Nekromanti Perina Karta

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Häller på med ett litet äventyr i och ikring Pereine och gjorde i och med det en lite karta över huvudstaden Perina. Vore kul att höra vad folk har för tankar kring den? Enyoj :gremlaugh:

 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Snyggt! Håller bättre klass än de flesta modulkartor.

Två kommentarer

*Jag gissar att det är "sabriska armén", och inte "armen" som ligger österut?

*Det känns lite udda att den enda synliga Daakkyrkan (som tycks vara väldigt stor också) ligger långt utanför stadsmuren, särskilt som Pereine knappast kan ha undgått risken för ett nytt krig inom den närmaste tiden, och att brännandet av den största Daakkyrkan kommer att vara det mest symboliska målet som finns i Perina efter Lytesse själv...
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Hmm det är armén men mitt photoshop vi inte fatta att jag vill ha apostrofer :-( även å ä ö är problem med -nån som vet nåt som inte jag gör??

Ja din tanke kring kyrkan är inte fel (den är 193m lång) Vilket mycket väl kan vara att ta i den bör nog krympas till runt 50-70m. Kyrkan är ny byggd men bör nog liga innanför murarna. I gamla Mundana boken (min geografica har jag lånat ut :gremfrown: ) finns information om att staden brunnit under senaste Thalaskiska kriget. Så där kan ju mycket väl finnas plats för en liten helgedom innanför murarna. Överlag är staden en byggnadsplats där kaos och oreda råder. Mundana nämner bara rådhuset som officiell byggnad vilket också kanske har blivit lite väl stor (170m), slottet eller försvarsverket på den lilla ön lade jag dit bara för att det känns som Thalaskierna borde byggt nått dylikt med tanke på stadens storlek.

Jo jag gillar kartan men vet inte riktigt om jag tycker den är så mycket bättre än de officiella som finns?! Men tack för att du tycker det :gremcrazy:. Eftersom Thalamur saknar kartor (Dumt) så har man inte så mycket att gå efter. Vad som står om städerna är att de är välplanerade med vattentillgång och kloaksystem är inte ovanliga. Som man kan se är (mitt) Perina inte helt igenom en välplanerad stad, men på sina ställen står de gamla kvartern kvar, de som klarade eldsvådan.

NOT. jag kommer göra en karta till den Thalaskiska staden El'ivani, alv-enklaven Kinané'an oro (Eller Kininaé'an oro som det står på Thalamur kartan) Om det är någon som redan nu har idéer kring någon av dessa platserna är det välkommet!
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Personligen tycker jag att det var bra att de sket i att göra kartor till Thalamurmodulen. Istället skrev de beskrivningar till alla de större städerna och målade konceptbilder för några. Detta gör att man får en ganska bra bild över hur städerna är, men att det är väldigt enkelt att ändra dem för att passa ens äventyr.
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Det har gjorts en hel del bra kartor genom åren som visats upp här. Borde man inte kunna hitta något bra ställe där man kan sammla alla kartor på? Jag tror att många spelledare hade kunnat ha nytta av det.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Vår förening började arbeta på et tprojekt vi kallar Wikipedia Mundana. Hittils har vi inte laddat upp så mycket material, men idén är att spelledare skall kunna ladda upp egenskrivna artiklar om officiella fenomen och platser där.
http://daaksord.org/mundana/
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ja din tanke kring kyrkan är inte fel (den är 193m lång) Vilket mycket väl kan vara att ta i den bör nog krympas till runt 50-70m. Kyrkan är ny byggd men bör nog liga innanför murarna. I gamla Mundana boken (min geografica har jag lånat ut frown ) finns information om att staden brunnit under senaste Thalaskiska kriget. Så där kan ju mycket väl finnas plats för en liten helgedom innanför murarna. Överlag är staden en byggnadsplats där kaos och oreda råder. Mundana nämner bara rådhuset som officiell byggnad vilket också kanske har blivit lite väl stor (170m), slottet eller försvarsverket på den lilla ön lade jag dit bara för att det känns som Thalaskierna borde byggt nått dylikt med tanke på stadens storlek.
Jo, 193 m slår en hel del katedraler...

