Nekromanti Ping

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Skulle en ping-funktion kunna vara någonting för forumet? Med ping-funktion menar jag att ett meddelande skickas till en användare när dennes namn blivit nämnt i ett inlägg. Det behövs förstås någon form av prefix på användarnamnet likt @ på twitter, eller kodsekvens.

//erik. ping
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Rättning? Highlight?

Du menar väl Highlight. Förlåt att jag framstår som en besserwisser men i det här sammanhanget är det bra om rätt är rätt eftersom Ping, vad jag vet, är något helt annat. ... För att beskriva det enkelt - jag är ju för fan ärkenoob själv ju! - så är det väl IP-baserat skit för att mäta tillgänglighet/hastighet och skit inom nätverk, till exempel informationsväxlingen som sker mellan server och dator när du spelar onlinespel och sådant? Då brukar man kunna kolla ping som är ett värde på detta - har man "dålig ping" laggar det mer, ger mer delay osv.

... Förstår iof om du förväxlar highlightfunktioner med att "pinga" men det går inte ut på samma sak. Well, whatever. Nu har jag varit nog så jävla dryg och tråkig... :gremtongue:


RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL (med fet reservation för just fel)

Hur som haver vore det fan ascoolt om forumet kunde förses med highlighting och hashtags - fast någonting säger mig att det kommer krävas jävligt mycket arbete för en sådan sak, eller? *Tittar på tekniskt ansvariga*
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Rättning? Highlight?

Alltså, ping som i pingback?

Oavsett vad det heter tycker jag inte det känns som en prioriterad grej, men det är ju bara jag.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Rättning? Highlight?

Brynolf said:
Alltså, ping som i pingback?
Tackar för rättningen. :gremlaugh:
... Aha, coolt. Jag har alltid tagit ping för just, ja, ping och visste inte att highlightfunktioner gick under typ samma-isch termer.

Oavsett vad det heter tycker jag inte det känns som en prioriterad grej, men det är ju bara jag.
Prioriterad? Nej...
Cool och trevlig bara för att man kan? Ja!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Re: Rättning? Highlight?

solvebring said:
Hur som haver vore det fan ascoolt om forumet kunde förses med highlighting och hashtags - fast någonting säger mig att det kommer krävas jävligt mycket arbete för en sådan sak, eller? *Tittar på tekniskt ansvariga*
Fast... hightlighting är ju ytterligare en annan grej...

Alltså:

Ping - typ en elektronisk motsvarighet till facebooks "puffar". Används både för att "pinga" servrar (ping-pong-ping-pong och man räknar tiden mellan ping, puffen man skickar, och pong, puffen man får tillbaks) och för att beskriva att användare får mail/pm/whatever som mest säger "hej, nåt har hänt". Ungefär som när man på FB blir puffad; det är inte ett innehållskrikt meddelande utan bara "hörru, X har hänt nu".

Highlighting: Delar av en text markeras, t.ex att ens eget namn får gul bakgrund när man läser texten.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Lindenius said:
Skulle en ping-funktion kunna vara någonting för forumet? Med ping-funktion menar jag att ett meddelande skickas till en användare när dennes namn blivit nämnt i ett inlägg. Det behövs förstås någon form av prefix på användarnamnet likt @ på twitter, eller kodsekvens.

//erik. ping
Notifikationer på sitt namn och vissa söktermer vore häftigt. #hashtags förstår jag inte vad vi ska ha till. Om hashtags behövs så har vi klart misslyckats med forumindelning.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Re: Rättning? Highlight?

krank said:
solvebring said:
Hur som haver vore det fan ascoolt om forumet kunde förses med highlighting och hashtags - fast någonting säger mig att det kommer krävas jävligt mycket arbete för en sådan sak, eller? *Tittar på tekniskt ansvariga*
Fast... hightlighting är ju ytterligare en annan grej...

Alltså:

Ping - typ en elektronisk motsvarighet till facebooks "puffar". Används både för att "pinga" servrar (ping-pong-ping-pong och man räknar tiden mellan ping, puffen man skickar, och pong, puffen man får tillbaks) och för att beskriva att användare får mail/pm/whatever som mest säger "hej, nåt har hänt". Ungefär som när man på FB blir puffad; det är inte ett innehållskrikt meddelande utan bara "hörru, X har hänt nu".

Highlighting: Delar av en text markeras, t.ex att ens eget namn får gul bakgrund när man läser texten.
Precis som krank säger här så handlar ju pinga om att skicka ett datapacket med syftet att se om man får ett svar.

Och inte häller highlight är väll ett jätte bra ord.

Ordet jag skulle vilja använda är att meddela. Att säga till någon helt enkelt.

Utöver det så vet jag inte ifall jag tycker att det vore en funktion värd att betynga våra tekniskt ansvariga med.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Re: Rättning? Highlight?

unfair said:
krank said:
solvebring said:
Hur som haver vore det fan ascoolt om forumet kunde förses med highlighting och hashtags - fast någonting säger mig att det kommer krävas jävligt mycket arbete för en sådan sak, eller? *Tittar på tekniskt ansvariga*
Fast... hightlighting är ju ytterligare en annan grej...

