Nekromanti Personlighetsproblemet

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Det kanns som om Eon IV och forandringar har legat lite i luften under de senaste manaderna, och eftersom jag inte har nagot battre for mig kan jag lika garna komma dragandes med annu ett problem med Eon, som man kunde tanka over infor Eon IV. Det ror sig om...

Personlighet

Detta attribut tycker jag ar synnerligen otillfredsstallande. Styrka, Talighet, Rorlighet, Syn och Horsel ar hyfsat matbara, Psyke och Vilja* ocksa om man inte blandar in for mycket i det, medan Personlighet tycks mig vara way too subjektivt for att fungera bra som ett attribut.
En stor, harig, svettig trukh med tjurnacke, som alltid flabbar hogst av alla, dricker kopiost, drar sexistiska skamt stup i kvarten och ar ytterst dominant mot personer av lagre rang kommer antagligen att betraktas som ett snuskigt odjur i de flesta manskliga kulturer, medan det inte finns ngt som sager att han inte gor sig kanonbra i sin frakkstam, dar han ses som ett riktigt charmtroll (ho ho ho).

En liten vän, blyg missla som ar mycket omhandertagande, aldrig go en fluga for nar, alltid ar snall mot allt och alla och dessutom ar en javel a att beratta sagor for barn och sjunga vaggvisor - vad har hon i Personlighet? Ett misslebarn skulle sakert anse henne ha hogt som fan, medan en stursk léaramalv skulle tycka att hon var varldens mespropp som alltid skall vara alla till lags.

Man kan gora en massa exempel med tokiga toshschamaner som forfor smaflickor, kamratliga dvargar som kallblodigt huggit ihjal tjogtals tiraker utan att det var sjalvforsvar och som skryter om det hela tiden, androgyna mûhadinska prinsar som ar hopplosa romantiker och diktar smaktande dikter i manskarans sken, uraldriga, allvetande sanarialver som tala i gator med trollbindande roster och extrem om an diskret, auktoritet eller en glad och dum nordasharisk drang som ar obotligt lat och oansvarsfull och inte vidare fager, men som antagligen ar en riktigt trevlig prick och ett forstahandsval om man skall dricka ol i skuggan av ett appeltrad en solig dag pa akern.

Poangen ar att Personlighet ar vagt och belastat med avdrag pa vissa raser (och plus pa vissa) utan att man riktigt vet varfor (utom att de ar blattar).

Sa jag undrar - hur definierar ni Personlighet? Hur gor man for att i reglerna visa att trukhen i mitt exempel ar fett omtyckt hemma hos sig men att han aven for nagon som kommit over den forsta chockn av att ha en frakhtrukh i sin narhet, och som faktiskt forstar hans sprak ar en synnerligen otrevlig typ for de flesta manniskor? Skall man utoka karaktarsdragen och utga mer fran dem? Finns det mer problematik (jag gissar ja) kring detta amne?

/Hjalle, alskad av mamma i alla fall.

*Bildning skall vi inte ens tala om - det a en annan kartoffel.
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Ett skönt gammalt problem man har tampats med i så många rollspel att jag nästan glömt bort problemet (nästan, om det inte störde mig så mycket). Personligen är personlighet som i hur bra folk tycker om en väldigt konstig, gillar folk fortfarande karaktären fast den beter sig som en socialt inkompetens skitstövel men råkar ha 15 i PER, förmodligen inte.
Jag har valt att se PER som helt enkelt hur bra personen är att läsa av andra människor, uppfatta folks reaktioner osv. men upp till spelaren om den vill skita i dom eller inte. På det sättet får man med en attribut som behövs för de sociala färdigheterna men inte räknar in hur personen faktiskt beter sig.
Sen har jag alltid gillat attributen utseende (eller liknande)som alltid räknas in till personlighet (eller vad den annars kallas). Okej den har problematiken med att alla inte har samma smak men jag anser att poängen med att separera den från sociala attribut väger upp det.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I tidigare forumdiskussioner kom vi fram till att PER lämpligen bör definieras som ett mått på ett släktes förmåga att bygga ett samhälle. Detta gör problemet att varelserna i Bestialiska Folk saknar PER-värde ännu större.

Det blir inte bättre av att kamorferna hade ett PER-värde både i min Fenix-artikel och i mitt manus till Bestialiska Folk. Någon på Neogames har alltså under redigeringsprocessen -tagit bort- det värdet från kamorferna.

