Pippi Långstrump - Rollspelet

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jag läste igenom lite gamla forumtrådar på kul och @clarence redd sade en kommentar som jag fastade för:

"Det finns inte tillräckligt många Pippi Långstrump i rollspel. Starka, kvinnliga underdogs som gör vad de känner för. Och skapar oreda som rollpersonerna måste hantera - eller utnyttja."

Jag tycker att det låter som ett superkul upplägg och började fundera på Pippi Långstrump - Rollspelet.

I detta rollspel är rollpersonerna inhyrda av någon av de karaktärer som vanligtvis är Pippis motståndare, Kling och Klang, prussiluskan, Dunderkarlsson och Blom etc.

Stämning & Ton

Eftersom det är en setting baserat på en barnbok får inget läskigt förekomma. Detta innebär:

Tonen ska hållas varm, tramsig och humoristisk.

Slapstick, ordvitsar, skruvade situationer och absurda missförstånd ska dominera snarare än konflikt och hot.

Allvarliga konsekvenser ska undvikas. Misslyckanden ska vara komiska, inte farliga.

Pippi som kaotisk kraft

Pippi ska inte vara ond, utan en kaotisk naturkraft:

Hon förstör inte medvetet, men hennes styrka och kreativitet skapar alltid problem för rollpersonerna.

Hon kan omedvetet förstöra rollpersonernas planer bara genom att missförstå dem eller göra något tokigt.

Rollpersonernas drivkraft

Varför rollpersonerna egentligen vill “fånga” eller “övervaka” Pippi:

Vill prussiluskan att de ska ta henne till barnhemmet?

Ska Kling och Klang bara hålla henne borta från stadens viktiga tillställningar?

Vill Sjörövar-Fabbe kanske “rädda” henne tillbaka till livet som sjörövare?

Antagonist som hjälte

Eftersom Pippi är älskad och aldrig får förlora:

Rollpersonerna kan sakta börja sympatisera med henne.

Spelet kan ha som mål att förstå henne snarare än att “vinna” över henne.

Tydlig mekanik för misslyckanden

Spelet kräver en mekanik där humoristiska konsekvenser kan skapas:

Om rollpersonerna försöker lura Pippi, kanske hon vänder det mot dem med ett ännu galnare påhitt.

Exempel på uppdrag

Försök hålla henne borta från stadens kakbuffé.

Hämta ett föremål från hennes hus utan att hon märker något.

Övervaka hennes dag så att hon inte hittar på för mycket bus.

Följ efter henne och ta reda på varifrån hennes guldpengar kommer.

Vad tror ni? Finns det något att bygga på här? Vad behöver ett Pippi-rollspel innehålla?

Kul idé! Spontant känns det svårt att identifiera sig med antagonisterna eftersom de inte bara är elaka, utan också klantiga och/eller stroppiga.

Jag hade hellre spelat roller i stil med Tommy och Annika. Ett slags utökat kompisgäng, som deltog när en massa barn önskar Pippi god jul. Jag vet inte.

Kanske är Pippi på Kurrekurreduttön och några av barnen håller ställningarna under tiden? De ser till att Villavillekulla inte omvandlas till barnhem, tar hand om Lilla Gubben och får en ung polisrekryt att byta sida i hemlighet. Och skydda Pippis guldskatt så klart.

Skulle det vara kul tror du?

Kul idé! Spontant känns det svårt att identifiera sig med antagonisterna eftersom de inte bara är elaka, utan också klantiga och/eller stroppiga.
Ah, då tycker vi olika. Jag har svårt att se någon av antagonisterna som direkt elaka. Prussiluskan vill vad hon tror är bäst för Pippi, Kling och Klang gör bara sitt jobb. Kanske Dunderkarlsson och Blom då, men de är ju i grund och botten lite sköra och dessutom fattiga.

Klantiga håller jag helt med om att de är. Jag funderar på om det skulle finnas ett system som gör att man ”fail foward” med klantigheten, så att det blir kul att klanta till det? Lite som att det är kul att bli tillfångatagen i Troubleshooters?

Jag hade hellre spelat roller i stil med Tommy och Annika. Ett slags utökat kompisgäng, som deltog när en massa barn önskar Pippi god jul. Jag vet inte.

Kanske är Pippi på Kurrekurreduttön och några av barnen håller ställningarna under tiden? De ser till att Villavillekulla inte omvandlas till barnhem, tar hand om Lilla Gubben och får en ung polisrekryt att byta sida i hemlighet. Och skydda Pippis guldskatt så klart.

Skulle det vara kul tror du?
Det skulle också vara kul! Vore nog på ett sätt lite synd dock att ta bort Pippi ur handlingen då hon är kaosets mitt som gör att saker blir roliga.

Problemet med att ha Pippi på plats är ju dock att hon kan precis allt, så det finns inga hinder.

Uppdragen måste vara av sån natur att rollpersonerna kan lyckas utan att upphäva Pippis roll som den kaotiska frihetens avatar. Det blir ju väldigt konstigt om Prusiluskan verkligen lyckas sätta henne i barnhem!
Precis, håller med. Samt att det kanske finns utrymme för rollpersonerna att ändra sig angående Pippi så äventyret inte slutar med att de lyckas utan att de byter sida.

Jag tror det skulle vara intressant att spela Tommy och annika-karaktärer. Alltså grannbarn som dras med i virveln av kaos. Pippi bli lite av en opålitlig men vänlig naturkraft. Målet är väl fortfarande att bibehålla vardagen i viss mån.typ att man vill hem till mamma och pappa om man hamnar på kurrikurriduttön. Då får man både jonglera Pippis kaos, hennes antagonister och samhällets grå statister.

...Inser nu när jag skrivit det att det typ är Ur Varselklotet jag beskriver men utan robotar och hockeyfrillor.

Hur är det att göra Konstaplarna Kling & Klang, dom som ska göra nytta? Kan de lyckas eller kommer allt att urarta i kaos?

Låter dock som en skitkul ide.

Att få styra över Herr Nilsson hade ju vara skoj 😉

Appropå Pippi Långstrump så må jag säga att jag som vuxen och socionom fick annat perspektiv på Prusiluskan än jag hade som barn. Hon är den enda som gör en faktisk orosanmälan.
Jag tänker att, med undantag av Bröderna Lejonhjärta, så känns det som att det ofta är en viss skillnad i perspektiv mellan barn- och vuxenögon när det gäller alla Astrids alster.

Finns ju en hel del tveksamheter i hur folk agerar i både Mio, min Mio, Karlsson på taket och Emil.

Klantiga håller jag helt med om att de är. Jag funderar på om det skulle finnas ett system som gör att man ”fail foward” med klantigheten, så att det blir kul att klanta till det? Lite som att det är kul att bli tillfångatagen i Troubleshooters?
Bra tänkt! Det skulle nog funka.
Det skulle också vara kul! Vore nog på ett sätt lite synd dock att ta bort Pippi ur handlingen då hon är kaosets mitt som gör att saker blir roliga.

Problemet med att ha Pippi på plats är ju dock att hon kan precis allt, så det finns inga hinder.
Hon kanske skulle kunna dyka upp ibland, några dagar mellan sjöröveriet?

Annars gillar jag i allmänhet principen med tomma fokuspunkter. Allt runtomkring formar sig runt tomrummet och definierar det som om personen fortfarande är i mitten. Då kan Pippi komma och gå som hon vill eftersom alla ändå anpassar sig till den. Antagonisterna vet kanske inte ens när hon är iväg, så de andra barnen får finta och fejka. Jag försöker komma på ett bra exempel ur någon film eller bok, men det står helt still.

Back