Nekromanti Pilregn

Mumfie

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
53
Vad skulle en pil uppskattningsvis ha för skada i ett pilregn.
Under 100åriga kriget var ju de engelska pilregnet från deras långbågar (180cm exakt som Eons) överlägsna och skar genom pansar som smör. Dock tar endast långbågen 3T6+2 ca 4T6+2 med grundskada på nära håll. Skjuter man en pil rakt upp i luften borde den kommer ner med ungefär samma hastiget, lite mindre p.g.a luftmotstånd.
Gissar på att Ob3T6+2 blir kvar vilket har en snitt skada på 12-15 och detta räcker inte för att penetrera en rustning och tillfoga nån spec skada. Riddare och tungt kavalleri har väl iaf ett plåtharnesk med S-15 vilket absorberar största delen av skadan.

Hur funkar ett pilregn om en Rp skulle bli träffad?
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Kommer verkligen pilen ned med samma hastighet?
Gravitationen accelererar ju bara ett objekt till den hastighet där det råder jämvikt mellan gravitation och luftmotstånd.
Är denna hastighet lika hög som den kraft en långbåge genererar?
Mer praktiskt:
Om man släpper en pil från ett högt torn eller en helikopter (höjd motsvarande högsta punkt i långbågens projektilbana), går den då igenom en plåtrustning?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Jag skulle gissa att pilen kommer med den skada som anges för yttersta skadeområdet. Vill man skjuta långt blir det väl bäst om man skjuter i 45° vinkel, vilket så vitt jag förstår är den vinkel man använde i pilregnsskotten "sikta mitt mellan himmel och jord" som det står i någon av Arn-böckerna.

Grejen med ett pilregn är inte att en enskild pil gör massa skada utan att tusentals pilar gör lite skada vardera.

Och så var det det där med hastigheten nedåt: Oavsett hur hårt du skickar upp pilen, så börjar den från noll när den faller nedåt och når alltså inte nödvändigtvis den där utgångshastigheten igen.

/Dudde
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Lyckosam den som lyckosam är...

Hur funkar ett pilregn om en Rp skulle bli träffad?
För att lösa det enkelt så hade jag låtit rollpersonen slå ett turslag.
Ett slag med hög positiv effekt (typ mer än 4+) hade jag tolkat som att rollpersonen klarat sig utan att träffas.
Ett slag med knapp positiv effekt (typ 0 till +3) hade jag tolkat som att pilen träffat rollpersonens utrustning/riddjur istället (typ satt sig i skölden, satt sig i sadeln eller dylikt dvs nära att träffa rollpersonen).
En negativ effekt hade jag tolkat som att rollpersonen träffats av en eller flera pilar och åtdragit sig mindre allvarliga skador. Exempelvis skulle en pil per 5 i negativ effekt ha träffat rollpersonen. Om man vill kan man sedan slå var varje pil träffar och skadan för varje träff men personligen hade jag använt det förenklade skadesystemet för detta alternativ höftat fram ett Trauma/Smärta/Blodförlust värde beroende på utgången av Turslaget.

Inte att förglömma är ju att rollpersonerna kan låtas slå ett avståndsundvika slag (vilket förmodligen har minskad svårighet på grund av det långa avståndet) eller ett blockeringsslag om de har sköld. Kanske ökas svårighetsgraden generellt för båda slagen iom svärmen av pilar som slår ned. Det beror på hur realistiskt i förhållande till hur hjältelika du vill att rollpersonerna skall framstå som. Att dö på grund av ett pilregn är väl i regel inte särskilt hjälteaktigt (om det inte är för att rädda små flyendes hob...ehum misslor förståss :gremwink:) men däremot är det ganska realistiskt.

Sebastian - vars spelares rollpersoner som i regel brukar dö antingen hjältedöden eller en bitter död i svek eller ångest... :gremcrazy:
 

Mumfie

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
53
Ja pilen kommer ner med samma hastighet om man försummar luftmotstånd.

Finns ett fysiksamband som säger att (MV^2)/2=MGH
Förenklat V^2/2=GH
Rärknar man lite på denna så visar den att alla föremål kommer ner med presis samma hastighet som de flög upp i. Men sen finns de alltid lite luftmotstånd vind etc.

GIllade exemplet med turslag då de nog handlar mest om det när man skall överleva ett regn av hundratals pilar.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Borde inte turslaget vara ganska svårt med tanke på att ett pilregn består av en massa pilar jag skulle se det som minst Ob4T6 om alla är riktade mot Rp:n. Sedan beror det på hur många som skjuter och hur många som beskjuts förstås.

Man kan ju säga -Ob1T6 för varje extra tre personer som blir beskjutna och +Ob1T6 för var femte person som skjuter mot Rp:na, tillexempel
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Angående skadan - den engelska långbågen skar faktiskt rätt sällan igenom plåtrustningarna. Däremot gör salvor med pilar avlossade i snabb takt snabbt ovanligt stora och döda igelkottar av hästarna, vilket ju förtar lite av glädjen med att vara kavallerist... Dvs, kavalleriet stoppas upp men inte just för att ryttaren själv dör på stört av pilarna.

Mvh / Phelan
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Pilen faller väl fan inte rakt ner? Det är ju en 45 graders vinkel så utgångshastigheten spelar en (pytagoriskt) stor roll för kraften i träffen. Dessutom tror jag eons bågskador räknar med banans böjning över avstånd.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Pilen faller inte rakt ned utan beskriver en parabel från avfyrningspunkt till nedslagspunkt, parabelns form beror av utgångsvinkeln och utgångshastighetens förhållande till miljövariabler som luftmotstånd och gravitation.
Utgångshastigheten har i alla fall utom då pilen avfyras rakt upp betydelse för anslagshastigheten (pilens hastighet då den faller ned ökar endast tills dess att jämvikt uppnåtts mellan gravitation och luftmotstånd). Dock kan bågen som jag ser det endast överföra en viss mängd rörelseenergi till pilen, och ju större andel av den energin som går åt till att vinna höjd, desto mindre energi används till att skapa hastighet i längd.
Ett pilregn borde alltså ha sämre genomslag än direktriktat skytte.

Som exempel är det möjligt att med direktverkande projektiler (t.ex. kanon) slå igenom ett stridsvagnspansar, medan det mig veterligen inte är det med indirekt eld (t.ex. haubits) (om vi håller oss inom någorlunda liknande kalibrar). Samma sak borde väl gälla för pilar, om man använder någorlunda liknande bågar?
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Efter som ingen projektil kan bekäma gravitationen eller självt styr från gravitationen så måste man sikta högre.

Vid pilregn så rekomenderar jag att man läser boken som just tar upp krigsföring.
Där i finns det troligast också regler för rollpersoner i en armé som utsätts för pilregn.
Dock skulle jag säga att skadan är fr Extremt avstånd alternativt långt.

Vidare, för att skapa ett pilregn måste man vara ett gäng skyttar. Det räcker inte med 5-8 man med båge.
Prova 50 skyttar så är vi i rätt granskap.
Innan sifran överstiger 20 skyttar bör man fundera på att slå ett slag för varje skytt, då det uppenbarligen finns utrymme att sikta på färre personer.

I övrigt vad det gäller pilregn så är det bara att beundra Romarna.
 
Top