt alla ni som har spelat eller läst En Garde! 1, En Garde! 2, En Garde! 3, Pirater!, Pirater! 1.5, Skuggornas mästare 1, Skuggornas mästare 2 och/eller till och med Äventyrsspels Kult (samma spelmotor i grunden, vilken ingick i licensen - och nog den version som ligger närmast En Garde! III och Pirater! av övriga versioner). Den som vill kan även ladda ned gratisversionen av förra utgåvan av Pirater! här: http://www.mylingspel.se/files/pirater.pdf

Färdigheter: Nu har systemet runt 45 färdigheter plus expertiser (kunskapsområden/styrkor som ger högre chans att lyckas genom att extra tärning slås). Vi har funderat på att ta bort några stycken, antingen runt 4-8, eller kapa mer vilt och ta bort 15-20. Känns det som en bra idé, och bör vi kapa mycket eller lite?

För- och nackdelar: Förmågor och begränsningar (övernaturliga saker) trycks in bland för- och nackdelar och alla för- och nackdelar får tre nivåer istället för slumpvisa mängder inriktningar och nivåer (tanken är att göra allt lättare att hålla reda på samtidigt som det blir lättare att lista ut hur illa eller bra något är). Samtidigt funderar vi på om det kanske vore en bra idé att såga bort högvis av för- och nackdelar och låta de borttagna fördelarna bli expertiser rakt av och införa "svagheter" som gör slag svårare baserat på svaghetens beskrivande namn (taget från senaste Skuggornas mästare) - blir mindre fluff i regelboken på så vis och mycket lättare att hantera.

Importer från Skuggornas mästare: Då spelvärlden är samma är tanken att Mörker och Indoktrinering från Skuggornas mästare läggs in och att många förmågor konverteras till En Garde!/Pirater!. Svagheter tänkte vi nog också sno härifrån för att minska mängden nackdelar. Spelvärldsinfo finns redan beskriven i Pirater! 1.5 och senare. Vi funderade helt kort på att kombinera regelsystemet i En Garde! med det från senaste Skuggornas mästare genom att ta alla spelvärden rakt av från SM, men låta det mesta fungera som i EG!3, vilket hade givit en mycket mindre regelmotor med färre värden, men kom fram till att det vore nog en halvbra idé då de flesta som spelar En Garde! är vana vid systemet som det är.

Rollpersonen: Tanken är att grundreglerna innehåller ännu lite enklare mallbaserat rollpseronsskapande samtidigt som den avancerade karriärvalsvarianten kommer i en separat bok (tar en himla massa plats och vill ogärna ha 400 sidor grundregler).

Personlighetsvärden: Just nu skriver man upp saker som man hatar och älskar (drivkrafter) liksom livsmål och en stor vana/ovana man har som spelhjälpmedel. Vi funderade på att ta bort dem eller ersätta med ett par enklare saker (typ en sak istället för fyra). Vi har dock haft personer som älskar nuvarande sätt att hantera det, så vore det en bra idé att förenkla?

Strid- och magisystem: Tänkte gå över med kam och sålla onöd text och regler. Tanken är sedan att lägga särskilda regler och frivilliga saker i ett separat kapitel eller till och med i samma bok som det avancerade rollpersonsskapandet. Grundsystemet med kombinerade slag/så få tärningsslag som möjligt på så många handlingar som möjligt ska vara kvar, med ett fåtal justeringar för att minska de stora fördel som många handlingar ger (initiativ, snabbtänkthet med sociala attacker, och tunga vapen bör ge liknande fördelar på sina sätt).

