Nekromanti Perpetuell indestruktibilitet

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Jag har en... Öh... Visuell fråga.

Hur ter sig effekten av perpetuell indestruktibilitet? (förkortas härmed PIB)

PIB gör ju att brytvärdet förblir konstant, men detta påverkar inte rustningsdelars skydd... Det leder till att man kan få en jävla huggskada i buken som nästan sliter av en på mitten. Men rustningen är helt och fin... Eller är den det?

Jag kan tänka mig två effekter. Antingen så håller rustningen ihop fastän den borde gått i bitar, vilket gör att den ser mer och mer sliten ut även om den fortfarande sitter ihop. Eller också "läker" rustningen ihop sig själv a la drakar och demoners odödlighetsprincip... Det vill säga, den "läker" ihop innan svärdet passerat från ena sidan till den andra.

Jag har valt odödlighetsprincipen, för jag tycker inte om idéen om en halvsöndrig rustning som fortfarande håller ihop. Det skulle kunna vara en ganska tuff idé, men när spelarna börjar testa den så blir det konstigt.

Uppenbarligen kan man slå igenom den, så då undrar jag... Om man nu lägger, säg en bröstplåt, med PIB på ett stålgolv, och sedan fäller en giljotinliknande sak på den så att rustningen delas i två. Kan man då släpa bort en av bitarna? Eller håller magin kvar den där den är?

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Ämne: Re: Perpetuell indestruktibilitet

Se följande diskussioner så får du se vad andra tycker och tror:
forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=&Board=Eon&Number=67564&page=&view=&sb=&vc=1#Post67564

forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=&Board=Eon&Number=71852&page=&view=&sb=&vc=1#Post71852



Ashes to Ashes
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
jag ger dig MIN Lösning på det Perpetuella problemet med den indestruktibilitet som följer av Perpetuell indestruktibilitet..

Perpetuell Indestruktibilitet
Indestruktibilitet fungerar på så sätt att den definierar varje partikels plats i ett objekt och om
objektet skulle brytas eller gå sönder så repareras objektet sig själv i och med att varje partikel
från objektet söker sig till sin rätta plats på en Atomisk nivå och genom processen lagrade
energier reparerar objektet.
Detta kostar den Alkemiska processen energi så varje reparation minskar mängden energi som
Perpetuell Indestruktibilitet kan använda sig för att reparera.
Detta gör att ett objekt ej kan förstöras genom eld, våld, syra eller liknande.
Magi kan genom att den omdefinierar hur objektets partiklar ska sitta förstöra eller förvrida ett
objekt som har Perpetuell Indestruktibilitet i sig.
Praktisk funktion ett objekt som har i sig Indestruktibilitet har BRYT+100*(extra magnituder)
antalet antal reparationer innan processen upphör att fungera.
Exempel En dolk med bryt på 5 och vikt på 1kg har en Indestruktibilitet på 2 magnituder i det
är precis så många magnituder som krävs.
Regelmässigt betyder det att Indestruktibilitet kan reparera dolken upp till BRYT poäng 105
innan den upphör att fungera.
Men skulle man ha satt in dubbla mängden magnituder av Indestruktibilitet skulle den kunnat
reparera dolkens BRYT poäng 20 grr innan den går sönder.
Men om man hade en dolk som har BRYT på 15 och vikt på 1kg och Indestruktibilitet i sig
med 2 magnituder det betyder att processen kan laga dolken BRYT poäng 115 grr innan
processen upphör att fungera.
Spelmässigt varje gång dolkens bryt minskar med ett poäng minskar Perpetuell
Indestruktibilitets reparations poäng med ett poäng den har objektets BRYT+100*(extra
magnituder) reparations poäng i sig.

Nu sitter folk här och skriker MEN då är Perpetuell Indestruktibilitet inte evig.
Nej det är den inte MEN en magiker kan genom att Ladda Ackumulator åter ladda Perpetuell
Indestruktibilitet eller genom att demonisk aggregat som automatiskt laddar processen göra den
”permanent oförstörbar”

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Min tolkning av det faktum att Perpetuell indestruktibilitet inte påverkar BRYT men ändå kan göra huggskada på en bärare av (tex) det indestruktibla bröstharnesket i fråga är att det hela helt sonika rör sig om en medveten regelbugg från Neogames sida, i ett av deras överdrivna infall av extrem koboldskräck. Effekten är helt enkelt så absurd att det i mina ögon inte finns någon vettigare förklaring.

- Ymir, förklarar.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Den här frågan har varit uppe för ett jäkla tag sedan.

Enligt mig funkar pib på det sättet att eftersom man inte kan tränga igenom pansaret måste man göra om skadan till kross. En rustning av plåt har 15H 12K 15S. Om du nu hugger mot denna rustning och använder dig av ett stort storsvärd som gör ob4t6H ob1t6k ob1t6+2S så lägger du din grundskada från det anfall du gjorde (i detta fallet hugg) och lägger ihop det med vapnets krossskada. Om du kommer över rustningsvärdet så gör du som man brukar göra dock med skadan kross istället.

Ex: Johan svärdsegg hugger på en ond riddare vid namn Ondsint. Johan har ett storsvärd och Ondsint har en magisk plåtrustning som är oförstörbar. Johan hugger Ondsint i bröstkorgen och skadan omvandlas till kross. Johan har ob2t6 i grundskadan hugg och lägger till plus ob1t6 från svärdets krosskada. Alltså ob3t6 i kross. Johan har tur med tärningarna och gör 24 i skada. Ondsints rustning har skydd 12 mot Kross. Ondsint får en extraskada i bröstkorgen. Bröstben! Ondsint får riktigt ont och faller svimmad till marken. Med denna teknik så blir oförstörbara rustningar inte ohejdbara men dock väldigt bra.

