Personer ni känner som är som vore perfekt som en intressant SLP

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag går genom livet och funderar rätt mycket på hur olika personer eller till och med djur jag stöter på skulle kunna bli en grym rollfigur, eller vore en inspiration till dom.

Till example vår eleganta, milda, vänliga men lite skrämmande överläkare i blodsmitta. Hon är 75+ och alla på viruslabbet verkar helt trygg i att hon kommer jobba kvar i evighet och lika som att hon sedan urminnes tid arbetat på laboratoriet. Jag misstänker att om jag någonsin träffat odödligt väsen är det nog henne. Fe, ängel, vampyr. Jag vet inte. Hon verkar nästan eterisk i hur hon glider runt, med urålid kunskap och vishet.

Skriver jag någonsin en älvadrottning, eller behöver en rollfigur till ett moderns övernatuligt senario ska jag så använda henne som inspiration.

Vad har ni för personer runt er som skulle passa perfekt som SLP inspiration?
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Har under den tid jag jobbat inom hemtjänsten samt psykiatrin träffat många intressanta personer men även hört flertalet sorgliga historier.
Inget är direkt taget men vissa personer som berört än får i bland komma in och vara SLP. Oftast så är de en samling av flera olika personer samt fantasin som får styra. De olika levnadsöden brukar jag modifiera rätt mycket men ibland bygga en grundtes hos en SLP.

edit: De är såklart extremt viktigt att ingen känner igen sig eller kan härleda det som sägs till verkligheten. Därav ett 20 årigt ihopkok av personer å berättelse.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Att slå sig i slang med schletna gubbar på krogen kan vara en bra metod för att få allehanda uppslag (eller, ja, kommer vara det så snart man får gå på krogen igen). Det är så man träffar noirskrivande taxichaffisar som enbart klär sig i kostymerna från Sten Bromans dödsbo, eller bergsäkra farbröder som vilt svänger mellan Estonia-konspirationsteorier och berättelsen om hur de tog synthen till Lund.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Att slå sig i slang med schletna gubbar på krogen kan vara en bra metod för att få allehanda uppslag (eller, ja, kommer vara det så snart man får gå på krogen igen). Det är så man träffar noirskrivande taxichaffisar som enbart klär sig i kostymerna från Sten Bromans dödsbo, eller bergsäkra farbröder som vilt svänger mellan Estonia-konspirationsteorier och berättelsen om hur de tog synthen till Lund.
Vi kommer aldrig få gå på varken krogen eller liknande någonsin igen känns det som. Nu till alvaret, jag tror de flesta av mina slp oundvikligt blir ett hopkok av verkliga människor jag träffat och imaginära karaktärer från olika former av underhållning. Sen finns det som flera påpekat verkliga människor som jag faktiskt träffat som gör så starka intryck att de nästan formar en hel slp, även om jag får medge att de är få. Jag vill inte skriva för mycket då Sverige inte är så stort och jag har ingen aning hur dessa människor skulle reagera på att jag efter bästa förmåga använt dem som stark inspiration till ibland mindre smickrande karaktärer(beroende på hur man ser på saken).

En avlägsen kamrat från min ungdom har fått stå som inspiration till en Degas ädling i Chronopia då denne i stort var dekadensen personifierad och hen tycktes även stolt över dessa karaktärsdrag. Hen var extremt smart och hade och har med all sannolikhet fortfarande en extremt hög intelligens. Personen gick inte att debattera omkull då hen hade smarta, snabba och väldigt övertygande svar på allt. Hen kunde få nästan vem som helst att tvivla på sina egna övertygelser och använde dessa förmågor skickligare än någon jag senare träffat i livet. Personen var dessutom snabbt framgångsrik inom flera olika områden utan att vad jag kunde se, faktiskt försöka speciellt mycket. På något plan tycktes det snarare som personen gjorde mycket för att sabotera eller försvåra sina egna antaganden men lyckades förstås alltid att komma ut på andra sida som vinnare. Dekadensen kommer dels från personens arrogans men också vad personen använde sin framgång till och sammanfattat tycker jag att det som står i Chronopia gällande just alviska ädlingar ”Det är inte lätt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst”, stämde väldigt bra på den personen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har en hel del KARAKTÄRER i min vänskapskrets som skulle kunna bli roliga slp's eller rollpersoner.

Jag har hämtat inspiration vid ett flertal tillfällen ifrån personer i min omgivning när det kommer till slp's eller rollspersoner
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Har använt en person från ett litet amerikanskt rollspelsforum jag hängde på innan som mall för en NPC. Var en person om var en riktigt jobbig kristen typ som mer eller mindre alltid försökte med sina dåliga försök att pracka på alla sin tolkning av kristendom i alla möjliga och omöjliga sammanhang, trots flertalet tillsägelser från alla på forumet att han skulle ge fan i det.

Tänk er värsta sortens självgoda evangelist som verkligen exemplifierade den värsta nidbilden vi har av amerikanska frikykopastorer. Han blev en bra skurk, då hans attityd var helt odräglig online. Tydligen skulle han vara vettig irl påstod de som kände honom..

Vi kan väl säga som så att det fanns folk på forumet som var bra mer pålästa än honom (och som var kristna, eller hade varit, och även de tyckte att han var ett jobbigt kräk). En var en pastor, en annan var en som hade studerat på ett ritkigt evangelikanskt universitet. De påpekade ofta fel i hans tolkningar. Det var så illa att man hade fått en mer korrekt tolkning av kristendomen om man frågat en ortodox jude på forumet som verkligen avskydde evangelister och kristendom, än vad man hade fått av den personen..
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,242
Min pappa är textbok nutjob-konspirationsfoliehattgubben som lever ensam ute i skogen i en apokalypssäkrad gård och klagar på coronavaccin etc. Men jag har inte riktigt vågat hämta inspiration där för en karaktär, med risk att han faktiskt skulle läsa något hag skriver och bli upprörd :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har även jag en helt amazing bekant som är foliehatt deluxe.. hen tror på Illuminati och sionistiska konspirationer och att Barack Obama odlades fram i ett labb och chemtrails och att svenska kungahuset är en blodslinje av reptilians som kommit hit för att förslava oss och att vi lever i the matrix och det är bara toppen på isberget.

Jag har inte vågat använda hen som referensmaterial jag heller iom att om hen skulle förstå att det är hen jag skriver om så skulle hen beskylla mig för att samarbeta med Illuminati 🤣🤣
 
Top