Böcker/utgivning: Tanken är att Pirater! 2 blir första boken, eventuellt samtidigt som expertregelboken/rollpersonsboken och en bok om Karibien. Vi har även en bok om Ryssland som det inte är jättemycket kvar att göra på samt Furstarnas tid (bok om Europa) som det i stort sett bara fattas en konvertering av Dolkarnas natt till. Eventuellt att vi även lägger in några unika mallar för rollpersoner från vissa mer udda folk/platser i Europa. Vi trodde att vi även hade en bok om Venedig med bilder och allt, men texten vi har liggande uppfyller inte riktigt kraven på kvalitet så största delen behöver skrivas om. Vi har tyvärr inget material om Sverige eller Norden, men hade gärna gjort en sådan bok om möjligt. Väsen hade vi också tänkt uppdatera (förra versionen kom ut 2010) och vi har största delen av texten redan (drygt 150 sidor eller så), men alla bilder fattas i gengäld (tanken är att även lägga in regler/tips för monsterjaktkampanjer samt rollpersonsmallar för katolska inkvisitionens agenter, Rosencreuzarnas monsterjägare, samt amatörjägare). Skuggor över Europa är det fortfarande en hel del att göra på, men det ska komma ut till nya versionen också någon gång - det fattas färgläggning av ett par bilder, några kartor (Paris 1650, Notre Dame de Paris, samt ett par byar och eventuellt en gruva), en beskrivning av Tyskland på sådär 40 sidor, samt konvertering och utbyggnad av några kapitel av själva kampanjen som börjar med Häxkonster och avslutas med gamla I skuggan av La Fronde (är redan upp i 300 sidor, så slutar nog på runt 400). Soli Deo Gloria är nästan färdigt, fattas mest bilder och ett par kartor - detta är en Karibienbaserad kampanj i fyra delar som slutar på ett rätt episkt sätt (Guld och gröna skogar, vilket finns att ladda ned gratis och har recenserats av God45 här på forumet, Ad maiorem Dei gloriam, samt Dårarnas ö är de tre första delarna). Så har vi boken om Frankrike med äventyr, som vi inte vet riktigt hur vi ska göra med, så kom gärna med synpunkter.

En Garde! IV/Solkungens rike: Vi har i stort sett allt material till en bok om Frankrike inklusive 2-4 äventyr. Frågan är om vi ska trycka in samma regelkapitel från Pirater! 2 plus lite extra om intrigspel i denna bok och kalla den En Garde! IV (vill gärna göra det då det känns fel att bara låta EG! dö, frågan är om det är en bra idé)? Eller om vi bara ska låta bli reglerna och kalla den nu tunnare boken för Solkungens rike 2? Oavsett vilket har vi i stort sett all text utom eventuella regelkapitel och vi har i stort sett alla bilder så när Pirater! 2 är färdigt kan denna sättas samman rätt fort.

TLDR: Vi behöver främst ha reda på om mängden fördigheter ska kapas lite lite eller rätt ordentligt, om hanteringen av större personlighetsdrag ska förenklas eller behållas (nuvarande Drivkrafter, Livsmål och Beteende) samt om boken om Frankrike ska bli en full regelbok kallad En Garde! IV eller bara ett tillbehör till Pirater! 2 kallad Solkungens rike (andra utgåvan)? Och lite synpunkter på reglerna i stort utan att göra allt totalt inkompatibelt med tidigare utgåvor.
 

Henke

Konventsarkeolog @ www.alexandria.dk
Joined
8 Mar 2009
Messages
3,627
Location
Kullavik
Nu har jag ingen större erfarenhet av det här regelsystemet, men min spontana tanke kring regler är alltid "less is more". Ju färre regler att hålla ordning på, desto mer tid kan man lägga på berättandet. Egentligen gäller samma sak för scenarion och sourceböcker som jag föredrar kondenserat för att det skall vara enkelt att plocka upp och spela utan någon större förberedelse.

Kanske kan det vara en fördel att byta regelsystem till en stor och etablerad motor (t.ex. Year Zero eller PbtA) ? För den som redan kan grunderna i dessa så blir startsträckan betydligt kortare och det borde även kunna öppna för en internationell efterfrågan?
 

