Nekromanti Petya

Agin0r

Veteran
Joined
11 Jun 2003
Messages
18
Location
JKPG (Jönköping)
På senare tid har jag blivit smått förälskad i det något otympliga och allt ifrån enhets anpassade vapnet petya, som av rätt svingare dock kan uträtt ett bra jobb.

Men jag har en del frågor kring vapnet och stridskonsten "Su´nai petya" (KV sid.63).

1) För det första. Hur bär man vapnet? Om man ändå vill ha det hyfsat tillgängligt.
Ihop rullat, hängandes vid sidan, var min första tanke. Men det känns ganska klumpig. Jag vet inte riktig hur den skall vara fäst osv. Och hur drar man det då snabbt i en klämmande situation?

2) Och ängående några av Su´nai petya's tekniker, benbrytning - som är en obeväpnad teknik. Är den i repfäktningen anpassad till vapnet eller kan man den i obeväpnad strid vid sidan av (ologiskt anser jag; eftersom att ändast petya finns som moment)?
3) Och sen. Avancerat kast - är det något som man utför med vapnet eller obeväpnat. jag skulle kunna tänka mig att man snärjer motståndaren med vapnet och att det räknas som en greppning. För att sedan kasta omkulle honom/henne...eller? är det bara önske tänkande :gremwink:

4) Sedan har jag en fråga om att senare i spelet kanske lära sig en ny teknik (om min sl tillåter förståss). Jag tänker nu på tekniken "dubbelstöt" som ändast kan göras med en stav, men vore det inte rimligt att göra en liknande attack med en petya? eller vad säger ni?

5) Och till sist några frågor om vapnet i sig. Det är ju ett kedje vapen och dessa är ju som bekant en nivå svårare att parera. Men borde det inte vara svårare att parera en petya eller ex. lasha än en stridsslaga?
Och skadan sen...med risk för att låta som en som efterstävar en kobold rp, måste jag ifrågasätta skadan som en petya åsamkar relaterat till de mer vanliga kedjevapnen, så som stridsgissel. Ok då, en stridsgissel har vanligtvis taggar, det är väl en sak, men knappast så mkt att det gör 2T6 mer i skada. Och så som jag ser det borde ju en petya få upp en avsevärt större hastighet en en stridsgissel, vilket borde ge petyan mer skada än gisseln i det avseendet. Jag vet att det bara behövs en enkel husregel för att justera detta, men jag vill veta vad ni anser.

det var allt för nu
Tacksam för svar
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"2) Och ängående några av Su´nai petya's tekniker, benbrytning - som är en obeväpnad teknik. Är den i repfäktningen anpassad till vapnet eller kan man den i obeväpnad strid vid sidan av (ologiskt anser jag; eftersom att ändast petya finns som moment)?"

En specialare (aka "bug" eller "dålig korrekturläsning") från Neogames :gremwink:.

"3) Och sen. Avancerat kast - är det något som man utför med vapnet eller obeväpnat. jag skulle kunna tänka mig att man snärjer motståndaren med vapnet och att det räknas som en greppning. För att sedan kasta omkulle honom/henne...eller? är det bara önske tänkande :gremwink:"

Tror man gör det med vapnet... är inte det enda momentet i stridskonsten? I sådana fall utföres det med vapnet :gremsmile:.

På fråga 1 och 4-5 är jag osäker så jag vågar inte gissa på något, men om jag vore din SL och du frågade om det gick att göra dubbelstötar med en petya skulle jag säga "javisst!" - men då är jag ingen vapenexpert heller.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Petya härskar *inse*

1) För det första. Hur bär man vapnet? Om man ändå vill ha det hyfsat tillgängligt.
Ihop rullat, hängandes vid sidan, var min första tanke. Men det känns ganska klumpig. Jag vet inte riktig hur den skall vara fäst osv. Och hur drar man det då snabbt i en klämmande situation?
Jag kan tänka mig att man bär det ihoprullat i bältet, om det inte är för långt - en tösabit i min pågående kampanj bär ett liknande vapen (kusari-gama, *host*) så, iallafall. Och drar det snabbt i en klämmande situation gör man helt enkelt inte. Sådant är svärd och dolkar ack så mycket bättre till.

