Nekromanti phobia?

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Brister hos Neogames (OT)

Ursäkta, uttryckte mig kanske för kortfattat (och därmed otydligt).
Jag menade att de _spelare_ som lyckats spela annat än action-äventyr var så pass duktiga att de klarade det utan att spelet direkt stödde dem i det.
Jag är inte så förtjust i stavfel heller, eller i Versalsjukan.
(Not: Språk, folkslag och de flesta titlar har liten begynnelsebokstav i svenskan. Det heter alltså alviska, mongoler och påve, inte Alviska, Mongoler och Påve. Det är "svengelska".)
Fast stilistiken är mer störande ibland. Jag gav bort mina Eon-prylar i julklapp till en kompis som gillade Eon väldigt mycket (och ärligt talat kommer att spela med dem mer än mig) men innehåller inte beskrivningen av olika vapen följande härliga ramsa:
"Träklubba: En träklubba är ett klubbformat trävapen gjort av trä" eller något dylikt? ;-)

Nightowl, som annars tycker Neogames gör förträffliga spel, och tror Phobia kan funka ganska bra.

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
realism, vad är det?

Du verkar bara förknippa realismen med reglerna, vilket jag inte gör. Det är inte det som är problemet, IMHO är regler i allmh. ganska ointressanta i ett spel, speciellt skräckspel.

Jag trodde det var regler vi talade om. Oh well...

Om man ska dra det till sin spets så tycker jag realism är en stor fördel i skräckrollspel. Har man en typisk värld, där det dräller av zombies och allt bara är så mystiskt, då vill inte jag spela den. Rädslan kommer när ens Ob10T6 svärd inte lyckas ge sig på zombierna. När det realistiska mönstret plötsligt bryts av en massa moment, som inte verkar fungera. Mend et är vad spelarna ser. Spelledaren har hela förklaringen bakom, vilket ger honom mycket bättre överblick. Kunskap är makt, makt över mystiken.

Att ge spelledaren kunskap om bakgrunden har använts i de flesta skräckrollspel: Chock, Call of Cthulhu, Unknown armies, Kult mfl. De flesta skräckrollspel arbetar även i en till synes normal värld där spelarnas karaktär stöter på företeelser som inte går att förklara utan övernaturlighet. Detta är det mest grundläggande temat i t.ex Call of Cthulhu.

Vad skulle ett "realistiskt skräckrollspel" innefatta, bortsett från regler, som vanliga skräckrollspel saknar?
Jag förstår faktiskt inte, nu när vi tydligen lämnat reglerna bakom oss, vad du menar med realism.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: realitisk skräck och varför det suger

Inkonsekvens och brist på sammanhang är ett stort problem i många spel, inte bara skräck, men det märks kanske mer där eftersom skräckrollspel vanligtvis utspelas i en version av vår verklighet. Många fantasyspel har stora hål, men det märks mindre eftersom resten av världen ändå är annorlunda än vad man är van vid. (Brist på ett sammanhängande tema är en av orsakerna till att jag aldrig fastnade för Arkiv X. Det finns inte bara utomjordingar som dealar med folk, det finns också vampyrer å demoner å konstiga mutanter å spöken å ditten å datten. Hade man nöjt sig med utomjordingarna och låtit dem på ett eller annat sätt ligga bakom allt det andra konstiga hade jag kunnat köpa det, men nu blir det bara för mycket.)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Re: realism, vad är det?

Visst med realism så kan man verkligen mena att världen är extremt realistiskt (det vill säga den vi nu lever i) Men vad jag tror de flesta menar med Neogames realism är deras så kallade "realistiska regler". Som gör spelet extremt långsamt i vissa avseenden t.ex magin och striderna det är i alla fall den uppfattnigen jag fått om det och jag har spellede Eon ett ganska långt tag... Neotech två vet jag inte så mycket om men det känns som om det mer liknar Eon (i alla fall med utmattning och hela kitet) Men men i alla fall så ska det bli intressant att titta på...

Nils/ som är en mycket förvirrad människa
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: realism, vad är det?

<I>Jag trodde det var regler vi talade om. Oh well...</I>

Då missförstod vi varandra. Reglerna kan förstås också ställa till det, men jag skulle inte låta reglerna hindra mig i mitt spelande, vare sig de är för simpla eller för detaljerade.