Bolongo

Myrmidon
Joined
6 Apr 2013
Messages
3,698
Location
Göteborg
Kanske kan det vara en fördel att byta regelsystem till en stor och etablerad motor (t.ex. Year Zero eller PbtA) ? För den som redan kan grunderna i dessa så blir startsträckan betydligt kortare och det borde även kunna öppna för en internationell efterfrågan?
Detta är nog det sista jag skulle rekommendera någon att göra...
 

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
130
Location
Ugglebo
Nu har jag ingen större erfarenhet av det här regelsystemet, men min spontana tanke kring regler är alltid "less is more". Ju färre regler att hålla ordning på, desto mer tid kan man lägga på berättandet. Egentligen gäller samma sak för scenarion och sourceböcker som jag föredrar kondenserat för att det skall vara enkelt att plocka upp och spela utan någon större förberedelse.

Kanske kan det vara en fördel att byta regelsystem till en stor och etablerad motor (t.ex. Year Zero eller PbtA) ? För den som redan kan grunderna i dessa så blir startsträckan betydligt kortare och det borde även kunna öppna för en internationell efterfrågan?
Tack! Tanken är just att minimera så mycket som möjligt, dock utan att röra grunderna och valmöjligheterna (räknar inte riktigt antal yrken och förmågor och dylikt som regler då de inte påverkar hur systemet fungerar).

Regelsystemet är i grunden en variant av BRP fast med annat sätt att sköta speciellt strid och hälsa. Så det är i grunden en utveckling av en stor och etablerad motor, även om en viss modifiering av grund-BRP skedde redan på 80-talet och mer har gjorts sedan dess. Att byta helt känns inte rätt, speciellt som vi har fått det så pass snabbt i actionsituationer och enkelt för spelarna att hantera (det ligger på spelledaren att kunna reglerna och tolka vad spelarna vill göra samt säga vad tärningen ska slås mot). Vi har ännu inte hittat något som fungerar lika bra och snabbt väl i spel (vi körde ett nytt spel med någon månads mellanrum ett tag, så en hel del testades inklusive Dragon Age, vilket salufördes som actionbetonat men var segare än sirap inlindat i tjära väl i spel), som har ett visst mått av crunch och valmöjligheter, och som inte ligger på gränsen till friform rent spelmässigt sett.

Men vi tar det som att skär så mycket som möjligt bland det som inte används så himla ofta. :)
 

Arrikir

Veteran
Joined
14 Jan 2019
Messages
173
Location
Uppsala
Kul att se en ny version av Pirater! Har inte fått möjlighet att spela ännu men läst Pirater! ett par gånger.
Lite blandade tankar från mig :)

Jag tror att det går att kapa ner på antalet för och nackdelar utan problem, alternativt att man lägger dem under en gemensam kategori. till exempel kan fördelen "Bra lukt och smaksinne" tillsammans med "Bra hörsel" och "Bra syn" bli "Bra sinne" som kan riktas åt olika sinnen och ge fördel.
Förmågor till strid kan man nog kapa något, jag tänker främst på vapenfärdheter där man kan samla dem som lätta närstridsvapen, tunga närstridsvapen och obeväpnad. och bland skjutvapen ha kvar enhands och tvåhand eldvapen. de olika specialvapnen, snärjvapen och stångvapen kan man istället ge speciella egenskaper på vapnet (i dess beskrivning) och inte förmågan. Även sköld känner jag kan tas bort utan problem, möjligen att man gör en fördel som heter sköldkamp som gör att man kan använda sköld mer effektivt. typ.

Sen tror jag att vissa förmågor kan göras till saker man antar att vissa bakgrunder kan automatiskt. till exemepel känner jag att "Jordbruk" inte kanske alltid tillför till spelet, utan har man bonde som bakrgrund eller förälderns bakgrund kan jag tänka mig att man handviftar kunskap vid behov eller lägger under "yrke".
saker som "läkekonst" och "örter och droger" nästan kan slås ihop då de omfattar liknande egenskaper. etc

Hoppas några tankar kan komma till användning :)
Ser fram emot Sverige och Norden som settingbok, även om jag förstår att det kan dröja innan den kommer
 

