Nekromanti Peter Tägtgren + Till Lindemann = Sant

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jag hittade precis information om att för någon dag sedan så meddelades det till världen att Peter Tägtgren (Sångaren och killen bakom PAIN och Hypocrisy, record producer för en mängd andra Metal band, ägare av recording studion "The Abyss", och allmänt ett rätt stort namn i Metal världen) och Till Lindemann (Sångaren för Rammstein, bland mycket annat) har precis skapat ett nytt sammarbete för ett Industrial Metal bands projekt som tydligen ska heta "Lindemann" (dom tror att det handlar om Till's solo project som han har arbetat med under en tid).

För närvarande finns där inte mycket information om det ute. Och vad jag vet så är där bara projektets facebook sidan som är officielt uppe.

Detta skulle kunna bli oerhört intressant. För jag gillar Peter's "sido project" PAIN skarpt, och jag har också alltid gillar Rammstein skarpt. Så att dessa två arbetar tillsammans för att skapa något låter väldigt lovande! :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,035
Location
Sthlm
Du är inte orolig att produktionen kommer bli lidande av att Lindeman frekvent knäpper ihop västen och gylfen? :p
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Heh... jag känner ju till en del av dom där komikerna och sketcherna m.m/m.fl, hört grejer här och där genom åren så klart... men jag tror att jag helt enkelt har missat en hel del av dem/det dock... plus glömt bort en massa också. :p Så när jag läste Jocke's inlägg tänkte jag "Que?", men Kranks länk tände ljuset för mig. :emb:

För min del när jag tänker på "gammal" komedi så är det generelt sätt det från 80-talet som uppenbarar sig in min skalle, med lite äldre grejer kryddat in här och där. :rolleyes:
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jag har nog alltid gillat Pain mera (och än mer Hypocrisy) än Rammstein, Tägtgren skulle kunna ge det hela rätt sound. Roligast blir förstås om det blir något tydligt särskilt både från R och P.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Voldstagg13;n61844 said:
Jag har nog alltid gillat Pain mera (och än mer Hypocrisy) än Rammstein, Tägtgren skulle kunna ge det hela rätt sound. Roligast blir förstås om det blir något tydligt särskilt både från R och P.
Av dessa tre ligger PAIN på top för mig, sen Rammstein.

Hypocrisy har jag aldrig igentligen gillar... kanske någon enstaka låt här och där.

Det beror på att jag har aldrig igentligen varit förtjust i musik där sångaren skriker/mullrar/shriekar och andra liknande förteelser som finns bland Metal industrin... eller i musik där de som spelar instrumenten försöker spela så snabbt som möjligt (har kan det finnas undantag, men dom är få och det är oftast för att dom fortfarande lyckas få in någon typ av "toppar och dalar" i den instrumentala biten trots att dom spelar snabbt, DragonForce comes to mind). Sådant för mig blir allt som oftast bara en enda stor gröt av intetsägande ingenting, specielt om både två används i en grupp samtidigt.

Jag är rätt säker på att orsaken till att jag känner så är för att jag lyssnar inte på musik på samma sätt som andra (verkar det som)... jag lyssnar inte igentligen till texten eller dess undermening i musik, eller till vad sångaren sjunger... utan vad jag "lyssnar på" är "hur det låter", hur instrumenten låter, hur sångaren låter när denne sjunger, topparna och dalarna i musiken, hur den arbetar sig upp mot en top, etc, och specielt hur allt det tillsammans låter. Man kan tekniskt sätt säga att jag lyssnart på låtens ljudlinje, eller multipla ljudlinger tillsammans igentligen, med deras unika ljudmönster snarare än något annat. Så när sångaren blir för vrålig/mullrig/skrikig/shrieking/etc, och/eller instrumenten blir för snabba och liknande, så försvinner en stor del av nyanserna för mig, "topparna och dalarna" i musiken finns inte längre liksom. Och om en av dessa grejerna är "av" för mig, så har jag mycket svårt att kunna tycka om den låten.

Jag är ju inte igentligen helt oäven till att där finns den typ av sätt att sjunga, eller den typen av sätt att spela instrument, med i en låt... för det kan ge en extra dimension till en låt... men när det är det enda där är i låten, då är det definitivt inget för mig. Jag vet inte riktigt var gränsen går för mig med hur mycket sådant jag kan tolerera i en låt, det kan variera grovt, och mycket beror på vem/vilka det är, hur pass bra de bra delarna i låten är, och hur pass "dåliga" de dåliga grejerna i låten är.