Alltså:

Ping - typ en elektronisk motsvarighet till facebooks "puffar". Används både för att "pinga" servrar (ping-pong-ping-pong och man räknar tiden mellan ping, puffen man skickar, och pong, puffen man får tillbaks) och för att beskriva att användare får mail/pm/whatever som mest säger "hej, nåt har hänt". Ungefär som när man på FB blir puffad; det är inte ett innehållskrikt meddelande utan bara "hörru, X har hänt nu".

Highlighting: Delar av en text markeras, t.ex att ens eget namn får gul bakgrund när man läser texten.
Precis som krank säger här så handlar ju pinga om att skicka ett datapacket med syftet att se om man får ett svar.

Och inte häller highlight är väll ett jätte bra ord.

Ordet jag skulle vilja använda är att meddela. Att säga till någon helt enkelt.

Utöver det så vet jag inte ifall jag tycker att det vore en funktion värd att betynga våra tekniskt ansvariga med.
Men kan vi sluta diskutera semantiken, eller? Alla vet ju vad fan Lindenius menade, och att det inte handlade om att skicka datapaket.

Och jag tycker att det är en svinbra idé på en funktion jag gärna skulle se om det var tekniskt möjligt att få till den. Ibland skriver man ett inlägg mitt i en lång tråd och tänker att "hoppas att användare X ser det här", men samtidigt kanske det inte känns motiverat att skicka ett PM.

Nåja, jag skulle i varje fall använda funktionen ofta.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Re: Rättning? Highlight?

Vitulv said:
Men kan vi sluta diskutera semantiken, eller? Alla vet ju vad fan Lindenius menade, och att det inte handlade om att skicka datapaket.
Fast min poäng, som jag tydligen uttryckte slarvigt, var ju att Lindenius använde ordet korrekt, och att det var Sölvebrings "highlighting" som var the odd man out... Men visst, vi kan lägga semantiken åt sidan =)


Vitulv said:
Och jag tycker att det är en svinbra idé på en funktion jag gärna skulle se om det var tekniskt möjligt att få till den. Ibland skriver man ett inlägg mitt i en lång tråd och tänker att "hoppas att användare X ser det här", men samtidigt kanske det inte känns motiverat att skicka ett PM.

Nåja, jag skulle i varje fall använda funktionen ofta.
Jag tycker också att det är en bra idé; man skulle kunna ha en bevakningslista med "inlägg som nämner mig". Fast jag tror inte den funktionaliteten finns inbyggd i forumsystemet, så det skulle vi behöva utveckla själva, från grunden. Och den ende UBB.Threadsutvecklare jag känner hänger inte här längre...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Re: Rättning? Highlight?

krank said:
Vitulv said:
Men kan vi sluta diskutera semantiken, eller? Alla vet ju vad fan Lindenius menade, och att det inte handlade om att skicka datapaket.
Fast min poäng, som jag tydligen uttryckte slarvigt, var ju att Lindenius använde ordet korrekt, och att det var Sölvebrings "highlighting" som var the odd man out...
Jag vet, det var därför jag inte svarade dig, utan unfair.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Rättning? Highlight?

Vitulv said:
Och jag tycker att det är en svinbra idé på en funktion jag gärna skulle se om det var tekniskt möjligt att få till den. Ibland skriver man ett inlägg mitt i en lång tråd och tänker att "hoppas att användare X ser det här", men samtidigt kanske det inte känns motiverat att skicka ett PM.

Nåja, jag skulle i varje fall använda funktionen ofta.
Jag vill hålla med om att denna meddelandefunktion vore skitbra och är också en av dem som skulle använda den ofta. Jag brukar ju annars alltid lägga fetstil på användarnamn för att användare ska uppmärksamma att de omnämns. Inte för att jag skulle "pinga" folk så ofta som jag nämner dem, men kort sagt så hänvisar man ofta till andra, och om de själva nu kunde bli uppmärksammade om det och därmed kallade till diskussionen - om de nu önskar delta - så är ju det kanon.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lindenius said:
Skulle en ping-funktion kunna vara någonting för forumet? Med ping-funktion menar jag att ett meddelande skickas till en användare när dennes namn blivit nämnt i ett inlägg. Det behövs förstås någon form av prefix på användarnamnet likt @ på twitter, eller kodsekvens.

//erik. ping
Innan vi diskuterar OM vi vill ha funktionen, kanske vi borde fråga oss: FINNS funktionen till UBB Threads?
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Re: Rättning? Highlight?

krank said:
Jag tycker också att det är en bra idé; man skulle kunna ha en bevakningslista med "inlägg som nämner mig". Fast jag tror inte den funktionaliteten finns inbyggd i forumsystemet, så det skulle vi behöva utveckla själva, från grunden. Och den ende UBB.Threadsutvecklare jag känner hänger inte här längre...
Den funktionaliteten finns inte nej, men det finns funktioner som man skulle kunna "kanabalisera"/"Macgyvra" för att bygga ihop en sådan funktion.
Jag håller på att undersöka lite för att se om det bara är kaffet som får mig att tro att det skulle kunna fixas eller om jag för en gångs skull har rätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Re: Rättning? Highlight?

Vitulv said:
Jag vet, det var därför jag inte svarade dig, utan unfair.
Ah.

Jag ska inte surfa forum när jag är nyvaken. Mea culpa.
 
Top