Arrikir

Veteran
Joined
14 Jan 2019
Messages
173
Location
Uppsala
Jag är också ett fan av nyare BRP varianter som OpenQuest och Age of Shaddow som löser samlade färdigheter rätt bra
 

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
130
Location
Ugglebo
Kul att se en ny version av Pirater! Har inte fått möjlighet att spela ännu men läst Pirater! ett par gånger.
Lite blandade tankar från mig :)

* snip *
Tack tack! Mycket av det är ungefär sådant vi redan har funderat på. Som "Bra syn" bör till exempel egentligen bara vara expertisen Gott synsinne, Detaljseende, Skarpsynt eller vad än spelaren väljer att kalla det. Då expertiser ger slag lättare får det ändå samma effekt som förmågan har, vilket gör förmågan helt onödig. Färdigheten Jordbruk har redan lagts in i listan över sådant som är onödigt och aldrig används. Och mycket mer.

Men som sagt bra att veta vad andra tycker så att vi vet om vi väljer rätt väg!
 

lupmet

Warrior
Joined
19 Feb 2014
Messages
316
Några tanker baserade på en relativt kort En Garde-kampanj 2012 som slutade med att rollpersonerna finner en drake i sin håla: om syftet med spelet är att jag som spelare skall "bygga" min rollperson över lång tid och skaffa mig nya förmågor (färdigheter, fördelar, specialiseringar, ...) passar det att ha mycket av allt, men om syftet är min rollperson skall ha i huvudsak samma förmågor som denne startade med, men bara högre värden, är det nog bättre att ha få förmågor listade. Frågan är också hur lika två rollpersoner är rörande spelvärden – två rollpersoner är gatubarn som försörjt sig på ficktjuveri och inbrott, åkt fast men blivit erbjuden benådning emot att de bli infanterisoldater i stadens regemente i 10 år, vilka nu har förlöpt. Hur stort "får" överlappet vara och hur mycket kan vi som spelare påverka att våra rollpersoner skiljer sig åt? Det är både en fördel och en nackdel att två rollpersoner överlappar och det är väldigt mycket upp till respektive grupp att bestämma om det är bra eller dåligt, men vad vill spelet uppmuntra? Jag tycker det skall styra valen. En idé kan vara att gå igenom färdigheterna och se om några t.ex. istället kan bli specialiseringar. De försvinner inte men de blir ändå färre.

En sak som jag som spelledare tycker behöver förtydligas i En Garde är hur någon påverkas när denne förlorar en social konflikt och tagit en kritisk skada. I kampanjen ovan inledde jag bestämt med ett tryckt äventyr (introäventyret?) och huvudantagonisten var en grevinnna och slutscenen skedde på en bondgård utanför Paris där rollpersonerna kunde få argumentera för sin sak övertyga henne om saker och ting skulle bli som de ville. I debatten lyckas de riktigt bra och utdelar en kritisk skada. Jag konstaterar att hon blir så uppbragd över förlusten och omintetgörandet av sina planer att hon omedelbart rusar iväg till sin vagn och flyr. En av rollpersonerna är en kvinnotjusare (har för mig han hade en nackdel kopplat till detta) och spelaren säger att han hoppar upp i vagnen och försöker förföra grevinnan. Spelaren argumenterade att hon i det sinnestillståndet var nu tämligen lätt att förföra medan jag ansåg att hon knappast var mottaglig för ... romantik. Hon satt inte och storgrät men var i svår chock som jag såg det. Jag har till dags dato inte lyckats få ordning på den situationen. Ett eller par stycken till med utläggningar kring hur "utslagen" någon är när denne fått en kritisk social skada vore lämpligt som jag ser det.

Det är egentligen enda förbättringsförslaget jag har vad gäller reglerna, nu när jag sitter och funderar tror jag även att texten för konfliktreglerna behöver putsas och kanske organiseras om så att de är lättare att hitta i. Har för mig att jag fick bläddra ganska mycket för att hitta det situationen krävde och vad nästa steg skulle bli. "Han träffade och gjorde skada, blädder, det gjorde så mycket ont, blädder, men inte en kritisk skada"(från åtta år gammalt minne...).
 