2) Och ängående några av Su´nai petya's tekniker, benbrytning - som är en obeväpnad teknik. Är den i repfäktningen anpassad till vapnet eller kan man den i obeväpnad strid vid sidan av (ologiskt anser jag; eftersom att ändast petya finns som moment)?
3) Och sen. Avancerat kast - är det något som man utför med vapnet eller obeväpnat. jag skulle kunna tänka mig att man snärjer motståndaren med vapnet och att det räknas som en greppning. För att sedan kasta omkulle honom/henne...eller? är det bara önske tänkande
Båda teknikerna måste ju vara tänkta att uföras med petyan, givetvis. Dels antyds det rätt hårt i texten om petya på sidan 25 i Krigarens Väg, och dels innehåller stridskonsten inga andra moment, varvid samtliga teknikner otvivelaktigt är ämnade för petya.

4) Sedan har jag en fråga om att senare i spelet kanske lära sig en ny teknik (om min sl tillåter förståss). Jag tänker nu på tekniken "dubbelstöt" som ändast kan göras med en stav, men vore det inte rimligt att göra en liknande attack med en petya? eller vad säger ni?
Absolut. Att "dubbelstöt" bara skulle kunna utföras med stav ter sig direkt löjligt i mina ögon. Thismälvan Eithene i mina kampanjer har alltid utfört dubbelstötar med Ishani utan problem. Det är väl klart att tekniken måste fungera med alla stavliknande vapen (dvs spjut, stångvapen etc) om man övat in den rätt? Och med petya med, för den delen.

) Och till sist några frågor om vapnet i sig. Det är ju ett kedje vapen och dessa är ju som bekant en nivå svårare att parera. Men borde det inte vara svårare att parera en petya eller ex. lasha än en stridsslaga?
Jo. Gör som Neogames själva och inför lägre modifikationer än en hel ObT6. Jag föreslår +Ob1T6+2 i extra svårighet på att parera en petya.

Och skadan sen...med risk för att låta som en som efterstävar en kobold rp, måste jag ifrågasätta skadan som en petya åsamkar relaterat till de mer vanliga kedjevapnen, så som stridsgissel. Ok då, en stridsgissel har vanligtvis taggar, det är väl en sak, men knappast så mkt att det gör 2T6 mer i skada. Och så som jag ser det borde ju en petya få upp en avsevärt större hastighet en en stridsgissel, vilket borde ge petyan mer skada än gisseln i det avseendet. Jag vet att det bara behövs en enkel husregel för att justera detta, men jag vill veta vad ni anser.
Helt klart. Den nuvarande skadan verkar lite klen. Åtminstone Ob1T6+2 kunde man väl öka det till. Låt sedan grundskadan vara STY+RÖR/2 (verkar rimligare än ren krosskada med ett sådant vapen) och betänk att tekniken 'Kross' ingår i Su'nai petya, så har du tillochmed i en hyfsat klen kiriyaälvas händer plötsligt ett rätt köttigt vapen. Ob4T6 är inte en dålig krosskada. Att det sedan är görsvårt att parera gör ju inte det hela mindre grymt, direkt.

- Ymir, blev plötsligt väldigt sugen på att göra en rollperson med petya...gud vilket häftigt vapen. *inse*
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
För det första. Hur bär man vapnet? Om man ändå vill ha det hyfsat tillgängligt.

Jag skulle nog säga att man bär det ungefär som ett lasso, dvs. ihoprullat och hängande i bältet. Sen bör det enligt mig vara svårare att "dra" en petya, eftersom innan du kan slå med den så måste du få upp svingen/rotationen (och få rätt grepp om vapnet)... +Ob1T6 på anfallen/pareringarna i samma runda som man drog vapnet (om man drar och använder det i samma runda alltså)?

Och ängående några av Su´nai petya's tekniker, benbrytning - som är en obeväpnad teknik. Är den i repfäktningen anpassad till vapnet eller kan man den i obeväpnad strid vid sidan av (ologiskt anser jag; eftersom att ändast petya finns som moment)?

