Nekromanti Pestens tid 2070

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Kampanjide

Tänk er neotechs värld. Året är 2059, då under ett par fasansfulla höstdagar ett artificiellt supervirus släpps lös i ett par av världens megastäder. Världen försätts i panik, alla resurser av medecinsk expertis, militär, brandbomber etc sätts in, inga medel skylls, det är karatäner överallt, folk skjuts on-sight om de tros vara smittbärare.

Trotts detta sprids smittan långsamt men obevekligt över kontinenterna. Dödsiffror i mångmiljonklassen rullar fram varje kväll på nyhetsprogramen. Efter någon vecka så samlas representanter för alla de stora rymdstäderna och orbital stationerna och tar det ultimata beslutet att försätta hela jorden i karantän.

Detta visar sig vara det beslut som förmodligen räddar mänsklighetens hela existens. Ett par månader efter det att smittan släptes ut har nämligen hela 98% av jordens befolkning (med undantag av i vissa få helt isolerade arkologier) avlidigt av pesten och de som trotts allt har klarat sig från själva sjukdomen lever i misär i resterna av vårat högteknologiska samhälle. I princip är nu alla överlevande mäniskor och nästan alla däggdjur smittbärare.

Året är nu 2070 och trotts stora ansträngningar har inga större framsteg mot ett botemedel gjorts. Människor har så smått börjat vänja sig vid sitt nya liv i exil. De stora städerna på månen, mars och i omloppsbana har slutit sig tillsammans i ett slags "rymdfederation" och för endast två år sedan (efter flera års tvekan och karantäner) så har man släppt in jordens största överlevande "rena" arkologi moskvas "Red dome" och man här även kontakter med ett par andra hermetiskt tillslutna arkologier även om ett assimilerande i de fallen är långt borta.


/Bjorn
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Tja, varför inte ?

Fast rent dramaturgiskt så är det nog mer intressant att spela under själva pesten än efteråt tror jag.
Dessutom så kan det nog bli smulan mer intressant om inte 98% dör på några få månader, utan kanske under loppet av 1/2 till 1 år eller så ?

Kan rymdkolonierna klara sig utan jorden ?

Det kan nog vara intressant att klura ut vem som är ansvarig, och varför han/hon gjorde det.
Dessutom så lär spekulationerna om ovanstående vara rejält utbrett bland vanliga befolkningen.
 

Ratigan

Veteran
Joined
20 Feb 2002
Messages
90
Location
Södertälje
Har du läst Täcknamn Rainbow av Tom Clancy? Om inte gör det så kan du få lite mer ideer./images/icons/devil.gif
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Intressant idé. Att spela undertiden pesten sprider sig med all den psykiska press och kaos som det medför kan nog vara väldigt intressant.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Liknande fall...

Ta och kika på PC-spelet Deus Ex. Ett väldigt bra spel, där en mörk Cyberpunk-värd målas upp, som plågas av ett globalt dödligt virus, som släppts lös av den hemliga organisationen Majestic XII, som sägs finna i verkligheten (själv vet jag inte vad jag skall tro), och pressar världens högsta på enorma summor i utbyte mot vaccinet. Väldigt bra spel, och temat är ungefär liknande. Det betyder att temat ditt är bra, med andra ord. Väldigt bra.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: Deus Ex...

...är ett fullkomligt lysande spel om man vill ha inspiration till N2.

Killen som gör Walton Simons röst borde få en Oscar bara för att. =)
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Walton Simon [ANT]

Jag håller med. Jag önskar jag hade en sådan röst. Fast Max Payne's röst är ganska tuff den med.
 
Top