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
130
Location
Ugglebo
Några tanker...
Stort tack!

Tanken är att man ska kunna bli bättre och få nya förmågor över tid och att speciellt nackdelar och fördelar ska få ta plats ha då det ger valmöjligheter och mer möjligheter att få helt unika rollpersoner, skurkar och till och med monster. Överlappet i färdigheter kan dock vara rätt stort utan att rollpersonerna blir speciellt lika, då det främst är fördelar och nackdelar som gör rollpersonerna unika. Så skapas två rollpersoner via det snabba mallsystemet kan de med andra ord fungera tämligen olika i spel. Skapas de med karriärvalssystemet (ska ej finnas med i endera regelboken, men kommer att dyka upp i den utökade rollpersonsboken/expertboken eller vad den nu kan kallas) är det däremot nästan omöjligt att få två rollpersoner som ens liknar varandra.

Det lutar mer och mer åt att vi hugger bort och slår ihop runt 30% av färdigheterna, varav några helt enkelt får bli expertiser.

Jättebra om sociala konflikter och stridskapitlets upplägg. Har aldrig hört någon säga något om det innan och ingen av oss har ens tänkt på det (delvis kanske för att vi när någon av oss är spelledare använder spelledarskärmen i konflikter och har haft allt framför oss under spel, men man ska inte behöva en spelledarskärm bara för att hitta reglerna). Tänkte även försöka förtydliga lite om sociala attacker i fysisk strid och som du säger vad som händer vid allvarlig skada i social konflikt rent spelmässigt.

För övrigt ser det ut som att Pirater! 2 blir första regelboken, men att En Garde! IV också blir av som en av två grundböcker i samma värld, då den mer passiva licensenten av original-En Garde! tyckte att det kunde vara en bra idé.
 

Bolongo

Myrmidon
Joined
6 Apr 2013
Messages
3,698
Location
Göteborg
Jag har aldrig läst regelböckerna för Pirater eller En Garde, bara spelat det på konvent några gånger, så jag kan inte kommentera konkreta detaljer.

Men jag har varit inblandad i en del projekt av det här slaget, och apropå vad lupmet skriver så jag har jag en generell rekommendation.

Om ni vill förbättra organisering, läslighet och begriplighet är det absolut bästa ni kan göra att ta in en extern redaktör. Det vill säga någon som inte varit med och skrivit texten. Man blir så fruktansvärt hemmablind.
Om inte det är logistiskt möjligt, är det minsta ni bör göra att ha en korrektur-runda där externa ögon får kommentera, och vara beredda på substantiella ändringar efter det.
 

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
130
Location
Ugglebo
Jag har aldrig läst regelböckerna för Pirater eller En Garde, bara spelat det på konvent några gånger, så jag kan inte kommentera konkreta detaljer.

Men jag har varit inblandad i en del projekt av det här slaget, och apropå vad lupmet skriver så jag har jag en generell rekommendation.

Om ni vill förbättra organisering, läslighet och begriplighet är det absolut bästa ni kan göra att ta in en extern redaktör. Det vill säga någon som inte varit med och skrivit texten. Man blir så fruktansvärt hemmablind.
Om inte det är logistiskt möjligt, är det minsta ni bör göra att ha en korrektur-runda där externa ögon får kommentera, och vara beredda på substantiella ändringar efter det.
Tack!

Extern redaktör skulle vara en logistisk mardröm, delvis på grund av att huvuddelen av allt skrivande görs direkt i InDesign (huvudförfattaren och redaktören av externt material är väldigt visuellt lagd och behöver ha sidlayout och bakgrunder och gärna bilder delvis på plats för att få en bra överblick, bättre arbetsro, bättre överblick över sidantal och vad som behöver bantas, och för att lättare kunna trycka in rätt text på rätt plats direkt) och delvis på grund av isolation ute i urskogen.

