Nekromanti Perina i julkalendern

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Jag vet inte riktigt om alla har uppmärksammat det faktum att i dagens julkalender så finns en "Eonmodul". Jag och min spelledare har tillsammans skrivit denna som även var ett skrivprov till Neogames för att se om de ville ha oss som frilansare (vilket dom ville). För de som faktiskt har ögnat och/eller läst igenom stadsmodulen, vad tyckte ni? Hittade ni några speciella delar som ni gillade extra mycket eller var det någonting speciellt som verkligen stack sig ögonen och var allmänt B?


/Naug, nyfiken
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Ok, jag gillade det och tyckte det var bra. Höll bra klass mkt bra jobb ni gjort, intressant läsning. Jag blev sugen på att skicka rps dit direkt :gremsmile:
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Jag har inte hunnit läsa igenom precis allt, men det mesta. Appendixet verkade lite väl långt, annars tycker jag att det var mycket bra, för att inte säga utmärkt. Äventyrsupplagen är mycket uppskattade, likaså hemligheterkapitlet.

Jag har slutligen bara en fråga: Vilken/ vilka moduler kommer du/ ni att skriva?

Mvh Victor Palm
 

Castorion

Veteran
Joined
11 Aug 2001
Messages
32
Location
Solna
Imponerande Perina i julkalendern

Måste erkänna att jag är djupt imponerad av herrarnas arbete, framför allt områdesbeskrivningarna och sidan med rykten tilltalar mig.

"... I think it is clear that we can expect great things from you."

Personligheterna och avsnittet med historia tillför också stämning, färg och karaktär.
Just detta är hela "modulens" styrka - känslan av skaparglädje hos författarna som lyser igenom och förmedlar en stämning av liv och rörelse, en stad som pulserar.

Äventyrsuppslag är aldrig fel, de tillför lite extra krydda oavsett om man avser att spela dem eller inte. Treenigheten, Thatiz och Conjungiterna var intressanta, väl genomtänkta och läsvärda även om just denna del av Eons värld inte är något jag själv brukar prioritera. Själv har jag i Eons värld mer börjat luta åt en thalaskisk världsåskådning med religion som opium för folket (med peripetierna mer som omvälvningar i världen än som gudakamp), vilket för oss över till konflikten med Thalamur i allmänhet och rakhori i synnerhet.

Stämningen av annalkande fara, krigshot och paranoia är väl beskriven och färgar hela staden och landet när ingen går säker och alla misstänker alla för att vara i rakhoris ledband. Beskrivningen av rakhoricellen i Perina är lagom kort och koncis och en ny effekt med tillhörande besvärjelser och ritual kommer väl till pass, liksom artefakterna.

Just rakhori ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag ganska länge funderat på en mer djupgående bild av det politiska systemet i Thalamur, vilka fraktioner som finns och i vilken relation dessa står till varandra. Magikraterna och trojkan Administration – Armé – Rakhori finns redan beskriven men kan behöva fördjupas. Fraktioner inom rakhori är det som jag funderat mest på – hur man ställer sig till den infiltrerande kurtisanen till exempel.
En så paranoid organisation som rakhori kan ingalunda vara homogen utan lider av inre slitningar och maktstrider, såsom SMERSj 1943 under Abakumov blev en konkurrent till NKVD. Innan dess hade man varit en ”särskild avdelning” inom Berijas NKVD.
Också i den politiska propagandan under denna tid (andra världskrigets intensiva slutskede) finner jag mycket inspiration till stämningen mellan Consaber, Pereine och Thalamur.

Ovanstående stycke har knappast med frågan att göra, men jag kunde inte låta bli att göra en liten utvikning när ämnet rakhori kom på tal… :gremsmile:

Så är det bara ros och inget ris i detta omdöme?
Så är tyvärr icke fallet, men jag anar att tidsbrist kan vara en bidragande orsak till vissa språkliga tillkortakommanden. Att korrekturläsa något man själv skrivit brukar vara svårt då man ofta läser sin andemening istället för vad man faktiskt har skrivit.
Då och då hittar man meningar som innehåller två olika sätt att formulera samma mening, som om man skrivit det man tänkt men sedan inte korrekturläst. På andra ställen skulle läsbarheten eller stämningen tjäna på att stycken formulerades annorlunda.
Men detta är bara språkliga petitesser framförda av en f.d. fanatisk ordmärkare (numera något mer tolerant), helhetsintrycket är imponerande!


Summering: Undertecknad är mycket importerad! :gremgrin:


/Castorion, som inte kan låta bli dåliga ordvitsar…
 
Top