Nekromanti Piff och Puff på krigstigen IGEN *suck*

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Nånånå. Jag tycker dom är ganska trevliga. Dom har ju en hesmida som regelbundet uppdateras med små roliga kåserier. Som någon sa: "med såna fiender, vem fan behöver vänner?""

Iofs. Det är aldrig tråkigt att diskutera med fundamentalister... /images/icons/wink.gif

--
Björn


"LMAO! Everyone on the forum is now stupider for having read this!"
--The Giant Panda
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Re: Dokumentation?

Det brukar dyka upp en hel del floskler som motståndarna brukar använda sig av. Det mesta material kommer från USA, men det finns en del hänvisningar till svenskt material.
På senare tid hänvisar man mindre till de tidiga floskerna där bland Moral Majority inriktade sig på AD&D och hårdrock, då var det mest djurplågeri och självmord.
På senare år har man dock riktat in sig mer på WOD produkterna och Gothmusiken. Framförallt har Marlyn Manson fått tagit en hel del skott - men även grupper som Sisters of Mercy o.s.v. anklagas öppet för att driva ungar till självmord.

De mer "allmänt" kända fallen som man i USA (och även i Sverige hänvisar till) är det uppmärksammande mordet i Florida på några norska turister, även dödsskjutningarna på en skola i Colorado för några år sen har hänvisats till rollspel (och Marlyn Manson), det går även "rykten" (spridda av Moral majority) om "vampyrsekter" som härjar i USA.

I Sverige brukar man tala om ett uppmärksammat mord när två skolelver dödade en skolkamrat med några plankor. Där försökte man påvisa det faktum att de båda bröderna spelade rollspel - dock utan någon egentligt framgång.

Däremot har myndigheterna i USA än så länge (vi får se hur det blir med Busch Jr. vid rodret) ställt sig ganska kallsinniga till Moral Majority och andra religiös fundamentalister.
Dock verkar det lite som MM och de övriga religiösa dårarna i USA tappat ganska rejält med stöd bland vanligt folk (även bland sina egna) efter uttalanden som bojkott mot Disney för att man i Aladin funnit torn som påminner om snoppar och att Disney producerar serien Ellen.

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Greyman

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
21
Paranoida

Jag vet inte varför, men ju mer jag läser av Piffs och Puffs material, desto mer får jag för mig att de är totalt paranoida. Det verkar som om de inte hade någon fiende när de började granska ämnet "rollspel", men fann tydligen någon vag koppling till nazism (vissa rollspelföreningar håller till i samma lokaler som scouter och eftersom scouting förbjöds och uppgick i Hitler Jugent i Nazi-tidens Tyskland så bara MÅSTE rollspelare vara detsamma som nynazzister, eller?)
Sedan var det bara att leta vidare. Att spelledaren i rollspelet Kult benämndes "hon" MÅSTE ha något att göra med perversa ritualer. Att SVEROK är en stor organisation MÅSTE betyda att rollspelarna är strikt herariska och vill ta över sverige (framförallt eftersom inte ens hälften av alla rollspelare är med). Ett rollspel som heter Werewolf och som handlar om varulvar MÅSTE vara kopplade till något nästan okänt tyskt förband under andra världskriget med liknande namn. Att en nazistisk tidsskrift använde likande layout som en rollspeltidning MÅSTE betyda att de hanlar om liknande ämne. Att flera populära spel har detaljerade regler för strid MÅSTE betyda att rollspelare kan slåss och vill göra det. Att ett livespel omsätter mycket pengar MÅSTE betyda att de tjänar mycket på det (de flesta går knappt runt trots att de till stor del sköts ideellt). Och så vidare, och så vidare.
I sina metoder för att finna flera underliga kopplingar och saker att göra gemene man rädd för använde de senare felciteringar (som varje högstadielärar skulle gå i taket för) och förvrängda refereringar. Den psykologiska metoden att först bygga upp trovärdiga fakta och sedan slänga med en riktig dumhet har också använts flera gånger, och med ofta stor framgång.
Liverollspel är ju ett lätt offer att ge sig på, då det finns väldigt lite skrivet material till det och det lilla som står handlar mest om vapen (eller rättare sagt begränsningarna av dem).
Däremot har de ännu inte gett sig på de andra rollspelsrelaterade ämnena: Datarollspel, play-by-email, mud, kortrollspel och jag undrar just varför de inte har kommenterat Rosenius Hanbok för Överlevnad.
Till på köpet har de uppenbarligen inte granskat vad det är för några slags människor som spelar rollspel. Själv är jag medlem i en förening där de flesta är universitetsstuderande. Det finns i föreningen en salig blandning och jag har spelat med punkare, scouter, invandrare, barn, vuxna, ungdommar, etc. Några med rasistiska eller nazistiska åsikter eller liknande har jag inte stött på. Gällande religion och dylikt så finns det flera olika aspekter och religioner, men det är inte något ämne som vi diskuterar.