Jag anser nog att man kan säga att en petya kan användas med tekniken, vad än KV säger, eftersom om man vet hur man ska träffa så kan man bryta ett ben eller två med dom flesta typer av (kross-)vapen :gremsmile:

Och sen. Avancerat kast - är det något som man utför med vapnet eller obeväpnat. jag skulle kunna tänka mig att man snärjer motståndaren med vapnet och att det räknas som en greppning. För att sedan kasta omkulle honom/henne...eller? är det bara önske tänkande

Nu blev det kortslutning i skallen :gremtongue:
Kanske kan användas som ett lasso också??? Måste kolla upp det där nån gång (tur att inte mina spelare fått upp ögonen för petan än :gremgrin:)

Sedan har jag en fråga om att senare i spelet kanske lära sig en ny teknik (om min sl tillåter förståss). Jag tänker nu på tekniken "dubbelstöt" som ändast kan göras med en stav, men vore det inte rimligt att göra en liknande attack med en petya? eller vad säger ni?

Eftersom man slåss med ena änden av petyan och mestadels parerar med den andra (eller? har för mig det iaf) så tycker jag inte att dubbelstöt passar in, men det är ju upp till var spelledare att avgöra sånt inom gruppen.

Och till sist några frågor om vapnet i sig. Det är ju ett kedje vapen och dessa är ju som bekant en nivå svårare att parera. Men borde det inte vara svårare att parera en petya eller ex. lasha än en stridsslaga?

Nja, om du sätter upp svärdet/yxan (eller vad du nu har för vapen) i rätt ögonblick så kan du nog parera en petya/lasha också, och jag tycker nog att det är über nog att det ska vara en nivå svårare att parera (ganska mäktigt tycker jag).

Och ang. skadan så är ju inte petyan egentligen anpassad för annat än uppvisningsstrider, så jag tycker att skadan är bra som den är (det är trots inte mer än en kedja med någorlunda små metallklot i ändarna). Sen är det ju upp till din SL att avgöra.
 

Agin0r

Veteran
Joined
11 Jun 2003
Messages
18
Location
JKPG (Jönköping)
Re: Petya härskar *inse*

Och drar det snabbt i en klämmande situation gör man helt enkelt inte. Sådant är svärd och dolkar ack så mycket bättre till.

Doh!! det var det jag var rädd för :gremwink:


Båda teknikerna måste ju vara tänkta att uföras med petyan, givetvis.

Trevligt, trevligt. Den här blivande rollpersonen intresserar mig allt mer för var timme som går.
Men jag måste nu ge en följdfåga till det här med "avancerat kast". Går det göra ett högt kast på någon med hjälp av en petya, detta ställer jag mig själv tveksam till. Att göra ett lågt kast eller snarare då en fällning med hjälp av vapnet är ju en självklarhet. Det måste ju vara en av de tekniker som funkar bäst - att först dra omkull motståndaren, för att sedan placera en stålkula i solaplexus.
Men men, om det nu är så att det inte skulle gå att göra ett högt kast med hjälp av en petya, varför valde då inte konstruktören att ta just tekniken "fällning" istället för avancerat kast?

Jag måste nog också invända mot det som Yvian sa om dubbelstöt och petya. Jag tycker att det är ganska logiskt faktiskt. om vi nu säger att jag går ifrån det stridsmönster som petyan vanligtvis används inom - vilket är med en kula roterande framför sig och den andra ovanför huvudet. Och istället har båda kulorna vinandes kring kalufsen, då tycker jag att man borde kunna räkna de som en dubbelstöt, det blir kanske inte just en stöt, men än då. Hoppas ni förstår vad jag menar.
(är inte helt på det klara om det var Yvian som invände :gremtongue:)

Jo, och så var det dé här med skadan. Jag vill faktiskt inte ha någon ökad skada på petyan, om jag gör en rp med vapnet i sin arsenal. Det var mest bara en åsikt i största allmänhet (jag tycker fortfarande att skillnaden i skada mellan petyan och ex. stridsgisseln är förstor). För mig skulle det bara kännas som kaka på kaka med en allt för hög skada, jag är mer ute efter snabba, oväntade och överraskande smällar som skall hagla ner över motståndaren. Om han inte är allt för hårt bepansrad, så gör nog en 4-5 st snabba smällar av flörtkulorna susen. Med den smärtan han då åsamkat sig, så ska jag nog kunna klara mig ur situationen.