Hur f-n tänkte de? Jag har då verkligen ingen aning.

Det finns en allmän tendens hos Eon-författare att fästa för stor vikt vid fysisk attraktionsförmågas betydelse för PER-värdet. Det är säkert detta som spökar ang. Bestialiska Folk, vilket bara gör det hela ännu mer bisarrt. Det spelar liksom ingen som helst roll hur socialt kompetent man är; är man inte attraktiv enligt en mänsklig standard ska man antingen ha lågt PER eller tom sakna attributet helt och hållet.

Sedan, att man kan vara kosmos mest osympatiska och antisociala ärkemiffo med ett veritabelt galleri av olika frånstötande mentala störningar, men ändå ha -19- i PER enbart för att man är ung, fast och skitsnygg...

Man what?

- Ymir, förbryllad
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Jag tycker typ samma som dig om personlighet, det är helmiffo. I urtiden så var det i min grupp enbart ett mått på snygghet men kom att ändras till både en vänlig personlighet och bra utseende för att sedan i princip ignoreras. Personer med 10 i per har i många fall varit snyggare och trevligare än med högre värden såpass mycket att i våran grupp är attributet är så odefinierat att det inte fyller någon roll alls egentligen. Då och då får ett högt personlighetsvärde berätta att någon är snygg och trevlig, men det märks oftast utan att per ens nämns.

Jag kan inte se att personlighet fyller någon funktion öht och skulle vilja att Neogames ger en ny officiell definering av värdet. Den nuvarande är allt för subjektiv för att kunna vara universell (som redan påpekats).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Notera också hur vandöda äckelsaker i D&D gärna kan ha Charisma 20, så länge de vet hur man leder minions och skrockar elakt. Charisma-attributet där handlar liksom om ens Aura of Awesomeness, eller nåt.

- Ymir, inflikar
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Själva ordet personlighet tyder ju på att det handlar om betydligt mer än bara utseende. Men att olika raser (eller grupperingar inom raserna) har olika preferenser tycker jag man löser enklast med modifikationer. E.g. -Ob1T6 mot "annan folkgrupp", -Ob2T6 mot "liknande ras", -Ob3T6 mot "helt främmande ras". Jag tycker personlighet är ett bra attribut att ha, och att kalla det "rasens förmåga till samhällsbyggande" kan förklara modifikationer på ras-basis, men inte individuella värden.
 

Vovven

Veteran
Joined
15 May 2006
Messages
59
Location
Örebro (Mittens rike)
Jag har haft lite olika funderingar på att skriva ett rollspel, dock aldrig fått tummen ur :gremtongue:

Hursom, i det rollspelet så tänkte jag (är fortfarande i väldigt basic grundstadie) att "PER" delas upp i dels utseende och dels interpersonell intelligens.

Där utseende slås fram på samma sätt för alla raser. Detta värde används oftast bara i sammanhang med andra av samma ras.

Medan interpers,int (ska komma på något bra namn för det i rollspelet :p) är ett värde på hur bra man kan förstå och föra sig i sociala sammanhang.

Vovven - tänkte falla för grupptrycket en period och skriva halvnödiga extrakommentarer
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag ser attributet PER som ett problem, men inte ett jättestort problem.

1: Personlighet utgår ifrån vad vanliga vanarer tycker och tänker. Således är det bara bland vanarer som misslor är jättegulliga och så. Cirefaler tycker ju såklart dom är kronan på verkat skulle aldrig tycka att någon annan ras än dom själva är den vackraste och den förnamaste. Per är även ett lite mer basic sak än ettikett på hur man uppför sig utanför sitt eget "hus". Liksom lite vett hur man uppför sig. Man kan ju dock ignorera i detta om man känner för det.
2:pER är ett mått på hur stark karisma personen har. Att vara vacker tycker jag egentligen inte har med PER att göra överhuvudtaget. Är man vacker så behöver man inte ha mega-karisma och har man megakarisma behöver man nödvändigtvis heller inte vaara vacker...