Amon Amarth är en sådan grupp som där är väldigt mycket med dom som på pappret borde vara för mig. Specielt deras instrumentala del brukar vara riktigt jäkla bra, men där de tidsvis har för mycket av "spela snabbt" i dom. Det som oftast tar mig helt ur deras musik dock är sångaren... han är väldigt skicklig på vad han gör (så pass mycket vet jag om den typen av att sjunga i alla fall), men han sjunger allt för oftast på ett sätt som inte tilltalar mig. Där den instrumentala delen ligger på kanske 10-20% "dåligt" och resten riktigkt jäkla bra, så ligger sångaren på kanske en 10% bra, medan resten inte tilltalar mig. Oerhört frustrerande tycker jag, eftersom jag konstant återkommer till dom och gillar vad jag hör, fram tills sångaren öppnar munnen. Om det varit tvärt om, bara 10-20% dåligt från sångaren, men dom spelar alla instrumenten för snabbt större delen av tiden, då hade jag nog kunnat smälta det lättare... generelt sätt.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Rhodryn: Jag kan förstå det där med musiken och sången, jag har mina intensiva dödsmetallsdagar bakom mig nu men den största orsaken till just dödsmetall för mig var (och är) rushen av aggressivitet och intensitet. Musikupplevelserna har nog mest andra 'metallgrenar' stått för. Däremot har just Hypocrisy varit bland dem som blandat känslolägena något.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Vimes;n62053 said:
Hypocrisy har ju gjort den bästa dödsmetallåten: http://open.spotify.com/track/0vbJErnrSXKuICfCLQ0JkI
Har inget spotify account (jag föredrar att ha all min musik på datorn/mobilen i form av mp3'or). Men om det var "Adjusting the Sun" som du menade (hittade namnet på sidan som vissades för mig om att logga in för att lyssna gratis)... youtube-ade den... och... nä... inget för mig... inte ens nära. XD Varken den instrumentala, eller röst, delen funkar inte för mig på någon nivå alls.

Voldstagg13;n62077 said:
Rhodryn: Jag kan förstå det där med musiken och sången, jag har mina intensiva dödsmetallsdagar bakom mig nu men den största orsaken till just dödsmetall för mig var (och är) rushen av aggressivitet och intensitet. Musikupplevelserna har nog mest andra 'metallgrenar' stått för. Däremot har just Hypocrisy varit bland dem som blandat känslolägena något.
Jo det är något jag vet dom flesta som tycker om den typen av musik gillar, aggressiviteten, intensiteten, adrenalinet som dom får av allt det, mm. Det kan ju också hjälpa folk med att kunna arbeta ur sig sådant som ilska och allt vad det nu än kan vara.

Dock som person så är jag ju redan oerhört lugn till att börja med, jag brusar inte upp, jag har en väldigt lång stubin, och som mest så kanske blir jag irriterad. Generelt sätt så blir jag inte "arg". Och jag har väldigt lätt att kunna släppa sådant som irritation, illska mm. Väldigt mycket av det kan jag släppa utan att behöva göra något alls igentligen. Och om där är något som fortfarande finns kvar så kommer det mer eller mindre garanterat vara borta efter jag har fått lite tid att kunna fokusera på något som jag tycker om att göra... spela spel, läsa böcker, titta på tv-serier och/eller filmer, lyssna på musik, och annat som jag tycker om att göra. Och när jag väl kommer ur den hyperfokusen så är jag mitt "gamla vanliga" igen till en 99% av gångerna. Och de gånger jag inte är det så brukar det vara borta efter jag sovit. Det är sällan det tar längre tid än en dag eller två för mig att bli av med något sådant. Jag har bara varit så pass "arg", att jag reagerade, 3 gånger i mitt liv (och effekten av det var mer eller mindre helt harmlöst :p). Så en stor anledning till den musikens existence, en stor anledning till varför folk gillar den, ger mig inget över huvud taget... för jag är inte, och har aldrig varit, i det behovet.

Med denna typ av musik så blir det snarare att jag blir lite lätt irriterad, "trött" (inte som i sömnig, utan som att jag tröttnar på det... mer eller mindre direkt), jag kan ge ifrån mig ljudliga suckar av hur inte intresserad jag är, och tidsvis även himlande med ögonen om vad jag hör, och om jag kan så går jag där ifrån eller kör egen musik in i örona med lurar eller något. Jag får nästan samma känsla med denna typ av musik som jag får med Dansbands musik och Country and Western musik... dock så är styrkan långt över multipelt eleverat för Dansband och Country jämfört med Deathmetal etc. Eftersom av all musik jag hört så ogillar jag Dansband och Country musik mest... med dom 2 typerna av musik kryper det nästan i kroppen på hur mycker jag ogillar dom. XD

Jag har också en tendens att fokusera in på "felen" (medvetet inlagt, eller kom dit av ett misstag för att det kanske är live eller något) i någon låt jag lyssnar på. Vilket är orsaken till att jag har alltid föredragit studio albumen från mina favorit artister, och håller mig allt som oftast ifrån allt vad live musik är. Det är därför (bland andra orsaker också) som jag aldrig igentligen varit särskilt intresserand av att gå och se mina favorit band på konsert. För så fort det där "misstaget" uppenbarar sig i en låt så flyttas min fokus, från att lyssna och njuta av låten, till "misstaget" där jag börjar undra om det, undra vad det var som hände, "Var det ett misstag? Medvetet? Etc"... varpå hela meningen med varför jag lyssnar på musiken i sig är borta. Min fokus tenderar att vara så pass stark att i det fallet där den dras till något annat så hör jag tekniskt sätt inte musiken längre (eller ser och hör vad jag spelar/tittar på längre med andra grejer).

Jaja... long explanation is long... så ja...


Jag tror inte att Lindemann projektet kommer innefatta denna typen av musik... specielt inte om det är Lindemann själv som helt drar i trådarna. Hans musik hittills ligger ju mer på annan typ av musik... och Peters egna sido projekt är ju inte den typen av musik heller, för att inte tala om att en del av de band han har arbetat med genom åren inte spelar den typen av musik heller (även om väldigt många gör). Så det lutar mer åt ett annat håll just nu. Jag antar vi får se vad de två kokar upp.
 
Top