Nekromanti Personlighetsenneagrammet som alignment

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Jag har upptäckt Enneagram of Personality modelen när jag letade efter en annan grej på wikipedia. Det här hade fungerat jättebra som alignemnts i olika rollspel! Kolla in de 9 personlighets typerna på wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Eights_(Enneagram_of_Personality)#Nine_types

Vad tror ni? Skulle det här funka som grundläggande karaktärsdrag i ett rollspel?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
God45 said:
Jag har upptäckt Enneagram of Personality modelen när jag letade efter en annan grej på wikipedia. Det här hade fungerat jättebra som alignemnts i olika rollspel! Kolla in de 9 personlighets typerna på wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Eights_(Enneagram_of_Personality)#Nine_types

Vad tror ni? Skulle det här funka som grundläggande karaktärsdrag i ett rollspel?
Askul idé! Men jag har lite svårt att få ihop de här attributen till en sammanhängande personlighet, lite horoskopvarning på det.

Jag blev så inspirerad att jag började skriva mina egna personlighetstyper! Jag tar och lägger upp dem här om du vill, dom är lite mer sammanhängande men å andra sidan blir de väl samtidigt lite mer "typecastade".
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Arvidos MC said:
God45 said:
Jag har upptäckt Enneagram of Personality modelen när jag letade efter en annan grej på wikipedia. Det här hade fungerat jättebra som alignemnts i olika rollspel! Kolla in de 9 personlighets typerna på wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Eights_(Enneagram_of_Personality)#Nine_types

Vad tror ni? Skulle det här funka som grundläggande karaktärsdrag i ett rollspel?
Askul idé! Men jag har lite svårt att få ihop de här attributen till en sammanhängande personlighet, lite horoskopvarning på det.

Jag blev så inspirerad att jag började skriva mina egna personlighetstyper! Jag tar och lägger upp dem här om du vill, dom är lite mer sammanhängande men å andra sidan blir de väl samtidigt lite mer "typecastade".
Det blir lite horoskop ja... men det är kansk inte helt fel. Då får folk tolka in lite fritt i dem kanske :gremsmile:

Lägg upp dina du skrivit ihop, låter spännande :gremsmile:
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Jag tycker ni ska köra hårt om ni känner för det, visst kan man diskutera horoskopvarning, men det gör vi på högre terminer av psykologprogrammet om etablerade personlighetstester också. Nu är ju syftet att ni ska ha kul, så kör.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Okej, så här blev det!

Kanske ska ta bort Den unga pojken / flickan (för komplicerad?) och Mördaren (för nyanslös?).
 

Attachments

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Arvidos MC said:
Okej, så här blev det!

Kanske ska ta bort Den unga pojken / flickan (för komplicerad?) och Mördaren (för nyanslös?).
Problemet blir nästan att man har hela personligheten färdig med en alignment. Man kanske skulle behöva ändra på och bryta av en detalj i alla, eller välja tre alignments eller så. ("Jag har lågan i Hjärtchakrat, Grubblan i Själchakrat och Visionären i Jordchakrat!" eller något sånt)

Det är mer att förstå som processer som finns i alla än fack där alla ligger i ett eget fack.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Arvidos MC said:
Okej, så här blev det!

Kanske ska ta bort Den unga pojken / flickan (för komplicerad?) och Mördaren (för nyanslös?).
"Lustar efter", tänk saker som rollpersonen behöver slå ett viljestyrkaslag för att inte hänge sig åt när chans ges, om man är lagd åt den sortens regler. "Fruktar" är samma sak, fast tvärtom. "Medel" är bara lösa associationer och ikoner som man skulle kunna förknippa med personligheten. "Mörkaste tillstånd" och "Ljusaste tillstånd" behöver väl ingen närmare förklaring, det är vad som präglar rollpersonen när den är som mest odräglig eller som bäst.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Arvidos MC said:
Jag borde jobba, istället sitter jag och filar på mina alignments.
Jag är inte säker på om medel biten bör inefata de fysiska sakern som svärd eller sax och så. Det binder upp det till en viss sorts karaktär rätt hårt. Annars bra :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
God45 said:
Arvidos MC said:
Jag borde jobba, istället sitter jag och filar på mina alignments.
Jag är inte säker på om medel biten bör inefata de fysiska sakern som svärd eller sax och så. Det binder upp det till en viss sorts karaktär rätt hårt. Annars bra :gremsmile:
Vad jag siktar på är att det är en associationslista att inspireras av. Det är inte bara Lågan som kan använda alkemi och vin, och inte bara Väktaren kan använda lagen och skölden... Men det är symboler som ska ge en bild av personligheten. Jag tänker att man kanske ska ösa på med massor av symboler, konkreta och okonkreta. Eller bara lägga in symbolerna i en tarot-inspirerad illustration!

Det är därför jag skrivit det där om yrke i dokumentet, så att man ska kunna relatera alla personligheter till alla yrken om man vill, så det inte blir "Åh, du är Paladin, då måste du vara en Väktare!"... Det skulle ju ta bort hela poängen. :gremsmile:

Men det kanske går att göra tydligare/annorlunda/bättre.
 
Top