Nekromanti (PF/D&D3) Skriv om Sleep

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
I den här råden nämns hur underlig spellen Sleep är. Vid level 1 så är den den otvivelaktigt den bästa offensiva spellen en wiz/sor kan ha, vid level 2 är den ok, och vid level 3+ den värdelös, mer eller mindre. Hur skulle man kunna skriva om den så att den dels inte dominerar så hårt vid level 1, och dels fortfarande är användbar ett antal levlar senare? Kanske låta den påverka fler antal HD men med ett max antal varelser? Hur skulle du göra?

/Anders
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag tycker inte man ska göra det alls Många AoE-spells fungerar exakt såhär eftersom man SKA omvärdera sina spells, och byta ut dem, när man går upp i level.

Sleep har däremot nerfats rätt rejält i v3+ inser jag nu.

Jämför PF-versionen:
Pathfinder said:
A sleep spell causes a magical slumber to come upon 4 HD of creatures. Creatures with the fewest HD are affected first. Among creatures with equal HD, those who are closest to the spell's point of origin are affected first. HD that are not sufficient to affect a creature are wasted. Sleeping creatures are helpless. Slapping or wounding awakens an affected creature, but normal noise does not. Awakening a creature is a standard action (an application of the aid another action). Sleep does not target unconscious creatures, constructs, or undead creatures.
Med orginalen:
OD&D said:
A Sleep spell affects from 2-16 1st level types (hit dice of up to 1 + 1), from 2-12 2nd level types (hit dice of up to 2 +1), from 1-6, 3rd level types, and but 1 4th level type (up to 4 +1 hit dice). The spell always affects up to the number of creatures determined by the dice. If more than the number rolled could be affected, determine which "sleep" by random selection.
AD&D 1st ed said:
When a magic-user casts a Sleep spell, he or she will usually cause a comatose slumber to come upon one or more creatures. All creatures to be affected by the Sleep spell must be within a 3" diameter circle. The number of creatures which can be affected is a function of their life energy levels, expressed as hit dice and hit points:
Creatures Hit Dice Number Affected By Sleep Spell
up to 1 4-16 (4d4)
1+1 to 2 2-8 (2d4)
2+1 to 3 1-4 (1d4)
3+1 to 4 1-2 (½d4, round off)
4+1 to 4+4 0-1 (d4, 3 or 4)
The area of effect is determined by the range and area centre decided upon by the spell caster. Slapping or wounding will awaken affected creatures, but noise will not do so. Awakening requires 1 complete melee round. Note that sleeping creatures can be slain automatically at a rate of 1 per slayer per melee round. The material component for this spell is a pinch of fine sand, rose petals, or a live cricket.
Fetstilen är min.

Notera att ingen av de tidiga versionerna ger något save mot spellen. Är man inom området och har tillräckligt lågt antal HD så somnar man. Punkt.
Det mesas heller inte med några coup de grace som måste slås skada för eller att offret får ett save. Har man en melee round på sig så dödar man någon som sover. Punkt.

Mitt tips för att göra Sleep helt hopplös lite senare levlar skulle vara att ta tillbaka tärningsslagen för att avgöra hur många som kan sövas. kanske genom att bara byta ut "4HD" till "2D4 HD" eller "1D6+Half Caster Level HD".
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Organ said:
Hur skulle du göra?
Tycker man att sleep är för mäktig (vilket jag inte tycker) får man väl titta på 4E.

Missar motståndarna sitt save blir de lite sömniga, men ingen somnar förrän de missat sitt save 2 ggr. :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
LotFP-varianten av sleep har en detalj som gör den mer användbar på högre levlar:

A Sleep spell causes a magical slumber to come upon creatures with 4+1 or fewer Hit Dice. The caster can only affect 1 creature if it has 4+1 or more Hit Dice, but the spell will otherwise affect creatures totaling no more than 2d8 Hit Dice. Calculate monsters with less than 1 Hit Die as having 1 Hit Die, and monsters with a bonus to their Hit Dice as having the flat amount. For example, a 3+2 Hit Die monster would be calculated as having 3 Hit Dice. Excess Hit Dice that are not sufficient to affect a creature are wasted. Creatures with the fewest Hit Dice are affected first. Slapping or wounding awakens an affected creature, but normal noise does not. Sleep does not affect undead, constructs, or other magical or unnatural creatures (such as Elves).
Det är alltså en AoE på lägre levlar, men funkar mot ett mål hur många HD målet än har.
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Det är alltså en AoE på lägre levlar, men funkar mot ett mål hur många HD målet än har.
Tyvärr så faktiskt jag tror inte det. Föratt:

A Sleep spell causes a magical slumber to come upon creatures with 4+1 or fewer Hit Dice.
Menatt, nånstans såhar detju gått snett med korrekturen, atningen där då eller i meningen efter.

Tillägg: förresten såtror också jag att det vore väldigt konsgit ifall Raggi av alla mänskor menade att vemsomhelst skullekunna söva och one-hita en 20HD summonad demon...
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Sleep - Wizard Attack 1
Daily ¤ Arcane, Implement, Sleep
Standard Action - Area burst 2 within 20 squares
Target: Each creature in burst
Attack: Intelligence vs Will

Hit: The target is slowed (save ends). If the target fails its first saving throw against this power, the target becomes unconscious (save ends).
Miss: the target is slowed (save ends).