Jag har nu också ett till argument som kan tänkas försvara varför petyan skadar som den gör. Och det är att petyan till stor utsrtäckning ( som någon nämnde tidigare) är ett uppvisnings vapen ( eller snarare uppvisningsstridsvapen). och därmed är inte kulorna gjorda för att safta in grabbnävar med extraskador, utan utgör mer ett kombinerad balans och tyngd funktion, samt då givetvis att det är den del som är tänkt att träffa motståndaren.

jaja, tack för svaren
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Att bära en petya

Jag vill minnas en Jackie Chan-film (har för mig att det var Shanghai Noon, men jag är inte helt säker) där han leker med en vikt (hästsko?) i änden på ett långt snöre. Vid ett tillfälle mer eller mindre virar han snöret kors och tvärs runt överkroppen;

Så kan jag tänka mig att man kan bära en petya om man vill kunna få fram den snabbt. Gissningsvis är den distraherande och dödlig efter en runda, och under full kontroll efter två.

/Cernael san
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Petyas skada

Hmmm, satt och jämförde lite andra värden än skada för en petya å ena sidan och stridsgissel och stridsslag å den andra. Med tanke på att petyan har mycket högre SI-värden och väger betydligt mindre (särskilt då det är så mycket längre) så känns den låga skadan faktiskt väldigt rättvis.

Mvh / Phelan
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Rättvisa kontra realism

Hmmm, satt och jämförde lite andra värden än skada för en petya å ena sidan och stridsgissel och stridsslag å den andra. Med tanke på att petyan har mycket högre SI-värden och väger betydligt mindre (särskilt då det är så mycket längre) så känns den låga skadan faktiskt väldigt rättvis.
Rättvis måhända, men Eon bör väl präglas av realism?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Rättvisa kontra realism

Rättvis måhända, men Eon bör väl präglas av realism?

Realistiskt sett så finns det inga supervapen som är bättre än alla andra...och om det finns det dröjer det inte länge innan folk övergår till dessa.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
5) Och till sist några frågor om vapnet i sig. Det är ju ett kedje vapen och dessa är ju som bekant en nivå svårare att parera. Men borde det inte vara svårare att parera en petya eller ex. lasha än en stridsslaga?

Om man skall få någon fart på den måste det svingas i en båge. En stor förutsägbar båge som det är svårt att ändra riktning på mitt i. IMHO borde det vara lättare att parera en sådan än ett riktigt vapen som anfallaren faktiskt har kontroll över.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Det är antagligen därför man använder bägge ändarna... dessutom ligger själva svårigheten i att parera så att kedjan inte bara slår runt vapnet och träffar ändå, något man inte behöver oroa sig för med inflexibla svärd och andra tillhyggen.

Dessuto behöver inte bågen alls vara särskilt förutsägbar, med några enkla handrörelser kan du få tyngden i änden att flytta sig rätt rejält från sin bana. Om det är vad jag kan åstadkomma som glad amatör, så kan nog en erfaren praktikant av stridskonst anpassad för ett sådant vapen prestera betydligt bättre.

Sen är det i första hand ett uppvisnings- och duellvapen. Det lär vara totalt värdelöst med någon som helst sorts terräng i närheten.

/Joel - insåg efter att ha sett Pirates of the Carribean att ett vanligt jäkla rep kan vara bra att ha i en fight.
 

Agin0r

Veteran
Joined
11 Jun 2003
Messages
18
Location
JKPG (Jönköping)
Re: Petya härskar *inse*

Undrar forfarande över en specifik sak om en av teknikerna inom "Su´nai petya" nämligen - Men jag måste nu ge en följdfåga till det här med "avancerat kast". Går det göra ett högt kast på någon med hjälp av en petya, detta ställer jag mig själv tveksam till. Att göra ett lågt kast eller snarare då en fällning med hjälp av vapnet är ju en självklarhet. Det måste ju vara en av de tekniker som funkar bäst - att först dra omkull motståndaren, för att sedan placera en stålkula i solaplexus.
Någon som har en motiverad tanke omhur detta här förhåller sig?
 

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
I boken "Drakväktare" av Andreas Roman bär kiriya alven vire'an petyan ihoprullad och hängd över axeln.
Som jag ser det borde detta göra vapnet lätt att tillgå vid trängda situationer.

Håller med på alla av Ymirs förslag i senare inlägg. :gremgrin:



Ymir for president!
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Rättvisa kontra realism

Men herregud...!!!

Byt ut "rättvisa" mot "realism" då! För poängen är att petyan uppenbarligen är ett snabbare och betydligt lättare vapen jämfört med stridsgissel och stridsslaga. Med lägre massa är det sålunda inte konstigt att skadan blir lägre när det handlar om ett krossvapen.