Så när jag spelleder är attributet PER ett mått på hur stark karisma/uttstråling personen har och hur duktig han är på att läsa av andra personer. Dvs även hur empatisk han är.
Den fysiska förmågan "extraordinärt vacker" översätts till typ "extraordinär utstrålning"
om man vill men orka vara petig.
att ha speceilla drag(vilket ger per+1 gör ju bara att personen även ser karismatisk ut.

/poseur, älskad inte bara av mamma
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Jag tycker att "Aura of Awesomeness" var en bra beskrivning. Sedan att PER saknas i en massa moduler är något man helt enkelt får bortse från.
Hur man ska se på bonusar och avdrag är också lite knepigt.
I övrigt håller jag med föregående talare (Poseurs punkt nr 2 och Ymir).

Svårighetsmodifikationer (på alla sociala färdigheter) bör ändras beroende på samhälle och social kontext (Thismalvers övertalningsförmåga (eller brist på sådan) på dvärgar beror på mer än bara deras PER).

Jag ser det som följande:

Med hög PER så är man karismatisk och inspirerar sina vänner samtidigt som man skrämmer slag på sina fiender.
Lågt värde på PER betyder inte att man automatiskt är ohyggligt ful, bara att man i andras ögon inte ser särskilt viktig ut eller "drar blickarna till sig".

Exempelvis skulle en Trukh med hög PER någon som, visserligen mycket väl kan vara en skelögd best men, uppskattas som rejäl och någon att lita på i Tiraksamhället. I närliggande människoby ses han som skräckinjagande, stor, farlig etc. I båda fallen kan han ha en fördel i att övertala, köpslå, foga samman en armé (via förtroende resp. rädsla).

Det omvända, en Trukh med låg PER, är då kanske svårare då han troligen verkar sräckinjagande för de flesta människor. Men kanske att stämmningen i byn snarare är "en ful thrukk, slå ihjäl den jäveln!" än "satan i perkele vilket monstrum, lägg benen på ryggen eller gör vad han säger!"

//vattnig
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag skulle försöka göra det så enkelt som möjligt för mig och säga att PER är ett abstrakt mått på hur lätt personen har att bli "uppskattad" av andra - en person med hög PER gör ett bra första, andra och tredje intryck rent generellt, åtminstone när man kommit över de värsta rasbarriärerna (förslaget om svårighetsmodifikationer pga. ras- och kulturskillnader var väldigt bra).

Hur väl man sedan gillar personen när man lär känna denna bätre handlar däremot om personkemin, men en person med hög PER har ändå lätt att skaffa sig nya vänner och uppskattas.

PER-bonusarna kan kanske sedan förklaras sedan med hur bra olika kulturer (läser man modulerna är det vad det handlar om, snarare än biologin) är på att fostra fram förstående, vänliga och uppmärksamma individer. Kraggbarbarer, tiraker och Roghan-dvärgar är nog inte de mest inkännande personer i ett sällskap, om man säger så, och det är aldrig en fördel när det gäller att skaffa vänner. Kiriya, cirefalier, Zolod och andra är däremot uppfostrade i en kultur där det är viktigt att kunna få människor att känna sig väl till mods och uppskattade, även om syftena varierar kraftigt, och det hjälper dem i alla sorters sociala förhållanden (även om det ändå är svårt att komma över de där +Ob2T6 för att charma de aggressiva tirakerna).

Vad gäller utseendet kan nog kulturella modifikationer lösa även det ("Snygg" och liknande fördelar får då tolkas lite fritt som ett generellt "positivt utseende" - sen bör man komma ihåg att ärr kanske är respektingivande och häftigt, men knappast något som uppmuntrar till tillit och nära relationer)

Det är i alla fall mitt syn på saken; knappast perfekt, men funkar nog med lite god vilja ^^
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Det är en rätt hyfsad uppskattning, ja. PER gäller enbart i situationer som kräver någon form av prestation. Om du umgås i generellt vänligt inställda kretsar är det inget problem för dig att göra ett gott intryck genom att vara trevlig -- PER kommer först in i bilden när du ska göra ett gott intryck på folk som har anledning att inte lita på dig. Samma sak med hot -- har du en yxa och väger hundrafemtio pannor kan du få nästan vem som helst att frukta för sitt liv, men hög PER låter dig mjölka detta på ett medvetet vis -- har du låg PER kan du inte kontrollera ifall de reagerar genom att lyda dig, fly för livet eller ropa på hjälp, men det kan du genom hög PER.
 
Top