Vi undviker en liten del av hemmablindheten numera i och med att våra projekt brukar ta några år på grund av hälsoproblem. Efter varje period av inaktivitet på grund av sjukdom brukar en hel del läsas igenom igen och då fångas mycket sådant upp (dock ej allt). Det är däremot där de stora ändringarna brukar göras. En Garde! III skrevs ej på det viset utan gjordes i ett 4000 timmar långt sammanhängande utvecklingspass.

Däremot är tanken, som du föreslår, att externa korrekturläsare ska få gå igenom texten till nyversionerna, inte bara för att hitta stavfel utan även för att markera svårförstådda partier, dubbel information, och sådant som verkar fattas. Plus att betaversioner ska ut till frivilliga testgrupper. Just externa testgrupper användes förresten innan En Garde! III gick i tryck - det finns dels ett par utskrivna pärmar med spelet samt 20 tryckta betaversioner av spelet i svartvitt med mjukpärm någonstans i Sverige (så dessa är lika ovanliga som den fuskläderinbundna varianten - plus tror det är tre testutgåvor av Pirater! som finns ute hos några personer, då vi har två kvar av de fem som trycktes). Extern hjälp verkar dock inte alltid hjälpa och ingen av dessa grupper hamnade i just den situationen med social strid som lupmet fick tampas med och ingen sa något om att stridskapitlet var svårnavigerat (verkar för övrigt som att Pirater! är mindre svårnavigerat efter vad vi har hört så någon ändring till det spelet har gjort lite skillnad). Det är till stor del därför vi behöver lite synpunkter redan nu. Det är dock jättebra att du påpekar det här - du kan nu ha bidragit till att fler externa personer än vad vi hade tänkt faller offer för våra texter innan de trycks, för att fånga in så mycket som möjligt. =)

Plus, och det gäller alla, vi frågar runt på ett par olika ställen just nu om sådana saker och vad folk vill ha i en ny version för att försöka hitta så mycket som möjligt av det som borde ändras från tidigare versioner. Så har någon något på lager som vi inte redan har tagit upp i originalposten och bland kommentarer, säg gärna till så kommer vi att se över det!
 

Bolongo

Myrmidon
Joined
6 Apr 2013
Messages
3,698
Location
Göteborg
Extern hjälp verkar dock inte alltid hjälpa och ingen av dessa grupper hamnade i just den situationen med social strid som lupmet fick tampas med och ingen sa något om att stridskapitlet var svårnavigera
To be fair, så är det svårt att inse vissa saker bara genom läsning. Då fokuserar man ofta på just stycket man har framför sig, och så länge det är begripligt i sig, så nickar man bara och går vidare, utan att fundera på hur det hänger ihop med andra stycken.
För att ta mitt eget mest aktuella exempel, så fattade jag inte hur dåligt organiserat Svärdets Sång var förrän jag började spela det. ;)
 

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
130
Location
Ugglebo
To be fair, så är det svårt att inse vissa saker bara genom läsning. Då fokuserar man ofta på just stycket man har framför sig, och så länge det är begripligt i sig, så nickar man bara och går vidare, utan att fundera på hur det hänger ihop med andra stycken.
För att ta mitt eget mest aktuella exempel, så fattade jag inte hur dåligt organiserat Svärdets Sång var förrän jag började spela det. ;)
Heh, bra poäng. Å andra sidan hade vi i all fall några grupper som spelade och betatestade åt oss utan vår inbladning (av de 34 speltestarna i regelboken är det minst en tredjedel som är mer eller mindre okända för oss), så anar även att det beror en del på vana och på om spelledaren reagerar på sådant eller inte. Men som sagt, vi ska se över det och låta andra titta på det innan det är för sent. Plus att vi har haft några versioner av spelen på oss att finslipa saker och ting sedan En Garde! III kom ut. Så gör vi inte bort oss fullständigt borde det bara bli bättre. :p
 
Top