Mvh / Phelan
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Re: Petya härskar *inse*

Jag kan tänka mig att det går att göra ett högt kast. Enda skillnaden blir nog att du istället för händerna håller i han med petyan. Sen att du kanske måste stå nära och liksom sparka iväg han är ju en annan sak. Dvs. att ta få fast kanske en arm sedan kasta igenom att typ lägga upp foten i armhålan och falla bakåt eller nåt.

/Hartland "allt jag kan om kampsport kommer från tekken" Eriksson
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det är antagligen därför man använder bägge ändarna... dessutom ligger själva svårigheten i att parera så att kedjan inte bara slår runt vapnet och träffar ändå, något man inte behöver oroa sig för med inflexibla svärd och andra tillhyggen.

I gengäld är det lätt att parera själva kedjan litet tidigare och förstöra banan totalt. Att tyngden sveper runt en punkt två meter bort och träffar den tomma luften som finns där gör ingen glad (eller ja, det gör försvararen glad).

Dessuto behöver inte bågen alls vara särskilt förutsägbar, med några enkla handrörelser kan du få tyngden i änden att flytta sig rätt rejält från sin bana.

Du bör dock jämföra det med den totala kontroll man har om vapnets skadliga del sitter på en pinne.Att du kan justera bågen en aning känns då litet torftigt :gremsmile:
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"I gengäld är det lätt att parera själva kedjan litet tidigare och förstöra banan totalt. Att tyngden sveper runt en punkt två meter bort och träffar den tomma luften som finns där gör ingen glad (eller ja, det gör försvararen glad)."

Du kan inte parera en kedja per ren definition. Parering innebär att styra bort ett vapen. Att styra bort en kedja som kommer mot dig i en totalt oförutsägbar bana (vilket den är, då banan med lätthet varieras genom ett enkelt handgrepp, att släppa efter eller att gripa längre in på kedjan) är enormt svårt, till och med om kedjan är i händerna på en amatör.

"Du bör dock jämföra det med den totala kontroll man har om vapnets skadliga del sitter på en pinne.Att du kan justera bågen en aning känns då litet torftigt :gremsmile:"

...men det är det som tur var inte, vilket bevisas av att Kusari, med undergrupper, var ett mycket välkänt vapen i Japan. Vapnets fördel jämfört med solidare vapen var att det kunde snärja andra vapen, att det inte hade en fixerad längd, att det kunde slå mot dig runt alla försvar, att det inte kunde pareras med särskilt lätthet, och att det rätt använt inte hindrade bäraren på samma sätt som ett stångvapen gjorde.

Med andra ord, Petyan finns i verkligheten, och du har fel.

--Björn, om katten själv får välja
 

Istaron

Veteran
Joined
19 Jun 2002
Messages
10
Location
Aranor
För det första så ser jag en stor likhet mellan petyan och ett vapen som förekommer inom Wu Shu (en Shaolin konst). vad själva vapnet heter vet jag inte men beskrivningen av petyan är så gott som identisk med den.

1) I Wu Shu så bär man vapnet virat runt axlarna och överkroppen på olika sätt. Och jag upptäckte att vissa sa att det inte gick fort att dra petyan. När petyan är virad på det sättet runt kroppen så går det oerhört fort att dra det (om man vet hur man gör. Annars trasslar man bara antagligen in sig själv). Faktum är att jag tror att jag aldrig sett något annat vapen dras så fort tidigare. Det är bara ett rassel och sedan är kedjan med de två vikterna igång och snurrandes så fort att det bara är ett virrevarv av streck.

2) Jag tror att det borde ske med vapnet (de två vikterna skulle lätt kunna krossa ett ben)

3) Högt kast har jag svårt att tänka mig men däremot så har jag sett fällningar göras med det vapnet då det har en tendens att snurra runt sig själv allt som det träffar med kedjan.

4) Jag tycker inte att dubbelstöt är någon vidare bra ide men däremot så skulle man kunna använda vapnet med någon form av teknik som liknar två vapen då du oftast delar upp petyan i två delar och det inte är några problem att först slå till med ena delen och sen andra.

