Nekromanti Photoshop

Fable

Veteran
Jag har länge velat lära mig göra kartor i photoshop, men jag har aldrig tagit mig tid till att lärma mig.
Mina frågor är:

Hur gör man skog, berg i olika lager?

Vet någon om man kan ladda hem en manual? Isåfall var?

Vore tacksam för svar

kalcidis

Hero
Jus' like that! I like it like that!

Vad exakt för kartor har du tänkt göra? Fantasykartor som ser gammaldags ut? I så fall så rekommenderar jag att du ritar först kartan för hand och sedan scannar in den. När du scannar in den så färglägger du den i photoshop genom att använda dig av olika lager och exempelvis lagerfunktionen multiply .

Annars rekommenderar jag faktiskt att du söker lite på forumet och kollar gamla trådar där många tips och vägledningar finns på hur man kan göra olika kartor.

Ett tredje tips är att googla och skriva typ photoshop +tutorial +maps eller något annat som känns lämpligt.

liftarn

Veteran
Har du läst igenom manualen till Photoshop lär det väl inte vara något större problem att lista ut. Själv använder jag istället AutoREALM. Det är speciellt gjort för att göra rollspelskartor (med tonvikt på fantasy). Annars finns ju t.ex. MapX, Dungeon Crafter m.fl. som också är gratis. Om du vill undvika att rita helt kan du ta en titt på Tavern Maker.