Nekromanti phobia?

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
några nyheter om detta spel? kommer det alls att bli av? någon som kan läcka lite insider-information vad den generella stilen och inriktningen kommer att vara?
*nyfiken*

/sinisa
 

Elrond

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
113
Location
Bollnäs
"några nyheter om detta spel? kommer det alls att bli av? någon som kan läcka lite insider-information vad den generella stilen och inriktningen kommer att vara?"

Kolla in senaste Codex

[color:green]//Elrond</font color=green>
[color:purple]
"Theond fyrne beorgas I heonen feor"
</font color=purple>
 

pheer

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
24
Location
Jönköping, Småland
Det är tydligen tänkt att vara gjort på N2's spelmotor. Karaktärsframtagning som i N2, som gjort för att skita sig. I övrigt har det inte kommit fram så mycket information om spelets värld eller stämning. Risken är överhängande att det kommer att vara det mest realistiska skräckrollspelet på länge. Neogames kommer nog att intervjua läkare och patienter om sinnessjukdomar, ett realistiskt sanity system kommer nog att snickras ihop. Aldrig kommer det visas bättre i ett rollspel hur man spelar en schizofren karaktär som har en bakgrund som mentalpatient.

Jag tror inte att det kommer att vara ett bra spel, men det är min åsikt.

//PhEeR - kung över oupplåsta cyklar
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Med tanke på inlägget ovanför tror jag inte att phobia kommer passa
"normala" skräckrollspelare utan snarare Neotech och Eon spelare...

WHaLe - Realist (?)
 

Herr Celric

Veteran
Joined
2 Aug 2000
Messages
24
Jag är lite rädd för att phobia när det nu publiceras kommer att lukta kult och kult var ett spel jag aldrig gillade. Dock kommer nog Phobia som redan nämts vara fullt med en massa regler om det mesta och lite till och jag måste erkänna att phobia kan bli Neogames första (Största?)
flopp.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Herr celric on 2000-08-13 16:17.</EM></FONT></P>
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
phobia kan bli Neogames första (Största?) flopp.

Håller med. Det känns som att killarna rör sig i för dem okända områden på något sätt... Tittar man på vad dom gjorde med fantasy respektive cyberpunk i och med Eon och Neotech så är jag rädd att Phobia kommer att skita sig ordentligt.

-Gaxar, skeptisk
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Det är väl bara på tiden att skräckrollspelarna får lite regler???

WHaLe - Tycker att Eon har för få regler
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Man rör sig alltid i okända områden när man gör något nytt. Men vad kul vi hade haft, om ingen någonsin hade försökt.

Neogames gör inte rollspelet själv, utan det är helt frilansproducerat. Därför kommer det iaf inte bli lika mycket NG-karaktär på spelet. Sedan ser jag inte problemet med realistiskt skräckrollspel... Upplys mig!

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Tja blir spelet som du säger så lär det inte bli bra. Neogames har ju aldrig lyckats gjort en heltäkande regelbok. Dom brukar ju vara bra på regler men bedrövliga på att beskriva något annat, som att förmedla en värld, spelkänsla och att i regelboken inspirera spelaren/spelledaren till annat än våldsamma action äventyr. Det blir säkert så att när man har läst regelboken till Phobia så har man bara fått en bra beskrivning av olika sinnessjukdomar och hur man spelar dom samt lite bra regler. Men ingen bakgrund alls, det lär väl bli spelet där man bara spelar mentalpatient utan någon direk anledning.

Mvh Hunden
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Brister hos Neogames (OT)

Tja...jag ser några större brister hos alla Neogames rollspel.

1) Ej lämpliga för nybörjare då det är bristfälligt med texter om hur t.ex. en spelledare skall arbeta.

2) Bristfälliga beskrivningar av världen i grundreglerna. Här används något mellanting. Jag föredrar att antingen skippa beskrivningen och ge ut en modul (som också Neogames gjort för Mundana) eller beskriva kortfattat, men ta någon del som beskrivs mer utförligt.

3) Inga exempel på hur en rollperson tas fram (saknas antingen som i Neotech, eller bristfälligt som i Eon). Däremot finns för Eon:s del ett bra exempel på hemsidan.

4) Bristfällig korrekturläsning. Tror knappt jag läst något annat rollspel med så mycket stavfel och liknande. Stavfel och sådant kommer man väl aldrig helt ifrån, men det bör minimeras så mycket som möjligt. I Neogames fall verkar det också som det inte ens är använt ett rättstavningsprogram som skulle kunna minimera många av stavfelen.

Finns väl några små till, men detta är det större felen vad jag ser.

Riddaren - skall ses både som förslag på förbättringar och som kritik



Behöver du hjälp, hacka sönder motståndaren med en stridsyxa!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Brister hos Neogames (OT)

Jag håller faktiskt med dig på alla punkter, men långt ifrån Hundens kritik.
Neogames har IMHO en av de allra bästa världsbeskrivningarna av de rollspel jag läst, men i grundboken är världsbeskrivningarna dåliga. Det är för att det helt enkelt _inte_ finns plats. Ochd et beror ju inte på att NG skriver i större typsnitt, utan på att de skriver mer detaljerat om det mesta.

