Nekromanti [PF] Hur håller ni koll på allt?

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag ska spelleda en Adventure Path från Paizo härnäst och tänkte att det skulle göra jobbet som spelledare lite enklare och smidigare när man har en modul att bläddra i. Tänkte dessutom försöka komma loss från datorn som jag kört med när jag spelett tidigare och köpte första modulen i bokform. Modulen och en padda med PFR-appen borde ju räcka?

Sen börjar jag läsa. Redan efter några sidor stöter jag på en NPC med en hel hög spells. Spells vet jag ju att jag kommer behöva kolla upp, så det är lugnt. Det gör man ganska snabbt med PFR-appen. Men det är ju inte bara spells, det är specialförmågor också. Öppnar en av specialförmågorna i SRDn och hittar "this is like spell X but with adjustment Y". För att ha full koll på hur den funkar krävs alltså två browser-tabbar i SRDn. För en av den här NPCns förmågor.
Totalt har NPCn 14 olika spells/abilities som inte förklaras i statblocket. 5 till saker kommer från föremål och feats.

Det här är ett CR2 encounter. Den här NPCn kan dessutom ha med sig medhjälpare (statblocket för dem ser dessutom ut såhär ungefär "Som Monster A fast med B istället för C, se Bestiary 2 sida X och Classic Horrors Revisted sida Y".

Under "Development" delen står det dessutom typ "Om rollpersonerna inte tänkt på Blahablaha så kolla på sida X, Y, Z, Å, Ä, Ö och avgör om monster A, B, C, D, E, F, G, H kanske lägger sig i striden!"

A, B, C är också hänvisningar till sida M och har några abilities/föremål som kan behöva kollas upp, D har fler än tre förmågor/föremål som behöver hållas koll på.



Är det bara att ge upp och inse att datorn kommer behövas? PFR-appen är ju skitbra för att kolla upp en sak i taget, men ska man hålla på att korsreferera så blir det rörigt.
Hur gör ni andra?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Dator behövs. Utan dator klarar jag inte att spelleda numera.

Sen är PF bra på att räkna ihop saker redan innan encounterna, i alla fall i Kingmaker. Men som sagt, jag använder datorn och PFsrd:n och Google Docs och allt jag kan för att hålla ordning och få tips.

/M
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,854
Location
Stockholm
När jag körde 3.5 var det helt nödvändigt för mig att fysiskt skriva ut spells och förmågor och statblocks som innehöll sånt jag var tvungen att räkna ut själv.

Idag skulle jag använda min platta, men jag skulle fortfarande klippa ihop relevanta avsnitt ur SRD:n för att slippa sitta och bläddra under spelets gång.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Visualisera reglerna som en n-dimensionell rymd W, med egenskapen att kardinaliteten av vektorrymden i W mappar 1-1 mot varje regelavsnitt (så som tex magi, feats, skills etc).

Vidare, låt alla reella tal mappa mot en specifik regel, i en totalt ordnad mängd av reella tal för varje vektor. (Vilka specifika reella tal du väljer, spelar inte så stor roll just nu - men det är bra om du antecknar på ett papper vilka du väljer. Det är inte så lätt att komma ihåg om du valde att skadan en fireball caster level 6 gör motsvaras av talet e eller av roten ur 5 tex.)

Du kan nu lätt använda de reella talen som Gödel nummer, som står för de regler som du behöver kolla upp. Istället för ett statblock med en massa hänvisningar kan du helt enkelt ange vektorsumman plus relevanta Gödel nummer. Där har du all information du behöver!

Ta tex den legendariska skurken Bargle (som man stötte på i inträventyret till D&D i Mentzer version. Kan sammanfattas på följande sätt:

Låt W[SUB]1[/SUB] vara den rymd vi definierar. Låt L vara antalet dimensioner, sådant att L[SUB]n[/SUB] = m(e•? | m±e[SUP]i?-1[/SUP]).
Låt Bargle vara en Wizard (n:th caster level) sådan att

{Spells | 2[SUP]41[/SUP]· 3[SUP]13[/SUP]· 5[SUP]6[/SUP]· 7[SUP]2[/SUP]· 11 · 13 · 17 · 19 · 23 · 31 · 47}
{Skills |
M[SUB]24 [/SUB]244823040 : M[SUB]23 [/SUB]10200960 : M[SUB]22 [/SUB]443520 : M[SUB]21 [/SUB]20160 : M[SUB]20 [/SUB]960}
{Feats | 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89 }

Då vet du att om 2[SUP]41[/SUP] gäller, följer att för M[SUB]24 [/SUB]- utom vid Take 10 så klart - gäller +2T6 i (x[SUP]2[/SUP](1 + 1/n)[SUP]n[/SUP]) stridsrundor. En baggis.


