Nekromanti Pilar och matrial

Lo0rRD

Veteran
Joined
20 Nov 2002
Messages
70
Location
Hedemora
en av mina spelare har fått för sig att alvers pilar är gjorda utav serene träd vilket jag tycker låter fel eller? :gremconfused:

tänk bara om en med en alvbåge är ute på äventyr som fört han en bra bit bort från sunari skogen och hans pilar är slut och han har kommit till en liten by som har en gubbe som tillverkar pilar fast det hjälper inte honom om han inte har med sig lite ved bitar med serene träd
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
alver kan ha pilar ifrån vilket träd som hälst!!

jag kan dricka ur en mugg av porslin medans du har ett av glas!! det spelar ingen roll vilket matrial det är....

men alver ifrån sanariskogen har nog pilar av det slaget....... men det hindrar dem inte från att ta andra pilar.....

om du va törstig skulle du dricka ur min porslins mugg då??


eller skulle du klaga på matrialet... :gremgrin:

*övertydlig*
 

Lo0rRD

Veteran
Joined
20 Nov 2002
Messages
70
Location
Hedemora
jo sant jag håller med. fast han hävdar att han läst det i alv boken men jag har då läst den boken fram och tebax och inte hittat något sen hävdade han att det hade att göra med att deras pilar till serenae¨n var så långa så vanligt trä skulle bli för tungt.. låter skumt sen borde en serene pil fladdra lite mer än vanligt trä för det trä slaget är väl en hel del böjbarare
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Skillnaden mellan serinebågens och kortbågens pilar är den att serinebågens pilar skall vara längre. Så dt är inte så att man kan ta vilka pilar som helst, utan man måste anpassa pilarnas längd till bågens.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det är mycket farligt att använda pilar av fel träslag. Det är ungefär som att använda fel kaliber i ett gevär och kan innebära att bågen sprängs eller får matningsfel.















(Nej, naturligtvis är det inte så... :gremgrin:)
 

Lo0rRD

Veteran
Joined
20 Nov 2002
Messages
70
Location
Hedemora
jaja det fattar jag också men han menade att det itne går att använda nå annat träslag än serene till alv bågar vilket låter fel fel fel
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Träslaget i pilen är nog inte helt irrelevant, utan kan spela viss roll. Jag minns att jag läste i en mkt utförlig bok vid namn "vapen" (gissa vad den handlade om) om pilbågar och hur pilen betedde sig.
Pilen får inte vara för hård, den måste vara lite böjbar om man inte vill ha ett hål i bågen som man skjuter ur. Det vill man inte ha. Det miskar hållbarheten ordentligt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Alvbågar är ju inte magiska eller något, och serineträd är inte heller magiskt. Många olika träslag torde funka, mao, precis som för människors bågar. Det handlar snarare om huruvida träslaget ifråga går bra att göra pilar av än om pilarna sedan fungerar till en specifik båge - där är det bara längden som är relevant.

- Ymir, upplyser
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
Det är mycket möjligt att alver föredrar pilar av serene(?) men nöden har ingen lag.

Fadt jag brukar diska muggar innan jag dricker ur dom.
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
Detta är eon inte nått D&D med sånna ovärkliga krav. Nä det spelar nästan ingen roll vilket material pilen är av även om vissa är bättre än andra :gremwink: .
 
Top