Tyckte att det var en ganska vettig fix. :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Kräkla said:
Det är alltså en AoE på lägre levlar, men funkar mot ett mål hur många HD målet än har.
Tyvärr så faktiskt jag tror inte det. Föratt:

A Sleep spell causes a magical slumber to come upon creatures with 4+1 or fewer Hit Dice.
Menatt, nånstans såhar detju gått snett med korrekturen, atningen där då eller i meningen efter.

Tillägg: förresten såtror också jag att det vore väldigt konsgit ifall Raggi av alla mänskor menade att vemsomhelst skullekunna söva och one-hita en 20HD summonad demon...
Jag tycker texten är ganska tydlig. Fler kan sövas om de har mindre än 4 HD, endast en kan sövas om det är mer än en HD. Demoner funkar det inte på eftersom det tydligt står att magical or unnatural creatures inte påverkas.

Det är inte mycket som har mer än 4HD som inte kan räknas som magiskt eller onaturligt. Bortsett från något King Kong-liknande borde det vara folk med levels och folk med levels ska vara ovanliga, folk med mer än 4 levels ska verkligen vara det. Tror man att sleep kan bli en snabb lösning på fienden med class levels så ser man till att personen har en hund eller att den ser till att ta sig in mitt bland rollpersonerna direkt. Lägst HD påverkas först, och plötsligt har du sövt dig själv (du levlar långsammare än alla andra klasser utom alven, och din alvpolare är ju immun...) istället för skurken.
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Jag tycker texten är ganska tydlig. Fler kan sövas om de har mindre än 4 HD, endast en kan sövas om det är mer än en HD.
Nja fastatt lika tydligt står ju det att måste vara 4+1 ellerfärre HD, såatt tydligt vet inte jag om jag ärmed på. Däremot såkan förstås man mena att det där "4+1 or fewer" är korekturtabben, det är ju tolkningsfråga. (Sen ärklart också att man gör ju som man självvill, dethoppas jag är underförstått i vartfall eftersom ju det är halva poängen med OSR :gremlaugh: )

Demoner funkar det inte på eftersom det tydligt står att magical or unnatural creatures inte påverkas.
Äsch vilken fulmiss av mej :gremblush: Bra regel iallafall, ifallatt man vill attdet ska funka på högrelevel.

plötsligt har du sövt dig själv
Haha, detvar rolig tolkning :gremlaugh: Dethar aldrig jag tänkt på är möjlighet, bara att domandra i gruppen somnar.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Kräkla said:
plötsligt har du sövt dig själv
Haha, detvar rolig tolkning :gremlaugh: Dethar aldrig jag tänkt på är möjlighet, bara att domandra i gruppen somnar.
Nu när jag kontrollerar texten så är det lite upp till tolkning. Många andra sleep är ju en Ranged AoE, där du tex påverkar en zon med en radie på 30' som kan ha sitt centrum 180' bort. LotFP-varianten har bara en range på 30'+10/level. Om man tolkar det som en cirkel runt magikern så betyder det att de man söver måste vara: A runt magikern. B: lägre HD än magikerns polare. C: rimligtvis borde magikern inte kunna påverkas.
Om man tolkar det som att man själv kan välja centrum så borde magikern kunna välja en plats där magikern själv inte är med i zonen, men det blir snabbt svårt på högre levels då zonen växer sig långt utanför hur långt du ser i en standard dungeon.

Min LotFP-grupp har inte tillgång till sleep än, så jag vet inte riktigt hur jag ska köra. Men jag är rätt säker på att jag aldrig kommer tillåta att två personer som är i melee med varandra delas upp från att vara påverkade. Är en av de som är i melee i zonen så kommer den andra också vara det. Och då är det nog bäst för den där magikern att han gissar rätt på motståndarens antal HD, för annars kanske man söver enbart krigaren som försöker skydda den stackars klena magikern...
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
A Sleep spell causes a magical slumber to come upon creatures with 4+1 or fewer Hit Dice. The caster can only affect 1 creature if it has 4+1 or more Hit Dice
Nu såär jag hemma och har tittat i LotFP Grindhouseboxen som är den som jaghar. Där faktiskt så är hela spellen samma text somjag kan se förutom orden or more, detstårbara "The caster may only affect 1 creature if it has 4+1 Hit Dice". Därför så måstenog jag ge dej rätt där, detär nog avsikligen meningen att den ska funka på alla HD nu och han harbara slarvigt ändrat den fördet och därför inte tagit bort i förstameningen som han borde hagjort.


Förövrigt om räckvidden så i Mentzer är det 2d8 hitdice (upp förstås till begräsningen av 4+1 HD, men om harman tur så alltså kanman söva fyra stycken såna, exempel ogres!) i en 40x40 fot ruta. Såatt där är verkardetsom hyfsatenkelt att undvika ens egna goons ochvänner, sålänge som inte dom tokchargar in.
Gördom det såär nog bäst att vänta och söva ogrena efteratt dom slagit ihjäl ens fighters... :gremwhistle:

Tillägg: Den sista där var tänktsom en förslag på hurdu kan göra med räckvidd sen. Det blev inteså tydligt :gremtongue:
 
Top