Visst bygger skräckspelen på det. Jag trodde du skulle se problem i (som åtminstone andra antytt) att Phopia skulle vara alldeles "snusförnuftigt" och detaljerat, inte bara i sina regler. Eftersom skräck bygger på just att allat är mycket normal, kanske "ultranormalt", för att sedan bli mystiskt. Så, isf kanske vi tycker ungefär likadant.

/RipperDoc


<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

SoulKind

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
19
Location
Eksjö, Sverige
Kort svar: Nej

Det är inte pa tiden till nagonting. Regler är enbart destruktiva för den stämning man möjligen kan hoppas uppna. Självklart ska det finnas regler, men just skräck lämpar sig mycket bättre för friform än för regelbrak.

För det är onekligen sa att i alla regelslaviska rollspel haltar stämningen efter pa bekostnad av spelgruppens nöje. Vem vill rulla femtio T6 när man istället kan leva sig in i sin roll och lata händelseförloppet bestämmas av dels ens egna handlingar och dels SLs tankar om äventyret.

Enligt mig finns det ingen spelkategori som lämpar sig bättre för friform än just skräck. Därför kommer jag garanterat att ignorera Phobia, hur manga olika yrken det än ma finnas !!!

-Martin
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
FMMSL, upp till kamp

Du har inte tänkt på att Phobia kan vara bra, utan regler? Friform behöver ju inga regler, vad hindrar isf dig att spela Phobia? Svara gärna på det!

Sedan förstår jag inte hur jag och så många andra klarar sig utan friform men ändå med stämning? Med ex. Eons regler.

/RipperDoc - FMMSL, upp till kamp

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Sidharta Gautama

Det finns en mellanväg. Inga regler leder till kaos. För mycket regler leder till stagnation. Vägen till lyckan finns mellan dessa extremer (duh ;)

Enligt mig finns det ingen spelkategori som lämpar sig bättre för friform än just skräck.
Å andra sidan kan skräck sannerligen vinna på att ha regler och tärningar med i leken. När man har litet sanity kvar är varje tärningsslag en skräckupplevelse, passande nog eftersom ens karaktär på samma sätt är vettskrämd för att förlora förståndet :)

Firform i all ära... man förlorar vissa saker som jag ser som värdefulla för bra rollspel.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: FMMSL, upp till kamp

Sedan förstår jag inte hur jag och så många andra klarar sig utan friform men ändå med stämning? Med ex. Eons regler.

Just med Eons regler har jag också litet svårt att förstå det... /images/icons/crazy.gif

(kunde inte låta bli ;)
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: FMMSL, upp till kamp

Det är bra att du lämnar dina tankar om Neo:SL-AG och kommer tillbaka (?) till FMMSL...

WHaLe
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Neo-SL-AG, upp till kamp

Okej, men jag anser att Neo-SL-AG har fötterna i båda lägren. Dock anser jag att friformare kan skaffa sig ett hem i bortre sibirien, vilket gör att jag delvis stödjer FMMSL:s kamp mot dessa :)

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Neo-SL-AG, upp till kamp

För makt åt SL som istället för att hållas på plats med hjälp av regler istället använder dessa för att terrorisera spelarna???

WHaLe
 

SoulKind

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
19
Location
Eksjö, Sverige
Re: FMMSL, upp till kamp

Med tanke pa att den första reflektion konstruktörerna har pa spelet är att det använder NeoTech 2s karaktärsgenerering sa är jag knappast förväntansfull. Hade de istället i enkla ordalag beskrivit vad de försöker uppna med stämningen hade mitt intresse om möjligt ökat.

Vad gäller EON sa brukar jag inte diskutera det allt för mycket av tva anledningar: 1) Jag fullkomligen hatar OBt6 systemet (Neotech, N2 och EON) och 2) Världen är för mig fullkomligt anonym.

Mot dessa asikter kan FMMSL göra precis vad de vill, för de kommer fortsätta vara som de är :)

-Martin
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Din förlust Martin...

Ska jag vara petig, så är det utebliven vinst, inte en förlust. De kanske statstiskt inte ens räknade med att du skulle köpa spelet, vilket gör att det blir en utebliven extravinst.

/RipperDoc -din uteblivna extravinst?

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
Top