Vad tycks? Krossvapen är fortfarande skadliga men med pib blir de magiska mycket bättre än en vanlig rustning.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Jag tror att det är så här: Man kan inte tränga igenom rustningen och man kan inte förstöra den. MEN man kan buckla ihop den. Så ifall jag slår någon med ett svärd i bröstkorgen och russtningen är oförstörbar så bucklas rustningen in i bröstkorgen och det gör jätte ont och RP får lika mycket skada som om han inte han en oförstörbar rustning.
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Problemet med det där...

... Är att grundläggande partikelfysik inte existerar i mundana.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re:Lösningen på det där...

äää magikerna i Mundana behöver inte veta HUR det går till utan bara att det funkar....
Sen behöver magikerna inte veta om partikelfysik för att veta om atomer eller mundans motsvarighet.
efter allt så Atom teorin kom till för ungefär 2000 år sedan.
Tanken var att ALLT var uppbygd av små odelbara atomer och det skulle finnas fyra olika typer av atomer som i rätt mängd bildade alla matrial.
Atomerna var av de fyra elementen..


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
jag håller med men är inte Perpetuell indestruktibilitet mer användbar på vapen och sköldar isåfall

Two little goblins out in the sun. Down came a griffin and then it was one
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Men du...

Nu vet inte jag om du äger mystik och magi. Men med åtskilliga experiment är det bevisat att allting är uppbyggt av olika vibrationer hos ämnen. Ämnen har olika resonansriktningar och de resonansriktningarna går att ändra, vilket gör att man kan ändra ett ämnes egenskaper och till och med vad det faktiskt är för något genom att ändra dess vibrationer. Det hela står ganska klart och tydligt förklarat under rubriken transmutering i mystik och magi. Nu har jag bara skummat igenom det, men vad jag har fäörtått så skall det till exempel gå att förvandla bly till guld på ett eller annat vis (vad poängen med det skulle vara kan jag inte se eftersom det kommer gå åt mer resurser att förvandla det än vad man kommer att tjäna på det efteråt).

Helt klart är det dock att elektroner, protoner, neutroner, diverse andra skitpartiklar samt molekyler inte finns i mundana. De existerar inte helt enkelt. Allting måste förklaras på andra sätt eftersom mundana och Jorden inte är lika på partikellfysiknivå. Det är som att försöka jämföra hönors matsmältningssystem med diverse typer av gråsten. Det går inte.

Jag håller på att försöka arbeta fram en liten (ok, den kommer INTE att bli liten) sammanfattning av skillnaderna mellan mundana och Jorden. Och jag tänkte mig att jag börjar på minimal nnivå, och arbetar mig uppåt. Det första jag fiick lägga åt sidan (som jag först inte kunde släppa) var just vad jag kan om partikelfysik och kvantmekanik. Det går inte att applicera det på mundana helt enkelt eftersom det inte finns där.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Men du...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Nu vet inte jag om du äger mystik och magi. Men med åtskilliga experiment är det bevisat att allting är
uppbyggt av olika vibrationer hos ämnen. Ämnen har olika resonansriktningar och de resonansriktningarna går
att ändra, vilket gör att man kan ändra ett ämnes egenskaper och till och med vad det faktiskt är för något
genom att ändra dess vibrationer. Det hela står ganska klart och tydligt förklarat under rubriken transmutering i
mystik och magi. Nu har jag bara skummat igenom det, men vad jag har fäörtått så skall det till exempel gå att
förvandla bly till guld på ett eller annat vis (vad poängen med det skulle vara kan jag inte se eftersom det
kommer gå åt mer resurser att förvandla det än vad man kommer att tjäna på det efteråt).<p><hr></blockquote><p>Vad Pertuel indestruktibilitet helt enkelt gör är att identifiera hur de harmonsika svängningarna rör sig i matrialet och därmed genom en positiv låsning gör att svängingarna kan återskapas om matrialets struktur plötsligt ändras.

Varje matrial har sin egen vibration men vibrationen påverkas även utan formen som ett föremål har genom att Perpetruel Indestruktibilitet identifierar hur vibrationerna "låter" så kan den OM formen ändras genom att föremålet blir exempel skadad så hjälper besvärjelsen föremålet att återuppbygga rätt vibration igen. ( Föremålet trasiga delar smälter ihop igen och föremålet blir helt )


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Helt klart är det dock att elektroner, protoner, neutroner, diverse andra skitpartiklar samt molekyler inte finns i mundana. De existerar inte helt enkelt. Allting måste förklaras på andra sätt eftersom mundana och Jorden inte är lika på partikellfysiknivå. Det är som att försöka jämföra hönors matsmältningssystem med diverse typer av gråsten.
Det går inte.

Jag håller på att försöka arbeta fram en liten (ok, den kommer INTE att bli liten) sammanfattning av
skillnaderna mellan mundana och Jorden. Och jag tänkte mig att jag börjar på minimal nnivå, och arbetar mig
uppåt. Det första jag fiick lägga åt sidan (som jag först inte kunde släppa) var just vad jag kan om partikelfysik
och kvantmekanik. Det går inte att applicera det på mundana helt enkelt eftersom det inte finns där.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
<p><hr></blockquote><p><A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 
Top