Nekromanti Phobia-regler i Fantasyvärld

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
Det här är en fråga främst avsedd för författarna av det, förhoppningsvis, kommande rollspelet Phobia, eller någon som har bra kontakt med Neogames.
Det nämns ju att Phobia utspelar sig i vår moderna värld - intressant på sitt sätt men ett upplägg vi i vår spelgrupp alltför ofta bekantat oss med, så därför undrar jag:
Går det att anpassa Phobiareglerna till en fantasyvärld, i det här fallet riktigt skräckaktig Dark fantasy värld, utan att behöva kasta om hela systemet? Hur stora modifieringar skulle det innebära?

/Frank
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
eftersom Neogames är mycket förtegna om Phobia, och spelets författare inte, så vitt jag vet, frekventerar detta forum så är det nog ingen som kan svara på dina frågor. Men vad jag har förstått så kommer reglerna påminna mycket om Eon - med nya yrken, utökade regler för psykoser/mentala sjukdomar och en dos... technoskräck
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
är det TECHNOSKRÄCK nu?

jag trodde det skulle bli ett spel som utforskade människan eget psyke. sen skulle det bli generell skräck där man kunde köra vad som helst. sen spelade jag historiens sämsta konventsscenario och upptäckte att det verkade bli neotech fast utan cybertech. Men nu är det alltså technoskräck på gång?

Och när ska miraklet släppas? gothcon (i år igen? :gremgrin:)
chrull
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Men nu är det alltså technoskräck på gång?"

Vad fan är technoskräck? "Ah, hjälp! Brödrost!" eller?


Storuggla, minns den förlorade själen
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Du har inte hört om Risings Brödrost då?"

Ahaaa, Rising jobbar för Neogames nu. I see. :gremwink:


Storuggla, Jeff the god of biscuits
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Ahaaa, Rising jobbar för Neogames nu. I see.
Japp. Varför trodde du att han varit så tyst på sistone? Du trodde väl inte att han sparade sitt 5000-e inlägg för att posta Eskapix?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,929
Location
Sandukar
är det TECHNOSKRÄCK nu?

Nää. ,-)

Det är en del av Phobia dock. Phobia har mognat till sig och verkar bli något mindre genrellt än först tänkt och mer mytiskt.

Kommer det inte under 2004 så skall jag besöka Nallo med en polerad pizza-spade, ett brett grin och en låst dörr...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Stray Toasters?

Serieboken Stray Toasters av Bill Sinkiewxiaisaxiaci eller hur han nu fan stavar är skräck! Inte så mycket techno kanske, men det finns brödrostar! Bpken är oförståelig... :gremgrin:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
AAAAARGH!

Kommer det inte under 2004 så skall jag besöka Nallo med en polerad pizza-spade, ett brett grin och en låst dörr...
Det låter skräckigt värre! Kanske lite schysst Phopiastämning avslöjas här? :gremgrin:

M.
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Reglerna är främst skrivna för nutid med tretton ton tabeller för blödningstakt o.s.v. i sann Neo-anda. Mitt förslag om du vill köra Dark Fantasy är att skippa slika krångliga regler, eftersom de inte är särskilt läskiga, och istället satsa på någonting enklare och snabbare.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,929
Location
Sandukar
Kul att du kan kommentera reglerna...

Faktum är att Phobia är det minst regelintensiva Neo-spelet hittills.
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Låter som ett steg i rätt riktning. När jag spelledde det så tittade jag igenom reglerna och lade sedan undan dem till förmån för "T20-lite" (Slå en T20, högt är bra.).

Skräckrollspel måste ha ett flyt i spelet för att man inte skall tappa stämningen. För mycket regler kan förstöra stämningen. Fast det funkar kanske om/när alla kan reglerna perfekt då man vet precis hur man skall slå och slipper titta i tabellerna eller regelboken.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Åhåhå... Låter inte helt fel får jag säga... En Marco med pizzaspade...

Men nä... det är helt klart på gång. En stor del av materialet har vi fått nu från frilansarna och det börjar fogas samman med vårat material. Därefter blir det ju speltest och så...

Till Jul är nog troligt.
 
Top