Har staden brunnit lär kyrkan definitivt ligga innanför murarna; platsbrist är den enda anledningen som jag kan tänka mig för att lägga den utanför staden.

Storlek tycker jag dock inte behöver vara så precist; det kan komma i mer detaljerade byggnadsbeskrivningar. Att det finns sjönära befästningsverk känns vettigt, med tanke på att Consaber ligger på andra sidan havet...

Något annat som kan vara värt att tänka på om du gör en mer ingående beskrivning är byggnaders ålder, ruiner och arkitektur; Pereine var ju den första delen av nuvarande Thalamur som erövrades av Coloniska imperiet (det är förmodligen därför som det domineras av perenner istället för neromenzer; jag gissar att "pereine" thalaskiska/coloniska för "perennistan"), vilket kan påverka sådana saker.

NOT. jag kommer göra en karta till den Thalaskiska staden El'ivani, alv-enklaven Kinané'an oro (Eller Kininaé'an oro som det står på Thalamur kartan) Om det är någon som redan nu har idéer kring någon av dessa platserna är det välkommet!
Finns det inte redan en karta i Fenix-artikeln? Eller tänkte du göra en större och mer detaljerad version?

Annars får du gärna göra landskartor; den jättestora kartan över Asharien och Soldarn var ju guld, och något av det bästa som har publicerats här på forumet.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ja din tanke kring kyrkan är inte fel (den är 193m lång) Vilket mycket väl kan vara att ta i den bör nog krympas till runt 50-70m.

Holy crap det är en riktigt stor kyrka! Så jag abslout jag håller med dig om att den bör krympas :gremsmile:

Annars lite fakta:
Notre Dame de Paris längd är 130m
Uppsala domkyrka är ca 119m lång
Katedralen i Chartres är 130m lång

St Inaleas katedral i Calnina är omkring 100m.

Har otroligt svårt att se att Perina har och kan bygga en sjukt fet kyrka på sex år. Förutsatt att du kör officiellt datum, ungefär.

/Poseur lite huvudvärk
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Peterskyrkan i Vatikanstaten är 187 meter lång, och 138 meter bred, så det är förstås fullt möjligt att något liknande skulle kunna smällas upp i Mundana.
Fast Peterskyrkan tog i och för sig 120 och ett halvt år att bygga, så sex år för Daakkyrkan känns jävligt optimistiskt.

Såvida det inte var magi med i spelet...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jo exakt vad jag menade. De flesta katedraler tog sin lilla tid att bygga och hade förmodligen tillgång till fler arbetare i verkligheten jämte vad pereine har med tanke på de underliga befolkningssiffrorna i mundana.

Så på sex år känns det väldigt konstigt att bygga upp något sådant.

Fast... Å andra sidan så Hagia Sophia byggdes på fem år, men hade ju en mankraft på över tiotusen arbetare och öst-rom hade nog lite mer resurser än Pereine.


/Poseur gillar dock über-stora katedraler och byggnader.
 

Naz

Veteran
Joined
24 Nov 2009
Messages
14
Location
Stockholm
Weilyn said:
Såvida det inte var magi med i spelet...
Har svårt att tänka mig att någon daakpräst skulle sätta sin fot i en kyrka som uppförts med hjälp av magi :gremwink:

/Naz
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Duncan said:
Vår förening började arbeta på et tprojekt vi kallar Wikipedia Mundana. Hittils har vi inte laddat upp så mycket material, men idén är att spelledare skall kunna ladda upp egenskrivna artiklar om officiella fenomen och platser där.
http://daaksord.org/mundana/
Jeflar, den sidan behöver kollas på (korras, uppdateras och utökas, alltså). Men sjukt bra initiativ enligt mig.
 
Top