Nationalism är en annan underlig koppling. Jag kan inte, trots att jag har läst nästan allt deras material flera gånger, förstå hur de lyckades koppla ihop något så befängt som rollspel och nationalism. Kvinnoförnedrande är en annan sak de anklagar rollspelare för att vara. Jag har inte stött på många rollspel som inte har med de två styckena "i boken används genomgående 'han' istället för det mycket krångligare 'han/hon' " samt "du kan välja man eller kvinna, valet är ditt och har ingen som helst betydelse gällande några speldata". (Observera att det inte är några citat, men att liknande stycken förekommer i de flesta rollspel). Till på köpet provar de flesta rollspelare, manliga såväl som kvinnliga att spela karaktärer av motsatt kön (det är svårt, men roligt).

Jag tror personligen att Piff och Puff har väldigt svårt att förstå ungdommars och rollspelares humor och därmed inte kan skilja på satir, parodi, irroni och "allvar". Jag skickade för en tid sedan ett långt brev till dem som kort och gått väldigt sarkastiskt frågade om de inte var rädda för de "10 000-tals svenska välutbildade, fanasiska, satanistiska terorister" som de kritiserat så mycket, men det enda svaret jag fick var "varför skulle vi inte våga gå ut?".

Greyman - The Eternal Grey Watcher
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Paranoida

Ja Diddi och Björn ÄR roliga men de är antagligen giriga och försöker tjäna pengar genom att lura lättrogna vuxna ELLER så är de galna och paranoida ( tror det är enblandning av båda ) och en varning som du bör lyssna på det är skriv ALDRIG något som kan mistolkas som ett hot till Diddi och Björn..

Dom till hör som sakt dom mindre mentalt friska varelser i vårt land.
Och kanske de inte kan ställa till problem för dig men de kan använda ditt "brev" som ett "typ exempel" och därmed kunna lura fler till sin sida..

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Angående världsherravälde

Hörde igår att det lämnats in en motion till SVEROK om ett program för övertagande av världen, det kan bli kul att se hur detta mottas av Ö&S och liknande typer...

Och så en fråga: var kan man få tag på Rosenuis Överlevnadshandbok? Finns den på nätet och i så fall var?

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Paranoida

<I>jag undrar just varför de inte har kommenterat Rosenius Hanbok för Överlevnad.</I>

De brukar ju säga att rollspelare är angelägna att framställa sin subversiva verksamhet som om det vore en helt vanlig hobby, så handboken är väl ett led i den propagandan. (-:

--
Åke
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Ja, det kanske är bästa sättet...

Var det inte någon som sa att de hade ett forum eller dylikt på sin hemsida?
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Tja, det var ju lite "underlig" att det inte var en massa rollspelare som ville göra reklam där då...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Ååå det är massor av rollspelare som var på forumet problemet är att DoB har moderat forumet coh ytterst få rollspelare får säga sin mening..
Faktum är att rollspelare som uppträder som svin och använder dumma meningar eller hotfulla utryck har störe chans att komma in på deras forum.. ( Dom gillar sådana insändare för de "bevisar" hur hemska vi rollspelare är )

Som tur var så är de flesta rollspelare som väljer att skriva något till dom sådana som använder hjärnan och argumenterar ytterst få gånger har Diddi och björn lyckas vinna en diskution utan att fuska....
( Fusk = falska citat, förfalskade bevis, väljer vilka som FÅR skriva )

Nä nog är det roligt att skriva på deras forum men det är liten chans att lyckas på grund av deras paranoida inställning....



Livet är en gåta utan enkla svar.
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Kan ingen ge dom en chans på detta forumet, kanske tillochmed ge dom ett eget? Det vore ju "comic relief" iallafall, nått att fnissa lite åt efter långa allvarliga diskussioner om fantasyns allfäder och dödsstjärnans framdrivningssätt...

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Kan ingen ge dom en chans på detta forumet, kanske tillochmed ge dom ett eget?</I>

De skulle bara säga att de inte vill delta eftersom forumet är "osakligt" - det säger de <I>varje</I> gång de misstänker att de inte kommer att bli omgivna av folk som tror på allt de säger.

Kan jämföras med Sune Hjorth, som säger att alla källor som inte stöder hans UFO-teorier är "ovetenskapliga". (-:

--
Åke
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Högerkonspiration?

"De skulle bara säga att de inte vill delta eftersom forumet är "osakligt" - det säger de varje gång de misstänker att de inte kommer att bli omgivna av folk som tror på allt de säger."

Låter lite som konst- och kulturrådet i Tyskland före och under Andra Världskriget, när de benämnde konstnärer negativt inställda mot Naziregimen som "undeutsch" - "otyska"...

--
Björn


"There are nights when the wolves are silent, and only the moon howls."
--Rob Dalton
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Re: Rosenuis Överlevnadshandbok

Du beställer handboken billigast genom Rävspel (rollspel.com) eller, än bättre, kränger den direkt av dom på något konvent.

mvh
/Daniel
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Jag tror Krille menade reklamannonser och inte reklam för att spela rollspel eller för själva hobbyn.
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
De kan vara värt en chansning tycker jag. Någonstans innuti måste även de vara människor.

Det lät vackert...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Någon officiell företrädare för rollspel.nu kan väl bjuda in dem som "guest speaker", ungefär som GW har gjort på sitt forum med Andy Chambers & Alessio Cavatore?

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 
Top