Det är klart, om du tycker att det känns enklare, kan du också rita detta som en Seifert-area i n[SUP]3[/SUP] dimensioner, så har du all information du behöver i en topologisk referens. (Men jag tycker avancerad knut-teori är så jobbigt för ögonen...)

(Bargels spellbook som Seifert-area)

 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Jag gör ett enormt förarbete inför spelet där jag skriver ner dels varje motståndares taktiker i strid, typ "Runda 1: Charm person på [rollperson-namn], Runda 2: Ray of Enfeeblement mot [rollperson]. Om X händer, kasta Invisibility och smyg iväg". Men också att alla viktiga regler och stats för varje tillgänglig spell, trait, ability och feat finns utskrivet på en post-it. Jag bävar lite inför de högre nivåerna när motståndarna har fler spells, feats och abilities men än så länge fungerar det bra.
Alla mina spelare har en varsin Ipad med Herolab så de behöver inte tänka så mycket, men jag är fortfarande lite gammalmodig och föredrar print framför allt digitalt. Mossigt, jag vet.

Men mitt Pathfinder-spelledartips nummer 1:
Post-its.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Här är hemligheten. En strid varar i genomsnitt 2,5 rundor. Visst, det finns ett par som varar väldigt länge i varje adventure path och några som avslutas i runda 1 eller innan det. Men de flesta tar två hela och en halv stridsrunda. Detta gör att fiender hinner göra två saker. Så vad man gör är att man tittar ner på de dussintals förmågor som en fiende har och sedan väljer man de två eller tre som direkt ser kul ut och det är vad de kommer använda. Läs inte ens allt, vad ser kul ut direkt?

Trollkarlar har alltid en hög magiska skydd på sig så släng på det alla trollkarlar har vid den leveln på dem innan striden ens börjar.

Mooks är mooks är mooks. Kolla upp statsen för ett minion monster med vettiga stats för spelarnas level och använda bara det. Sure, det här är en ork och det där är en hobgoblin och det där är ett skelett och du beskriver dem som det de ska vara och så vidare. Men stat mässigt använder allihop ork statsen. Om någon kastar en formel som är extra bra mot odöda mot skelett zombin så är det klart det funkar men det kan man hålla i huvudet.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
God45;n6560 said:
Här är hemligheten. En strid varar i genomsnitt 2,5 rundor. Visst, det finns ett par som varar väldigt länge i varje adventure path och några som avslutas i runda 1 eller innan det. Men de flesta tar två hela och en halv stridsrunda. Detta gör att fiender hinner göra två saker. Så vad man gör är att man tittar ner på de dussintals förmågor som en fiende har och sedan väljer man de två eller tre som direkt ser kul ut och det är vad de kommer använda. Läs inte ens allt, vad ser kul ut direkt?

Trollkarlar har alltid en hög magiska skydd på sig så släng på det alla trollkarlar har vid den leveln på dem innan striden ens börjar.

Mooks är mooks är mooks. Kolla upp statsen för ett minion monster med vettiga stats för spelarnas level och använda bara det. Sure, det här är en ork och det där är en hobgoblin och det där är ett skelett och du beskriver dem som det de ska vara och så vidare. Men stat mässigt använder allihop ork statsen. Om någon kastar en formel som är extra bra mot odöda mot skelett zombin så är det klart det funkar men det kan man hålla i huvudet.
Problemet är ju att det är just striderna mot förberedda casters som är de jobbigaste. Flest förmågor. Störst chans att de tar 5 rundor istället för 1.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Dante;n6534 said:
När jag körde 3.5 var det helt nödvändigt för mig att fysiskt skriva ut spells och förmågor och statblocks som innehöll sånt jag var tvungen att räkna ut själv.

