Pile of shame? Nä, Reedeem of shame

StradhLestat

Möjliggörare
Jag backar väldigt mycket i rollspelsväg, framför allt från svenska kreatörer. Och har gjort under ganska måna år nu.
Jag har alltid VETAT att väldigt stor andel av det jag backar inte kommer att spelas, inte för att det inte är bra (om jag inte trodde på det, så hade jag inte backat), utan för att livet har begränsat med tid och möjligheter. Men jag har velat stödja svenska kreatörer.
Nedan hur den faktiska tankeflödet och handlingar har gått igenom faser/utförande genom åren.
På grund av omständigheter, så har min energi/förmåga att göra dessa saker gradvis havererat och jag har kommit längre och längre ner i dessa steg

1, "Någon gång kanske jag kommer att spela dem"
2, "Jag kan alltid läsa och inspireras, och plocka delar av och integrera i saker jag kör."
3. "Jag kan läsa sakerna, för att jag gillar det, när jag har tid , Även om jag inte vet när."
4, "Jag kan iaf bläddra igenom sakerna"
5. "Jag låter plasten/förpackningen vara på, så är de i bra skick när jag ska bläddra i dem.

Idag gick jag igenom alla mina notifieringar på DT, för att se vilka saker jag missat/inte orkat "redeema" och ladda ner på DT.
Det blev en rätt läng lista En del har jag fysiskt, och kan ha behandlarts enligt tidiga steg i listan, men en hel del är msådant som jag bara backat digitalt, och inte ens lyckas förmå mig att checka ut från DT uppenbarligen :(

Nu kommer denna skörd hamna i en egen mapp i det digitala biblioteket, för att senare soreteras in rätt i mappar...,.. någonm gång...
1774681908282.png

1, "Någon gång kanske jag kommer att spela dem"
2, "Jag kan alltid läsa och inspireras, och plocka delar av och integrera i saker jag kör."
3. "Jag kan läsa sakerna, för att jag gillar det, när jag har tid , Även om jag inte vet när."
4, "Jag kan iaf bläddra igenom sakerna"
5. "Jag låter plasten/förpackningen vara på, så är de i bra skick när jag ska bläddra i dem.
Jag har också: "Den här kommer säkert barnen få glädje av när de blir större".

"Jag kan alltid läsa och inspireras ..."
Jag har väldigt många Fria Ligan-produkter i den kategorin. Det mesta till Mutant År Noll, Mutant Hindenburg med den tillhörande kampanjboken, det mesta till Coriolis - Mörkret mellan stjärnorna, det mesta till Svärdets sång samt grundlådan till Twilight 2000. Fina grejer som tilltalat mig tillräckligt för att köpa dem men som bara sporadiskt blivit lästa och aldrig spelade. Den största motivationssänkaren är År Noll-motorn men jag hoppas att den nyare tärningsstegsvarianten ska göra mig peppad framöver.

Hur mycket inspiration behöver man egentligen?

Jag tröttnade lite på att läsa rollspel när jag insåg att ungefär 5% av det jag läste var matnyttigt. Det är 10 sidor av 200.

Hur mycket inspiration behöver man egentligen?

Jag tröttnade lite på att läsa rollspel när jag insåg att ungefär 5% av det jag läste var matnyttigt. Det är 10 sidor av 200.
Det här. Väldigt lite av de flesta rollspel är nytt eller unikt - om det nu är det man är ute efter. Försöker påminna mig om det när det kommer nya kickstarters men lyckas inte alltid :) :)

"Men jag har velat stödja svenska kreatörer"
Kanske missades?
Kanske att jag läste tråden fel men det kändes som att du klagade på att du har en massa spel som ger dig en kognitiv belastning. En massa saker att göra som egentligen, enligt mig, inte ger något mervärde. Kategorisera dom?

Jag hade en diskkrasch. 1000 av mina digitala spel försvann. Jag kände lättnad. Jag bestämde mig då för att om jag saknade något spel skulle jag skaffa det igen. DriveThru RPG raderade alla mina köpta spel (förvisso bara 10) när att jag klagade på att deras service spammade min mail-låda utan att jag kunde göra något (jag köper inget från DTRPG sedan dess).

Inga av spelen har jag skaffat igen. Eller kanske ... för att jag inte ens minns dom.

Om inte jag läser ett digitalt spel inom en vecka så tar jag bort det. Uppenbarligen är det inte värt min tid. Visst att jag kan skjuta på det en till vecka om jag har mycket att göra, men seriöst. Läsa en bok? Den tiden borde man kunna unna sig. Man behöver inte ens läsa hela, utan det som gjorde att man blev nyfiken på spelet.

Om du vill stödja svenska kreatörer, skänk dom pengar i så fall. Ett spel som inte blir spelat eller ens läst känns lite meningslöst för mig. Det känns mer som att "stödja" är en ursäkt för att tillfredsställa sitt hoarding-beteende. Att köpa något för att känna sig bra för stunden, men så ligger dom där: pile of shame.

Pengar är liksom inte det enda som får spelmakare att gå runt. Att berömma, tala om eller skapa till spelen är minst lika mycket värt.

Last edited:
Kanske att jag läste tråden fel men det kändes som att du klagade på att du har en massa spel som ger dig en kognitiv belastning. En massa saker att göra som egentligen, enligt mig, inte ger något mervärde. Kategorisera dom?

Jag hade en diskkrasch. 1000 av mina digitala spel försvann. Jag kände lättnad. Jag bestämde mig då för att om jag saknade något spel skulle jag skaffa det igen. DriveThru RPG raderade alla mina köpta spel (förvisso bara 10) när att jag klagade på att deras service spammade min mail-låda utan att jag kunde göra något (jag köper inget från DRPG sedan dess).

Inga av spelen har jag skaffat igen. Eller kanske ... för att jag inte ens minns dom.

Om inte jag läser ett digitalt spel inom en vecka så tar jag bort det. Uppenbarligen är det inte värt min tid. Visst att jag kan skjuta på det en till vecka om jag har mycket att göra, men seriöst. Läsa en bok? Den tiden borde man kunna unna sig. Man behöver inte ens läsa hela, utan det som gjorde att man blev nyfiken på spelet.

Om du vill stödja svenska kreatörer, skänk dom pengar i så fall. Ett spel som inte blir spelat eller ens läst känns lite meningslöst för mig. Det känns mer som att "stödja" är en ursäkt för att tillfredsställa sitt hoarding-beteende. Att köpa något för att känna sig bra för stunden, men så ligger dom där: pile of shame.

Pengar är liksom inte det enda som får spelmakare att gå runt. Att berömma, tala om eller skapa till spelen är minst lika mycket värt.
Den kognitiva belastningen är inte spelen som inte ens blir lästa. Den kognitiva "krashen" har gjort att jag förlyttat.mig mer och mer på "skalan".

Av platskäl är det förre och färre saker som backas fysiskt, det mesta blir digitalt.
Så KANSKE digital hoarding?

Back