DoD Permanent PSY kostnad

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Är det någon mer än jag som tycker kostnaden för tex besvärjelsen Permanens är väldigt hög?

Det jag menar är att allt som kostar en permanent PSY känns som en väldigt hög kostnad för en rollperson eftersom det inte finns något sätt att öka upp PSY igen, visst du kan öka om dina PSY poäng med Hjälteförmågan, men det är inte samma som PSY. Tex om man utsätts för besvärjelsen Söva slår man mot PSY, har man då skapat några magiska föremål eller gjort andra saker som kostat permanent PSY har man mindre chans att lyckas motstå den.

I gamla DoD fanns det sätt att öka upp grundegenskaperna, främst genom hjälte poäng, det var inte lätt eller billigt egentligen men möjligheten fanns.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Tänkte lite på samma sak. I RuneQuest offrar man POW för en hel del saker, men den kan också som enda grundegenskap öka genom erfarenhet.

Kanske ändra till att permanent sänka sina maximala VP? Eftersom det som sagt går att hämta upp med hjälteförmåga.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Tänkte lite på samma sak. I RuneQuest offrar man POW för en hel del saker, men den kan också som enda grundegenskap öka genom erfarenhet.

Kanske ändra till att permanent sänka sina maximala VP? Eftersom det som sagt går att hämta upp med hjälteförmåga.
Att sänka VP med 2 istället för PSY med 1 känns spontant som en bra balansering. Det är klart man måste testa hur det faktiskt fungerar för att vara säker.
Min tanke med att sänka det med 2 istället för en är pga att den ökas med 2 när du ökar upp den.

Ett annat alternativ skulle vara en hjälteförmåga som kan öka PSY med 1, men frågan är hur balanserat det skulle bli mot resten av spelet och även mot övriga grundegenskaper.
 
Top