Idag skulle jag använda min platta, men jag skulle fortfarande klippa ihop relevanta avsnitt ur SRD:n för att slippa sitta och bläddra under spelets gång.
Jag tänkte köra såhär. Men jag kommer nog behöva klippa ihop 4 sidor bara för första spelmötet...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Det här är varför det blir ett helvete med PF och likartade system på högre nivåer (E6 ftw?), bokföringen för spelledaren blir helt enkelt för omfattande för mig som spelledare för att jag ska ha kul. Lagom kul också när en strid är över och man upptäcker att skurken hade värsta specialförmågan som man skulle använt som skulle gjort striden ball och kul istället för en walk-over. Om jag inte ska vara en trådbajsare måste jag väl rekommendera mycket förarbete. Mycket. Med excelark. Någonstans finns det väl en gränsdragning för hur mycket man måste förarbeta inför en strid som tar fem rundor max utan att det blir löjligt, men tyvärr.

Jag tror räddningen är save or suck. Efter en lyckad save or suck är fienden redan besegrad men det återstår några rundor med att nöta ner dennes HP till 0. Uppmuntra bruket av save or suck!
God45 said:
Behöver man uppmuntra save or suck? Är inte det den självklara taktiken redan? ;)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Storuggla;n6610 said:
Det här är varför det blir ett helvete med PF och likartade system på högre nivåer (E6 ftw?), bokföringen för spelledaren blir helt enkelt för omfattande för mig som spelledare för att jag ska ha kul. Lagom kul också när en strid är över och man upptäcker att skurken hade värsta specialförmågan som man skulle använt som skulle gjort striden ball och kul istället för en walk-over. Om jag inte ska vara en trådbajsare måste jag väl rekommendera mycket förarbete. Mycket. Med excelark. Någonstans finns det väl en gränsdragning för hur mycket man måste förarbeta inför en strid som tar fem rundor max utan att det blir löjligt, men tyvärr.

Jag tror räddningen är save or suck. Efter en lyckad save or suck är fienden redan besegrad men det återstår några rundor med att nöta ner dennes HP till 0. Uppmuntra bruket av save or suck!
Målet nu var ju att försöka undvika datorer och skit. Jag vill inte sitta med excel. Men nu går jag och köper ett tangentbord till paddan och kollar om det funkar vettigt.

Sen gör jag som några av er säger: jag förbereder ca 3 rundor för varje fight och stryker resten av spellsen. Om det behövs faktiskt blir fler rundor än 3 så kan skurken faktiskt ha samma spell förberedd i flera slots. På så sätt borde jag ju kunna få ner mängden bläddrande rejält.


Och kommer jag ihåg att bokmärka grejjerna i förväg så går det ännu snabbare.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Eftersom man själv känner sina spelare väl och vet ungefär vilket motstånd och vilka förmågor de kommer uppbringa i en fajt kan man förbereda striden och plocka från monstrets spells och förmågor. Ta bort de som inte kommer användas mot just din spelgrupp. Har monstret spellen "Charm Animal" och ingen har någon djur-companion, skit i den då. Är en av spelarna en biffig barbarian och fienden har förmågan Ray of Enfeeblement - notera hur den påverkar just den rollpersonen då. På så sätt kan du skräddarsy striden efter hur du faktiskt kommer spela den.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
chrull;n6628 said:
Målet nu var ju att försöka undvika datorer och skit. Jag vill inte sitta med excel. Men nu går jag och köper ett tangentbord till paddan och kollar om det funkar vettigt.

Sen gör jag som några av er säger: jag förbereder ca 3 rundor för varje fight och stryker resten av spellsen. Om det behövs faktiskt blir fler rundor än 3 så kan skurken faktiskt ha samma spell förberedd i flera slots. På så sätt borde jag ju kunna få ner mängden bläddrande rejält.


Och kommer jag ihåg att bokmärka grejjerna i förväg så går det ännu snabbare.
Var går gränsen för hur lång tid du spenderar på att förbereda i förhållande till hur lång striden blir?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Oj, svårt att säga. Helst vill jag ju att det ska vara 1:1. Om inga extrema metoder används (instakills, Insta Save or Suck eller liknande)
 
Top