5) Nja jag tror inte att det är svårare att parera petyan än andra kedjevapen. Problemet med att parera en petya är förutom att chansen är att vapnet bara slår runt och träffar ändå att om du parerar petyan med något annat än en sköld så kommer den med väldigt stor sanorlikhet att snurra sig runt vapnet och därefter så skulle petyaanvändaren enkelt kunna antingen rycka vapnet ur motståndarens hand eller helt enkelt krossa skallen på honom med andra delen av petyan nu när motståndarens vapen är låst.
Vad angåendes skadan så tror jag att en stridsgissel antagligen skulle kunna göra bra mycket mer skada (vet inte om riktigt så mycket men men…). Men däremot så skulle en duktig petyaanvändare lätt med lite precision kunna krossa en skalle med ett välriktat slag.

På allt detta så måste det tilllägas att det krävs oerhörd träning att bli duktig på ett sådant vapen då det är svårt att använda. Det måste också sägas att vapnet i första hand är ett uppvisningsvapen (det ser väldigt snyggt och skrämmande ut)

Men om en person känner till hemligheterna med petyan så skulle teknikerna lika väl kunnas användas emot petyaanvändaren genom att man självmant får petyan att snurras runt sitt vapen och själv rycker det ur handen på motståndaren. Samt att mönstrena trots att dom är oerhört snabba också ganska förutsägbara (om man vet hur petyan används). Vilket gör att man kan förutse var nästa slag kommer. Men som sagt då måste man nästan själv veta hur petyan används. Fast å andra sidan så måste man också själv vara väldigt tränad i att använda petyan för att helt enkelt inte trassla in sig själv i den heller helt enkelt slå sig själv.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Du kan inte parera en kedja per ren definition.

Då har du, om du ursäktar, en ganska knasig definition.

Parering innebär att styra bort ett vapen. Att styra bort en kedja som kommer mot dig i en totalt oförutsägbar bana (vilket den är, då banan med lätthet varieras genom ett enkelt handgrepp, att släppa efter eller att gripa längre in på kedjan) är enormt svårt, till och med om kedjan är i händerna på en amatör.

Man behöver bara sabba banan. Kulan har tröghet och rör sig genom luften bra mycket mer förutsägbart än t.ex. ett hillebardhuvud eller ett svärd. Kedjan förbinder kulan med fienden och rör sig i en ännu tydligare och förutsägbarare bana. För att kontroll och hastighet skall bibehållas måste kedjan mestadels förbli spänd.
Om man då bryter kedjans bana med ex.v. ett svärd kommer bollen byta från en bågformig bana med fienden som centrum till en mindre bågformig bana med punkten där ens svärd träffade kedjan som centrum. Pissigt värre för killen som håller i kedjan. Bollen måste ges ny fart mot fienden innan den alls kan utgöra ett effektivt vapen.

...men det är det som tur var inte, vilket bevisas av att Kusari, med undergrupper, var ett mycket välkänt vapen i Japan.

Välkänt, och inte särskilt populärt. Utrustade sig samurajen genomsnittligen med Kusari-* eller valde han (hon) ett mer konventionellt vapen som svärd eller spjut? Om kusari-* varit bättre vapen ("omöjligt" att parera) skulle alla använt dem.

Vapnets fördel jämfört med solidare vapen var att det kunde snärja andra vapen, att det inte hade en fixerad längd, att det kunde slå mot dig runt alla försvar, att det inte kunde pareras med särskilt lätthet, och att det rätt använt inte hindrade bäraren på samma sätt som ett stångvapen gjorde.

Eh, Hur hindrar ett stångvapen bäraren? Det kanske hindrar fienden när man sätter dess spets i hans väg men det är liksom poängen.

Med andra ord, Petyan finns i verkligheten, och du har fel.

Det är just det att den dykt upp i verkligheten men aldrig fått någon egentlig populäritet som bevisar min poäng bättre än några teoretiska argument. Om det vore ett överlägset vapen skulle den konkurrerat ut alternativen. Istället dyker det bara upp som en impopulär kuriositet litet här och var.

Slutsatsen måste bli att det som vapen betraktat är ganska kasst.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Om man då bryter kedjans bana med ex.v. ett svärd kommer bollen byta från en bågformig bana med fienden som centrum till en mindre bågformig bana med punkten där ens svärd träffade kedjan som centrum.
Mjo... det är ju fint och bra i teorin, men i praktiken betyder det att kedjan snor sig runt ditt fina svärd och gör det en smula knepigt att använda det för att blockera den andra änden av kedjan innan den slår in skallen på dig....

/Joel - som undrar varför Vindhand aldrig har vett att stanna nere.
 
Top