Och jag förstår inte hur så många personer lyckats spela raka motsatsen till actionäventyr i både Neotech och Eon, om det är den enda inspirationen man får.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Var kan man göra det??? Måste man hitta ett pappers ex eller kan man kolla det på nätet... Har hört alldelens för lite om spelet egentligen men jag bävar....
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Senast jag kollade på Neogames hemsida stod det lite om det.
www.neogames.se Riddaren - om jag minns rätt


Behöver du hjälp, hacka sönder motståndaren med en stridsyxa!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Detaljfetichism

Det är väl bara på tiden att skräckrollspelarna får lite regler???

Jag tror inte Neogames ultra-"realism" (som är föga realistisk men det är en annan diskussion) passar så bra till skräck. Man behöver liksom inte den detaljnivån för att uppnå skräckstämning, tvärtom är den nog direkt skadlig. Om spelarna sitter och räknar på regler och madifikationer är de för upptagna för det de egenligen borde syssla med: att leva sig in i situationen och att vara rädda. Den förankring i det påtagliga och verkliga som "realistiska" regler skulle ge försvårar uppnåendet av en känsla av vilsenhet och rädsla för det okända som är så central i skräck.
Allt IMHO

Det blir säkert det realistiskaste Zombiesplatterspelet någonsin dock... en oxymoron utan like :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
realitisk skräck och varför det suger

Förutom att det delar alla de problem de övriga "realistiska" spelen har (onödigt arbete till ingen nytta) sabbar det skräckstämningen.

1: Regler tar bort mystik:
Det som skrämmer folk mer än något annat är det okända. Om man vet att en zombie har -ob1t6 i krossvapenskada, inte blöder, slipper slå chock/dödsslag osv. Så är det bara en fiende som alla andra. Man kan lägga fem timmar på att döda den ytterst realistiskt med beskrivningar av varje ben som knäcks och varje sena som brister. Alla dessa detaljer är bortkastade. De har inte fört handlingen vidare, fördjupat stämningen eller på något annat sätt verkat positivt på spelupplevelsen. Snarare har all känsla man kan ha haft dödats av allt tradigt sifferskyfflande och uppläsande av tabellerad test.
Om du däremot konfronteras av ett ruttnande lik som mot all sans och förnuft rör på sig mot dig med ett fruset grin i sitt läpplösa ansikte så kommer man om möjligt fly.

2: Flyt:
Det går inte att upprätthålla en känsla hur länge som helst utan ny stimuli. Om man skall hålla en spelare rädd och nervös är det en fördel om handlingen kan flyta snabbt. Ett regelsystem där det minsta slag kan dra ut på tiden godtyckligt länge är inte ett bra verktyg för detta minst sagt.

3: Regelsystemets känsla
Om ett regelsystem är optimerats för realism (misslyckat eller inte) kommer det ha en jordnära känsla. Allt är förståeligt och påtagligt. Om zombien fortsätter stappla mot dig var det för att ditt vapen påverkats av fukten, du hade motljus osv. Denna känsla av kontroll rimmar illa med bottenlös terror. En spelare kan på sin höjd bli litet skrämd av sina dåliga odds men detta är metagame-rädsla snarare än in-game rädsla.

I slutänden blir det nog världen som är viktigast. I skräck mer än någon annan genre är världen viktigare än reglerna, vilket kanske bådar gott. Neogames styrka ligger imho i deras världar snarare än dess regelsystem.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Brister hos Neogames (OT)

"De kanske är duktiga ändå?"

Det är klart möjligt att de är. Men ändå fortsätter samma brister i vilken modul de än ger ut. Speciellt information för nybörjare och dessa stavfel som förekommer i stor utsträckning.

Det finns hjälpmedel för t.ex. stavning. Räcker med ett lite mer avancerat ordbehandlingprogram än anteckningar och WordPad och liknande, så finns det ofta en rättstavningsfunktion.

Fast alla felstavningar kan inte hittas med hjälp av detta, utan då kommer korrekturläsarna till. Dock kan det slinka igenom ändå några fel, men du lär ha fått bort de flesta. Om du t.ex. skriver puss fast menar plus, eller kant och menar kan så lär inte ett rättstavningsprogram markera detta som fel, då det ju finns ord som heter just precis det som det felstavade ordet har blivit.

Riddaren


Behöver du hjälp, hacka sönder motståndaren med en stridsyxa!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Brister hos Neogames (OT)

Ja, stavfelen förstår jag inte varför de är med. De _borde_ inte vara med. Men vi använder förstås Word. Det är iaf ett problem som skulle kunna åtgärdas relativt enkelt.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: realitisk skräck och varför det suger

Du verkar bara förknippa realismen med reglerna, vilket jag inte gör. Det är inte det som är problemet, IMHO är regler i allmh. ganska ointressanta i ett spel, speciellt skräckspel.

Vad jag menade är främst en realistisk och trovärdig värld, faktaskrivning om världen som åtminstone verkar realistisk. Konsekvens och detaljrikedom. Detta ser jag inte hindrar ett skräckrollspel.

Om man ska dra det till sin spets så tycker jag realism är en stor fördel i skräckrollspel. Har man en typisk värld, där det dräller av zombies och allt bara är så mystiskt, då vill inte jag spela den. Rädslan kommer när ens Ob10T6 svärd inte lyckas ge sig på zombierna. När det realistiska mönstret plötsligt bryts av en massa moment, som inte verkar fungera. Mend et är vad spelarna ser. Spelledaren har hela förklaringen bakom, vilket ger honom mycket bättre överblick. Kunskap är makt, makt över mystiken.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
Top